2204230482_bf9e92d37b.jpg

یکی از ویدیوموزیک‌های اخیر گروه راک کانادایی AquaPlane تماما توسط عکس‌های مجزا ساخته شده است. در این پروژه ابتدا تمامی اجزاء به طور جداگانه نوردهی و سپس از آنها عکس تهیه شده است. و در مرحله بعد این عکس‌ها با استفاده از نرم افزار حرکت داده شده و حس سه بعدی و تحرک در آنها ایجاد گردیده است.

Simon Duhamel مجری عکاسی این پروژه می‌گوید:
" این پروژه در شرکت کانادایی Nufilmes و به کارگردانی Gabriel Gagnon تولید شده است. ایده این کار از انیمیشن‌های قدیمی ژاپنی گرفته شد. ابتدا تمامی اجزاء و پس‌زمینه به طور مجزا نوردهی و عکاسی شد تا بتوان هر جزء را به صورت مستقل، در جهت دلخواه و با سرعت دلخواه حرکت داد تا بدین وسیله در یک محیط دو بعدی، حس سه‌بعدی و عمق ایجاد شود.
 

2204210356_bb33512b87.jpg

نوردهی در محل با استفاده از نور موجود و نور فلاشهای AlienBees صورت گرفت. عکس‌های پس‌زمینه با استفاده از ترکیب نور فلورسنت و نور محیطی موجود انجام شد. چندین براکت تهیه و سپس از آنها عکس HDR‌ تولید شد. تجهیزات موسیقی با نور حاصله از زنبوری نوردهی شدند و در مورد افراد، نور‌های جهت‌دار استفاده شد تا نور ساطع شده از پنجره شبیه‌سازی شود. برای متعادل کردن نور فلاش با نور فلورسنت، از ژل‌فیلتر سبز استفاده کردم و سپس بقیه تنظیم رنگ در محیط Adobe Camera RAW انجام شد. برای آنکه نور‌ها تحت کنترل باشند و سقف کوتاه، زیاد روشن نشود و نیز نور محیطی موجود را از دست ندهم، برای نوردهی تجهیزات موسیقی و افراد، از زنبوری استفاده زیادی کردم. همچنین برای آنکه در مرحله Post-Production مشکلی پیش نیاید، به دقت سایه‌ها را با نوردهی حذف کردم.
عکس‌ها با Canon 5D و با فرمت RAW تهیه شدند.

2216712166_744b518e39.jpg

مرحله ادیت حدود یک‌ماه طول کشید. تنظیم رنگ، بخصوص حذف ته رنگ‌های ناشی از انعکاس کف محل، و نیز انتخاب اشیاء و پروسس‌های جداگانه در لایه‌های مختلف جزو کارهای این مرحله بود.

نتایج کار به صورت فایلهای psd به ادیتور آفلاین منتقل شد: ترکیب و همزمانی اجزاء، حرکت و موسیقی. در این مرحله از نرم افزارهای Avid و After Effect استفاده شد"

همان‌گونه که متوجه شدید، پروژه عکاسی این موزیک ویدیو بسیار دقیق بوده است: چه در زمینه نوردهی و عکاسی و چه در زمینه Post-Process . به همین علت نیز این مطلب را برای تاریک‌خانه دیجیتال انتخاب کردم تا از لابلای صحبتهای عکاس، ایده‌هایی برای خوانندگان سایت به وجود آید.

موزیک ویدیو Liberes Ma Place از گروه Aquaplane :