نمایشگاهی از مجموعه کارهای بهمن جلالی از۶ مهر تا ۱۸ آذر ۸۶ در بنیاد "تاپیس" شهر بارسلون اسپانیا برگزار است.

بهمن جلالی: این مهم ترین اتفاق زندگی من بود

jalal.jpg

از روز جمعه ششم مهرماه توجه اسپانیایی ها و دیگراروپائیان به نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی و ایران جلب شده است. در این نمایشگاه مجموعه کاملی از عکس‌های جلالی که بعضی حتی درایران در نمایشگاهی به نمایش در نیامده‌اند، در معرض دید قرار گرفته است. این نمایشگاه از ششم مهر تا هجده آذر در بنیاد "تاپیس" اسپانیا برپاست .
نمایشگاه شامل شش بخش ماهیگیرها، معماری خاکی کویر ایران، شهر بوشهر، استودیو چهره‌نگار، عکس‌های قاجار و پرتره‌ها است، که در این شش بخش صدوپنجاه عکس به نمایش درآمده. همچنین دو کلیپ عکس های دوران انقلاب (بهمن جلالی – رعنا جوادی) وعکسهای جنگ، هرکدام با صد و پنجاه عکس و حدود پنجاه عکس قدیمی ایران (از کارهای دوره قاجار و بهرام چهره نگار) بخش‌های دیگر این نمایشگاه است.

jalali1.jpg

جلالی درباره شکل‌گیری و مقدمات این نمایشگاه می‌گوید:" 2 سال پیش که به برلین رفته بودم کاترین داوید درباره این نمایشگاه با من صحبت کرد. البته آن زمان اصلا فکر نمی کردم که ابعاد کار به این گستردگی شود ونتیجه کار به کتابی ۳۰۴ صفحه‌ای منجر شود". پس از آن از جلالی خواسته شد تا تعدادی از عکس‌هایش را برای انتخاب به اسپانیا ببرد و پس از آن کاترین داوید، ادیتور آثار عکس مستند خاورمیانه، و مدیرهنری موسسه "تاپیس" به ایران آمدند تا از نزدیک با کارهای جلالی آشنا شوند و آرشیو عکس‌هایش را ببینند. در این سفر کاترین داوید یک مصاحبه هم با جلالی انجام داد و در همان حال از حمید دباشی ،رییس بخش ایرانشناسی دانشگاه کلمبیا، هم خواستند تا درباره کارهای جلالی بنویسد. همه کارها به شکل دیجیتال برای دباشی ارسال شد تا آنها را مورد بررسی قرار دهد.
جلالی که تاکنون نمایشگاهی از عکس‌های مستنداش در ایران برگزار نکرده است، درباره این نمایشگاه می گوید:" این مهمترین اتفاق زندگی‌ام است. برای هر عکاسی مهم است که چهل سال کار کند و یک موسسه‌ای به این مهمی بخواهد یک نمایشگاه از دوره‌ای که کارکرده بگذارد". او از اینکه نتوانسته چنین نمایشگاهی در ایران برگزار کند تاسف می‌خورد.

jalali2.jpg

یکی از اتفاقات جالبی که در نمایشگاه اسپانیا توجه جلالی را به خود جلب کرده بیمه کردن عکس‌هاست. این هنرمند عکاس گله می‌کند که درایران مکانی مانند موزه هنرهای معاصر عکس‌هایش را گرفته است و نه پولی در ازای آن می‌دهد و نه عکس‌ها را به او پس می دهد.
وقتی علت بی‌توجهی مسئولان هنری را نسبت به عکاسی که در ایران سابقه ای دیرینه دارد می‌پرسم او که ازاین مساله شکایت دارد می‌گوید:" یک جاهایی کار ما از بیخ خراب است. ما مدیر هنری و شناخت و دیدگاه درستی از عکاسی نداریم. خیلی کار داریم که انجام دهیم".
همزمان با برپایی نمایشگاه اسپانیا یک جلسه مطبوعاتی برگزار شد که در آن کاترین داوید و مدیر هنری موسسه "تاپیس" درباره کارهای جلالی صحبت کردند. همچنین پروفسور حمید دباشی، جامعه شناس و تحلیلگر هنری از دانشگاه کلمبیا، به دعوت بنیاد تاپیس به اسپانیا آمد و درباره عکس‌های بهمن جلالی سخنرانی کرد.

همه کارهای نمایشگاه و کتاب در مدت ۶ ماه از طریق اینترنت انجام شد. از ویرایش مصاحبه تا زیرنویس عکس‌ها و همه تصمیم گیری‌های و هماهنگی برگزاری نمایشگاه. این بخش کار برای آنها خیلی جالب بود که ما توانستیم از اینجا با امکانات محدود کار را پیش ببریم. مسله مهم دیگر این است که همه نگاتیوها در اینجا اسکن و چاپ شد و بعد از بیمه شدن به بارسلون ارسال شد".

لازم به یادآوری است که "تاپیس" یک موسسه فرهنگی-هنری است که موسس آن آنتونی تاپیس، نقاش معروف اسپانیایی است، و در آن نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود و در طول ۲۰ سال گذشته صرفا ۳ نمایشگاه عکس از عکاسان سرشناس جهان: "براسای"، "موهولی نگی"، و "گری وینو گراند" برگزار کرده است. نمایشگاه بهمن جلالی در بنیاد تاپیس چهارمین نمایشگاه عکس در این موسسه است.


jalali7.jpg

آماده سازی نمایشگاه قبل از افتتاح

jalali5.jpg

نمایی از ورودی نمایشگاه و اطلاعات مربوط به بهمن جلالی

jalali3.jpg

ملاقات بهمن جلالی و آنتونی تاپیس، مدیر موسسه فرهنگی – هنری تاپیس


jalali8.jpg

نمای خارجی محل برگزاری نمایشگاه

jalali10.jpg

نمای داخلی نمایشگاه – گالری تاپیس

jalali11.jpg

نمای داخلی نمایشگاه – گالری تاپیس

jalali9.jpg

معرفی نمایشگاه از شبکه تلوزیونی Euronews