مقدمه :
اسکات کلبی یکی از بزرگان صنعت Digital Imaging است که نقش مهمی در آموزش و گسترش آن داشته است. وی مولف کتابهای فراوانی است چون فتوشاپ برای عکاسان دیجیتال، لایت روم برای عکاسان دیجیتال، عکاسی دیجیتال به روایت اسکات کلبی، کتاب کانالها در فتوشاپ، نکات فتوشاپ و کتابهای دیگری که هر یک به حق یک مرجع کامل آموزشی برای عکاسان دیجیتال است. آخرین کتاب وی تحت عنوان The Photoshop CS3 book for Digital Photographer هم اکنون در سایت آمازون پیش فروش میشود. در سه سال اخیر کتابهایش همیشه جزو پرفروش ترین کتابهای مرتبط با عکاسی و صنعت دیجیتال بوده است و مجموعا ۳۶۰۰۰۰ نسخه از آنها فروخته شده است.

napp.jpg


همچنین وی موسس و مدیر " انجمن ملی کاربران حرفه‌ای فتوشاپ" ( NAPP) در آمریکا است که پرچمدار آموزش صنعت فتوشاپ (بیراه نیست که آن را ازاین پس یک صنعت بنامیم!) در دنیا به شمار میرود. این موسسه در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد و شروع به عضو گیری نمود. تعداد اعضای فعلی این انجمن حدود ۶۵۰۰۰ عضو می‌باشد. هدف این انجمن آموزش و انتقال اطلاعات این صنعت به اعضای خود است که از طریق سمینارهای مرتب در شهرهای مختلف دنیا، انتشار مجله ای خاص بنام Photoshop User magazine ، انتشار فیلمهای آموزشی و انجمنهای آنلاین انجام می‌گیرد. سمینارهای وی نیز بسیار معروف بوده و علاقمندان فراوانی دارد. ماروین درزین که پزشک و استاد دانشگاه UCLA است اعتراف میکند که " اغلب در کنفرانسهای پزشکی خوابش میبرد اما کنفرانسهای اسکات همیشه برایش جذاب است"

اسکات کلبی همچنین سردبیر و مشاور چندین مجله معروف نیز می‌باشد: مجله حرفه‌ای نیکون، مجله تاریکخانه، مجله لایه ها ، مجله طراحی مک.

فیلمهای آموزشی بسیاری نیز بر روی DVD تولید نموده است.
بقول خودش او ۱۰ شغل دارد و فرصت کمی برای خوابیدن پیدا میکند.
اسکات کلبی ۴۶ ساله است و با همسر و فرزندانش در Tampa Bay فلوریدا زندگی می‌کند. عکسهای او را نیز می‌توانید در گالری شخصی‌اش ببینید.

تاریکخانه دیجیتال تصمیم گرفت که با وی مصاحبه ای انجام دهد تا خوانندگان سایت عکاسی و تاریکخانه دیجیتال، با نظرات او در زمینه پیشرفتهای اخیر و تغییرات بزرگ صنعت پردازش و ویرایش تصاویر و تاثیر شگرف آن بر عکاسی دیجیتال، بیشتر آشنا شوند.
اسکات سریعا موافقت خود را برای این مصاحبه اعلام نمود و بدون تاخیر به سوالات ما در این مصاحبه، که از طریق ایمیل انجام شد، پاسخ داد.

 

: سلام اسکات. در ابتدا لازم است از اینکه دراین مصاحبه شرکت کردی، تشکر کنم و مطمئنم که خوانندگان ما نیز در سایت عکاسی بسیار از انجام این مصاحبه خوشحال و ممنون هستند.
به عنوان اولین سوال؛ من فکر می‌کنم پیشرفتهای اخیر درزمینه روندکاری عکاسی دیجیتال، مثل ویرایش غیر تخریبی (Non-destructive Editing )، تاثیر مهمی بر روند عکاسی دیجیتال گذاشته است. نظر شما در این باره چیست؟

اسکات کلبی: من فکر میکنم چیزهایی مانند ویرایش غیر تخریبی اولا باعث می‌شود که ترس و واهمه عکاسان سنتی که در فکر تغییر سیستم کاری خود به دیجیتال هستند، از بین برود. ثانیا برای ما که قبلا در دنیای دیجیتال بودیم باعث خلاقیت بیشتر خواهد شد چرا که می‌توانیم بدون ترس از دست دادن فایلهای اصلی، ایده‌های بیشتری را تجربه کنیم. و این موهبت بزرگی است.

: ما در سایت عکاسی، برای عکاسان دیجیتال امروزی یکی از دو راه را پیشنهاد نموده‌ایم:
الف- Lightroom : برای همه عکاسان دیجیتالی که نیازی به فتوشاپ ندارند
ب- Lightroom + Photoshop : برای آنهایی‌که نیازمند ویرایشهای خاص فتوشاپ هستند.
آیا با این پیشنهاد موافق هستی؟

اسکات کلبی: شخصا درحال حاضر اغلب کارهایم را در لایت روم انجام می‌دهم و فکر می‌کنم که لایت روم یک قسمت مهم از روند کاری مدرن عکاسی دیجیتال است. در حال حاضر عکاسان بسیاری هستند که تنها از لایت روم برای روندکاری‌شان استفاده می‌کنند. هفته گذشته در بوستون، سمیناری درباره لایت روم داشتم که طی آن یکی از مدیران تولید شرکت ادوبی خبر از عرضه Lightroom 1.1 در آینده نزدیک داد. مشخصاتی که در این نسخه جدید وجود دارد، باعث خواهد شد بقیه عکاسانی که تاکنون از آن استفاده نکرده‌اند نیز به جمع کاربران لایت روم بپیوندند.

: آیا CS3 ابزار بهتری جهت رتوش تصاویر در عکاسی پرتره به شمار می‌رود؟

اسکات کلبی: بدون هیچ شکی Photoshop CS3‌ ابزار بهتری جهت رتوش تصاویر نسبت به نسخه های پیشین به شمار می‌رود. ابزارهای لایت روم در زمینه رتوش محدود هستند در حالیکه فتوشاپ کنترل شگرفی برای رتوش حرفه ای پرتره در اختیار شما خواهد گذاشت. من هر گاه که بخواهم تصویری را رتوش کنم از لایت روم به فتوشاپ CS3 می‌روم.

: آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده ارتباط بیشتری بین فتوشاپ و لایت روم برقرار شود؟

اسکات کلبی: من فکر میکنم که این ارتباط در آینده بیشتر خواهد شد و به همین دلیل، هر دو این ابزارها نیز بهتر خواهند شد.

: نظرت راجع به Adobe Camera RAW جدید چیست؟ آیا از آن راضی هستی؟

اسکات کلبی: بنظر من این بهترین نسخه ACR از ابتدا تاکنون بوده است و البته بسیاری از ویژگیهای خوبی را که در زمینه پردازش RAW دارد، از لایت روم اخذ کرده است.

: کنفرانسهای زیادی در زمینه آموزش Lightroom‌ داشته ای. در این کنفرانسها، برخورد عکاسان نسبت به این ابزار و این فرصت جدید در روندکاری عکاسی دیجیتال، چگونه بوده است؟

اسکات کلبی: از برخورد و واکنش عکاسان بسیار شگفت زده شدم. عکاسان از اینکه مراحل تولید کارشان با لایت روم آنقدر سریع و آسان شده است، بسیار هیجان زده بودند.

: بنظر شما " مدیریت دارائیهای دیجیتال" ( Digital Asset Management = DAM ) در Lightroom برای مقاصد حرفه ای کافی است؟ اگر پاسخ منفی است، توصیه شما دراین باره چیست؟

اسکات کلبی: من فکر میکنم به نوعی، لایت روم بهترین ابزار موجود DAM در حال حاضر می‌باشد چرا که علاوه بر امکانات DAM ، شامل ویژگیها و ابزارهایی است که هیچ برنامه دیگری آنها را ندارد. در عین حال تصورمن بر این است که اگر یک قسمت باشد که لایت روم در آن، امکان گسترش و رشد داشته باشد، آن قسمت همان DAM‌خواهد بود.

: آیا فناوری شبکه و سیستمهای آنلاین بر روند کاری عکاسی دیجیتال تاثیر خواهد گذاشت؟ بخصوص بر قسمت " مدیریت دارائیهای دیجیتال"؟

اسکات کلبی: کاربرد تکنولوژی شبکه در روند کاری عکاسی دیجیتال، به کندی در حال رشد است. و مطمئن نیستم که تا چه حد بر روندکاری عکاسان دیجیتال شما در استودیوهای کوچک تا متوسط، تاثیر خواهد گذاشت. اما امکانات آنلاین بسیار وسیع هستند و فکر می‌کنم بیشترین جای رشد و تاثیرش نیز " مدیریت دارائیهای دیجیتال" (Digital Asset management ) خواهد بود.

: چه توصیه ای برای عکاسان دیجیتال در زمینه آموزش فرایندهای Post – Process داری؟ دراین زمینه چه اولویتی را پیشنهاد می کنی؟

اسکات کلبی: ابتدا فتوشاپ را بیاموزید، و به طور خاص Adobe Camera RAW را. بر تمام جنبه های آنها، اعم از ظاهری و درونی، مسلط شوید.
با این روش، یادگیری ابزارهایی مانند Lightroom نیز بسیار آسانتر خواهد بود.

: کمی در مورد کتابی که درباره Lightroom منتشر کرده‌ای، صحبت کن. چون در ایران هنوز این کتاب در دسترس ما نیست.

اسکات کلبی: این کتاب، یک کتاب تئوری نیست. تماما به صورت آموزشهای گام به گام است و خواننده با همان عکسهایی که در کتاب استفاده کرده‌ام، روند آموزش را طی می‌کند. بعلاوه، در دو فصل پایانی، یک روند کامل کاری توضیح داده شده است که طی آن ابتدا یک پروژه عکاسی با جزئیات کامل وجود دارد و خواننده را قدم به قدم تا مرحله چاپ عکس پیش خواهد برد.

: شما به عکاسی علاقمند هستی، کتابهای زیادی در مورد عکاسی دیجیتال نوشته‌ای، به عنوان مدیر انجمن کاربران حرفه‌ای فتوشاپ ( NAPP) فعالیت میکنی و ….
چه چیز در عکاسی دیجیتال، شما را مجذوب خود ساخته است؟

اسکات کلبی: من بی‌درنگی و بی‌واسطه‌گی آن را دوست دارم. من دوست دارم که عکس بگیرم و بلافاصله در ال‌سی‌دی دوربین، ببینم که عکس گرفتم. این مساله واقعا مرا هیجان زده می‌کند. همچنین از اینکه منتظر مراحل چاپ عکس نخواهم ماند، بسیار خوشحالم. از اینکه تاریکخانه رنگی و سیاه‌وسفید خود را دارم، و از اینکه می‌توانم به سرعت چاپهایی تا اندازه ۴۰*۵۰ سانتی‌متر تهیه کنم، بسیار مشعوفم. اینها چیزهایی است که مرا بسیار هیجان زده میکند.

: و به عنوان آخرین سوال، آیا علاقمند هستی که روزی به ایران بیایی و یک کنفرانس آموزشی درباره Lightroom و فتوشاپ برگزار کنی؟

اسکات کلبی: من دوست دارم که فرصتی برای آموزش در ایران بیابم. دوست دارم که مردم ایران را ملاقات کنم و کشور زیبایتان را ببینم و در مدتی که آنجا هستم، عکسهای اعجاب برانگیزی بگیرم. مایلم که با عکاسان ایرانی ملاقات داشته باشم و چیزهایی را که آموخته ام با آنها در میان بگذارم.
فکر میکنم، عکاسی این قدرت را دارد که مردم را به یکدیگر نزدیک نماید و خیلی دوست دارم که ایرانیها نیز مردم معمولی آمریکا را ببینند که بسیار خونگرم و مهربان هستند.

متن مصاحبه به زبان اصلی :

 

Hi Scott

I really appreciate it that you accept my invitation for this interview.
I’m sure that our readers in akkasee.com are also very grateful.

We think that recent advances in digital workflow (for example
non-destructive editing) have affected digital photography. What is your
opinion about this?

I think things like non-destructive editing are starting to take the fear away for traditional film photographers who are thinking of moving to digital photography, and for those of us that have already switched to digital, I think it lets us be more creative, and more willing to experiment and try new things, knowing that we can always return to the original untouched photo, and that's a great thing.

We, in our website, recommend digital photographers to use one of
these two:
Lightroom: for digital photographers that don’t need Photoshop
Lightroom + Photoshop: for those who need advanced Photoshop processes.
Do you agree with us?

I now do most of my work in Lightroom, so I think it's a very important part of the new digital photography workflow. There are a number of photographers who will be able to use just Lightroom, and this past week I was giving a Lightroom seminar in Boston, Massachusetts in the United States, and one of the Lightroom Product Mangers from Adobe gave an advance look at Lightroom version 1.1 (which he told the crowd is coming very soon), and it offers new features that will make Lightroom even more compelling for photographers who don't yet have Photoshop.


Is CS3 a better tool for retouching in portrait photography?

Photoshop CS3 is without a doubt a much better tool for retouching. Lightroom's tools for retouching are very limited, where as Photoshop's tools give you tremendous control over professional-level retouching of portraits. Any time I need to retouch a portrait, I leave Lightroom and go straight to Photoshop CS3.


Could we expect more relationship between CS3 and Lightroom in future
versions?

I think the relationship between the two will continue to grow, and I believe both programs will be better because of it.

 

What about new ACR Plug-in? Are you happy with it?

I think it's the best version of Camera Raw yet, as it borrows some of the best raw-processing features from Lightroom.


You’ve been teaching a number of live Lightroom training courses
lately, what is the digital photographers’ reaction to this new
opportunity in workflow?

I am amazed at the response we've been getting. These photographers are so excited, because they can see right away how much easier and faster the production parts of their job will be using Lightroom.


Do you think that “digital asset management” in Lightroom is
sufficient for advanced users? If not, what is your advice for
professionals?

I think it some ways it's the best tool out there, because Lightroom has Digitial Asset Management, along with some tools that other program lack, but I think if there's one area that Lightroom has room to grow and expand, it's in the DAM section.


Do you think Networking /online technology affects the digital
workflow, especially in Digital asset management?

I think the Networking part is slowly growing, and I'm not sure how big a role it will play for your average photographer in a small to mid size studio. But the online possibilities are huge, and where I think the most growth will be for digital asset management.


If you were advising a photographer on Post-process training, what
would you say? What should be the first priority for them?

Learn Photoshop first, and in particular Camera Raw. Learn those inside and out, and then learning things like Lightroom will be much, much easier.

 

Tell us a little more about your book on Lightroom and also about
Darkroom magazine. We don't have them in Iran yet.

My Lightroom Book isn't a book a theory; it's all step-by-step, and you follow along in the book using the same photos I used in the book. Besides being step-by-step, the other advantage is the last two chapters, which show the entire workflow from beginning to end. Each chapter starts with the live shoot (including all the details of the shoot), and takes you through every step of the way up until the final print.

 

you've been interested in photography, You've written many books on
digital photography, working as the president of NAPP and …. What is it
about digital photography that fascinates you?

I love the immediacy of it. I love being able to take a photo, and then instantly see if I "Got the shot" in the LCD monitor on the back of my camera. That really excites me. I also love the idea of not waiting for photo processing to see my prints—I love being my own color and black & white darkroom, and I love being to instantly make a beautiful color print, including up to 16×20 prints, right on the spot. To me, that's very exciting.


And the last question, are you interested in teaching a live course
about CS3/lightroom in Iran?!

I would love the opportunity to teach in Iran. I'd love to meet the Iranian people, see your beautiful country, and have the opportunity to take some amazing photos while there. I love meeting photographers and sharing what I've learned. I think photography has the power to bring people together, and I would love the opportunity for Iranians to meet some regular Americans. We're really a very warm and friendly people