اگر به یاد داشته باشید در قسمت اول این بحث با عنوان " Image Stacks و کاربردهای آن در ویرایش و پردازش تصویر : حذف نویز" در مورد ویژگی جدید آنالیزی Adobe Photoshop CS3 به نام Image Stacks صحبت کردیم. و گفتیم که این ویژگی تنها در نسخه Extended فتوشاپ وجود داشته و بیشتر برای مقاصد پردازش تصویر در علوم مهندسی و پزشکی کاربرد دارد. در آن مطلب با خاصیت جالب این ویژگی که همانا حذف نویز به صورت کامل و بدون ایجاد اختلالات تصویری بود، آشنا شدید. در این مطلب یک کاربرد جالب دیگر از Image Stacks در عکاسی دیجیتال را با هم مورد بحث قرار خواهیم داد.

حتما تاکنون با موقعیت‌هایی در عکاسی برخورد داشته‌اید که می‌خواستید از یک موضوع در یک مکان عمومی عکاسی کنید. اما بعات عبور و مرور افراد یا اتوموبیلها، امکان عکاسی خالص از موضوع مورد نظر وجود نداشته‌است.
البته یک راه حل برای این مشکل وجود داشت و آن هم نوردهی طولانی که با استفاده از یک فیلتر ND قوی ممکن می شد. در این نوردهی طولانی معمولا اجسام متحرک در عکس نهایی حذف می شدند.
اما به هر حال این روش نیز مشکلات خاص خود را داشت. علاوه بر نیاز به فیلتر ND قوی، لزوم ثابت ماندن دوربین در این مدت طولانی، خود مشکل مهمی محسوب می‌شد.

اما Image Stacks برای حل این مشکل چه کمکی می‌کند؟

در مطلب قبلی گفتیم که اساس این روش تشکیل پشته ای از تصاویر و سپس اعمال نوعی الگوریتم پردازشی بر روی آنها است. الگوریتم median برای این پردازش سبب شناسایی اجسام ثابت در عکسهای متوالی خواهد شد ودر نهایت، نتیجه کار عکسی خواهد بود که در آن اجسام متحرک حذف خواهند شد.

موارد مورد نیاز:

۱- ادوبی فتوشاپ نسخه Extended CS3
۲- عکسهای متوالی : بهتر است دوربین را روی سه پایه بگذارید و چندین عکس از موضوع مورد نظر بگیرید. مطمئنا در هر کدام از عکسها، یک یا چند نفر وجود خواهند داشت. تعداد عکس حداقل باید ۵-۶ تا باشد. اما اگر بیشتر باشد بهتر است.

به عکسهای زیر دقت کنید: گلدان جسم ثابت و درپوش لنز جسم متحرک است که در جاهای مختلف و به اشکال مختلف قرار دارد. در بعضی عکسها حتی روی جسم اصلی را پوشانده و در برخی جاها با سایه‌اش تداخل پیدا کرده است. عمدا جسم نامنظم، پیچیده و سایه‌داری انتخاب کردم که کیفیت نتیجه کار را بهتر مشاهده نمایید.( گلدان را مثلا مجسمه فرض کنید و درپوش لنز را، افرادی که در حال تردد هستند.)
اطلاعات عکس: Nikon D70s- 105mm- f7- 1/50s- ISO 200- Flash

Sheet.jpg

روش کار:

ویرایش اولیه را روی فایلها انجام دهید ( البته بدون کراپ) و سپس از مسیر File > Script > Load Files into Stack فایلهایتان را انتخاب کنید.گزینه‌های پایین صفحه را حتما انتخاب کنید.

loadlayer2.jpg


دکمه Ok را بزنید تا فرایند ادغام شروع شود. پس از مدتی ( بسته به قوت سیستم و تعداد فایلها)، نتیجه کار به صورت یک Smart Object ایجاد خواهد شد.

حال، از طریق Layer > Smart Object > Stack Mode الگوریتم مورد نظر برای آنالیز پشته تصویری را انتخاب کنید که در اینجا نیز گزینه Median مناسب است.

پس از اتمام فرآیند، تصویری خواهید داشت بدون اجسام مزاحم. و همانگونه که در پلت لایه مشاهده می‌شود با نمادی مشخص شده است که حاصل، یک پشته تصویری رندر شده است.

layer.jpg

نتیجه کار را میتوانید با فرمت مورد نظر ذخیره نمایید:

final.jpg

 


نتیجه‌گیری:
همانگونه که متوجه شدید روش کار بسیار راحت و در عین حال نتیجه ای عالی دارد. اولا تهیه چند عکس پشت سرهم کاری است که به راحتی انجام می‌گردد( برخلاف روش نوردهی طولانی) و ثانیا حاصل کار نیز بدون مشکلات تصویرهای حاصله از نوردهی‌های طولانی است.

این روش برای عکاسی از ابنیه تاریخی یا اشیاء موزه‌ها و حتی عکسهای یادگاری در مکانهای شلوغ بسیار مناسب است. کافیست به دوستانتان بگویید کمی ثابت بمانند تا چند عکس از آنها بگیرید. درجات کم حرکت دوربین نیز در این روش به طور خودکار اصلاح می‌شود ( چون گزینه Attempt to automatically align source images را موقع تشکیل پشته انتخاب کرده‌اید).
هر چه اجسام متحرک در عکسهای مختلف، تفاوت مکانی یا شکلی بیشتری داشته باشند تعداد عکس کمتری مورد نیاز است و بالعکس.