هر چند به واسطه وجود LCD در دوربینهای دیجیتال، امکان بررسی آنی نتیجه کار فراهم است اما این LCD‌ها، هر چند بزرگ و با کیفیت، نمی‌توانند اطمینان ۱۰۰% را ،حداقل در پروژ‌ه‌های مهم، به ارمغان بیاورند. در برخی شرایط نیز اصلا LCD‌ها بعلت تنظیم نبودن خود و یا پرنور بودن محیط، عملا غیرقابل استفاده می شوند.

یکی از روش های عکاسی دیجیتال، عکاسی با دوربین متصل به کامپیوتر است که علاوه بر عکاسی‌های استودیویی، در برخی شرایط دیگر نیز انجام می‌شود. علاوه بر مزیت فوق الذکر که همانا اطمینان از کم و کیف کار است، در این روش عکس‌ها مستقیما به کامپیوتر منتقل شده و می‌توان به سرعت مراحل بعدی روندکاری را ادامه داد. بررسی سریع و دقیق فوکوس، شارپنس و نوردهی و نیز امکان رویت پیش‌نمایش عکس ها توسط مشتری، از جمله مزایای مهم این روش عکاسی محسوب می‌گردد.

در این مقاله می خواهم نکاتی راجع به روش عکاسی در وضعیت اتصال دوربین به کامپیوتر بگویم و نیز Lightroom را در این فرآیند دخیل کنم تا از مزایای آن در این نوع عکاسی حداکثر استفاده را ببریم.


تجهیزات لازم
– دوربین : در این مقاله در مورد اتصال دوربینهای Canon و Nikon صحبت می‌کنیم. روش کار، بجز نرم‌افزارمربوطه، در مورد سایر دوربین‌ها مشابه است.
– کابل USB : برای اتصال دوربین به کامپیوتر (که جزو تجهیزات همراه دوربین است)
– نرم افزار مخصوص عکاسی در وضعیت اتصال دوربین به کامپیوتر
– نرم افزار Lightroom

مراحل کار
– نرم افزار مخصوص عکاسی در وضعیت اتصال دوربین به کامپیوتر را نصب کنید. در سیستم Canon این نرم‌افزار به نام EOS Viewer ( و یا EOS Capture) جزو نرم‌افزارهای همراه دوربین می‌باشد. در سیستم Nikon نرم‌افزار مورد نیاز Nikon Camera Control Pro است که بایستی جداگانه ابتیاع شود.

– حال بایستی لایت‌روم را طوری تنظیم کنیم که به طور خودکار عکس‌ها را وارد کاتالوگ خود نماید. برای این منظور بایستی از مسیر
File >Auto Import > Auto Import Setting اقدام نماییم.

tet1.jpg

در صفحه تنظیمات مربوطه باید فولدری را مشخص نماییم که توسط لایت‌روم تحت نظر گرفته شود تا به محض انتقال عکس به آن، خودبخود وارد کاتالوگ لایت‌روم نیز بشود. به این فولدر Watched folder می‌گوییم. یعنی فولدر مورد مراقبت و این مراقبت توسط لایت‌روم انجام خواهد شد. بهتر است فولدری کلی مثلا با نام Connected_Capture درست کنید و این فولدر را به عنوان Watched Folder به لایت روم بشناسانید.

– حالا می‌توانید در این قسمت سایر تنظیمات مربوط به import را انجام دهید: عکس‌ها همزمان با import، در فولدری دیگر نیز کپی شوند که این می‌تواند فولدری در همان شاخه my pictures و در ادامه آرشیو عکس‌هایتان باشد. در قسمت Subfolder نیز نام پروژه جاری را وارد کنید. بهتر است فایلها را همزمان با import تغییر نام هم داد و از همه مهمتر می توان به راحتی در همین جا تصمیم گرفت که چه کلمات کلیدی و یا metadata به عکس‌ها الحاق شود. این ویژ‌گی‌هاست که باعث خواهد شد این نوع عکاسی با استفاده از Lightroom یک برتری قابل ملاحظه به شمار‌ آید.

نکته دیگر آن که در قسمت Initial Preview نوع پیش‌نمایش را standard انتخاب نمایید تا سرعت بررسی پیش‌نمایش بیشتر شود.

– پس از تایید صفحه تنظیمات، از مسیر زیر
File > Auto Import > Auto Import Enabled
مشخصه ورود خودکار را در لایت‌روم فعال نمایید.

– حالا دوربین را با کابل به کامپیوتر متصل نمایید. در دوربینهای Canon نرم‌افزار EOS Capture را اجرا کرده و در قسمت Preferences باید مقصد عکس‌های وارد شده را مشخص کنید : همان فولدری که قبلا در لایت روم به عنوان Watched folder تعیین کرده‌بودید.
در دوربینهای Nikon، نرم افزار Camera Control Pro را اجرا کنید و برای تنظیم فولدر مربوطه، از مسیر
Tools > Download Option
اقدام نموده و فولدر مورد نظر را تعیین نمایید.

– قبل از اتمام کار، یک تنظیم دیگر نیز وجود دارد. یک عکس آزمایشی بگیرید و فرآیند انتقال عکس به کامپیوتر را ببینید.

tet2.jpg

tet3.jpg

سپس وارد ماجول Library در لایت‌روم شوید. در پنل Library روی Previous Import کلیک کنید تا عکس وارد شده به لایت روم را ببینید. برای اینکه Thumbnail را بزرگتر کنیم، در قسمت Navigator روی Fit کلیک کنید.

tet4.jpg


همچنین برای اینکه اینترفیس لایت روم را متناسب با این فرآیند کنیم، به ترتیب این میانبرهای کلیدی را بر روی صفحه‌کلید بفشارید : F F L L (دوبار کلید F و دو بار کلید L). با این روش، اولا لایت روم به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود و ثانیا جزئیات غیرضروری کمرنگ خواهند شد و فقط عکس وارد شده، نمایش داده خواهد شد.

برای آزمایش، یک عکس دیگر بگیرید و در لایت‌روم آن را چک کنید.

برای اینکه کلیه عکس‌های import شده را مشاهده کنید، در پنل Folders ودر انتهای لیست، نام فولدری را که ابتدا تعیین کرده بودید، پیدا کنید تا کلیه عکسها را مشاهده نمایید. ( توجه کنید که این فولدر همان فولدری است که در Auto Import Setting و قسمت Destination تعیین کرده بودید و نه Watched Folder

نتیجه:
لایت‌روم می‌تواند با نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در وضعیت اتصال به کامپیوتر ترکیب شود و این نوع عکاسی را بسیار موثر و کارآ نماید چرا که:

الف- امکان پیش نمایش سریع و مستقیم، به صورت تمام صفحه، حتی از فایلهای RAW وجود دارد. این مساله به تنهایی می تواند توجیه کاملی برای این روش باشد.

ب- امکان مدیریتی عالی بر عکس‌های وارد شده: تهیه خودکار کپی در فولدر مورد نظر، نسبت دادن کلمات کلیدی و متادیتا و تغییر نام، همگی به صورت خودکار.

ج- ورود خودکار عکس ها به کاتالوگ لایت روم

تذکر:
۱- اگر نرم‌افزار، دوربین را نشناخت، چک کنید که وضعیت اتصال دوربین در قسمت USB به صورت PTP باشد.

۲- در دوربین‌های جدید که امکان Live view‌دارند، در نرم افزار مربوطه، قبل از تهیه عکس، صحنه قابل مشاهده خواهد بود.

۳- اتصال از طریق Firewire که در برخی دوربینها وجود دارد باعث افزایش سرعت انتقال خواهد شد و تقریبا با همان سرعتی که عکس می‌گیرید، عکس‌ها در کامپیوتر قابل مشاهده خواهند بود.

۴- امکان اتصال به صورت وایرلس هم وجود دارد که بعلت گران بودن و کمیاب بودن تجهیزات مورد نیاز، از توضیح آن صرفنظر کردم.

۵- نرم‌افزار Bibble Pro نیز می تواند کار نرم افزار واسط را برای این فرآیند انجام دهد (بجای Nikon Camera Control یا EOS viewer/Capture قابل استفاده است).