اختصاصی سایت عکاسی – با فرارسیدن فصل بهار حراج‌های هنری گوناگونی در سراسر جهان برگزار می‌شود که برخی از آنها تنها به عکاسی اختصاص دارند و در برخی دیگر عکس‌هایی در میان تولیدات سایر هنرها به فروش می‌رسد. 

     به تازگی در دو حراج جداگانه در لندن و دوبی تعدادی عکس از هنرمندان ایرانی به فروش رسیده است. در نخستین حراجی که چندی پیش توسط موسسهٔ کریستیز در دبی برپا شد آثاری از هنرمندان معاصر ایران، ترکیه و دنیای عرب در قالب شانزدهمین حراج منطقه‌ای کریستیز برپا شد که ۱۴۰ اثر هنری مجموعا به ارزش ۱۰ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسیدند تا عایدی کریستیز نسبت به حراج پانزدهم با رشدی ۶۵ درصدی روبرو شود. 

930209_3
عکس: عباس کیارستمی

        در میان این آثار ۹ عکس هم به چشم می‌خورد. یکی از این عکس‌ها اثری از عباس کیارستمی (متولد ۱۳۱۹) بود که ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود ولی نهایتا به قیمت ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد و در بین عکس‌ها از نظر ارزش فروش در جای سوم ایستاد. این عکس بدون عنوان از مجموعهٔ «درختان و کلاغ‌ها» و مربوط به سال ۲۰۰۸ است. 

930209_4
عکس: رضا آرامش

    همچنین عکسی از رضا آرامش (متولد ۱۹۷۳ میلادی)، عکاس ایرانی مقیم بریتانیا، مربوط به سال ۲۰۰۹ که از برآورد اولیهٔ قیمتی معادل ۱۸ تا ۲۲ هزار دلار برخوردار بود به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رفت و در میان ۹ عکس فروخته شده از نظر قیمت در جای هشتم نشست. 

930209_5
عکس: یوسف نبیل

     گرانترین عکس فروخته شدهٔ این شب اثری از یوسف نبیل (مصر، ۱۹۷۳) مربوط به سال ۲۰۰۸ بود که به قیمت ۵۰ هزار دلار فروخته شد. این عکس پیش از حراج ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود. 

930209_6
اثری از: عبدالهادی العازار

     اما گرانترین اثر شانزدهمین حراج کریستیز نقاشی آبرنگی مربوط به سال ۱۹۶۵ از عبدالهادی الغازار (مصر، ۱۹۲۵-۱۹۶۵) لقب گرفت که با الهام از عملیات ساخت کانال سوئز تصویر شده است. در حالی‌که این اثر پیش از حراج ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود در کمال شگفتی یک میلیون و ۲۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد. 

     گفتنی است در این حراج مجید ملانوروزى، مدیرکل هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ایران حضور داشت و از ٢١ هنرمند ایرانى ٣٠ اثر ارائه شد که نهایتا ٢۶ اثر به قیمت ۲ میلیون و ۴١٨ هزار دلار به فروش رسید. 

930209_7

      اما در حراجی دیگری که توسط موسسهٔ بونامز در لندن برپا شد آثاری از هنر اسلامی و هندی برای فروش عرضه شد. در این حراج نزدیک به ۵٠٠ قطعه اثر ارائه شد که علاوه بر آثار هنرى اشیایى تاریخی شامل دست‌نوشته‌ها، سفال، آثار فلزی و شیشه، کار روی عاج، جواهرات، سنگ‌ها، صنایع دستى، نقره، پارچه، سلاح و زره‌های به جاى مانده از قرن ٩ تا ١٩ میلادى نیز روى میز حراج رفت. 

930209_8
عکس: عباس کیارستمی

        در این حراجی عکسی به نام «سفید برفی» از عباس کیارستمی مربوط به سال ۲۰۰۰ که فقط در یک نسخه ارائه شده به قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رفت. این عکس پیش از حراج ۱۸ تا ۲۴ هزار پوند قیمت‌گذاری شده بود. 

930209_9
عکس: عباس کیارستمی

      همچنین عکس بدون عنوانی از این هنرمند ایرانی هم که بین ۳ تا ۵ هزار پوند برآورد قیمت شده بود در نهایت به ارزش ۳۱۲۵ پوند فروخته شد. این عکس مربوط به سال ۱۹۹۲ است. هر دو اثر مربوط به عباس کیارستمی از سوی یک مجموعه‌دار خصوصی در دبی برای فروش ارائه شده بودند. 

     گفتنی‌ست در این حراجی عکس‌های دیگری از ایران کارهایی از زنده‌یاد بهمن جلالی، آرمان استپانیان، سیامک زمردی مطلق و زنده‌یاد صادق تیرافکن هم عرضه شد ولی به فروش نرفت. 

     عکسی از زنده‌یاد بهمن جلالی (۱۹۴۴ – ۲۰۱۰) مربوط به سال ۱۹۹۳ که نسخهٔ شش از ده این کار بود با قیمت پایهٔ ۳ تا ۵ هزار پوند به حراج راه یافته بود. عکسی از آرمان استپانیان (متولد ۱۹۵۶ میلادی) هم مربوط به سال ۲۰۱۰ با قیمت پایهٔ ۲ تا ۳ هزار پوند عرضه شد. این کار نسخهٔ ۵ از ۷ این عکس به شمار می‌رفت. 

     اثری از صادق تیرافکن (۲۰۱۳ – ۱۹۶۵) هم که به سال ۲۰۰۸ امضا شده است به قیمت ۶ تا هزار پوند عرضه شد ولی به فروش نرفت. این کار نسخهٔ ۳ از ۶ این اثر مفهومی زنده‌یاد صادق تیرافکن اعلام شده بود. عکسی از سیامک زمردی مطلق (متولد ۱۹۵۸ میلادی) مربوط به سال ۲۰۱۴ هم در این حراج با قیمت ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ پوند ارائه شده بود که فروخته نشد. 

930209_10
اثری از: چارلز حسین زنده رودی

   گرانترین اثر فروخته شدهٔ هنرمندان ایرانی در حراجی بونامز لندن کاری از چارلز حسین زنده‌روی (متولد ۱۹۳۷) مربوط به سال ۱۹۷۱ بود که به قیمت ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ پوند فروخته شد. 

930209_11
عکسی تاریخی از مسجدالحرام، مکه، سال ۱۹۱۰ میلادی

       همچنین در این حراجی مجموعه‌ای از ۱۱ عکس تاریخی از مسجدالحرام در مکه که مربوط به سال ۱۹۱۰ میلادی بودند به قیمت ۴ تا ۶ هزار پوند به حراج گذاشته شدند که نهایتا ۱۶ هزار و ۲۵۰ پوند به فروش رفتند. این عکس‌ها هدایایی هستند که در آن سال در ازای نیکوکاری کاپیتان هاپکیرک به او هدیه شده بودند. این کاپیتان بریتانیایی آن سال تعدادی از زائران حج را از کشورهای خاورمیانه و شرق دور با کشتی خود به طور رایگان به بندر جده در عربستان رسانده بود.