مردم

{توضیح: از این قسمت به بعد عکس‌های یک توریست به نام استفان که در سال ۲۰۰۷ سفری به ایران داشته است نیز به این متون اضافه می‌شود. چرا که استفان عکاس حرفه ای نیست و عکس‌هایش که به صورت آلبوم اینترنتی در معرض نمایش عموم قرار گرفته، می‌تواند نمونه خوبی برای عکاسان تازه کار و علاقه مند باشد.}

مردم در بازار
بازارهای محلی در شهر های کوچک و روستا ها محل مناسبی برای لذت بردن از عکاسی و البته خرید با قیمت مناسب است. در اکثر کشور ها، روزهای اخر هفته روزیست که روستاییان -به وبژه کشاورزان- گردهم می آیند تا محصولات خود را که اکثرا مایحتاج اولیه زندگی ست به فروش برسانند.

در این اماکن شما می توانید از دوره گرد هایی با چهره های خاص که در حال فروش میوه های رنگی هستند عکاسی کنید. در بعضی از کشورها مردم با لباس های محلی و سوار بر قایق هایشان در حال داد و ستد هستند که صحنه های بکر و زیبایی را برای عکاسی می آفرینند.

1.jpg

بازار صبح گاهی در مالزی  عکس از : نظام حکیم

2.jpg

 میوه‌های استوایی در یک بازار صبحگاهی در تایلند که دادستد بر روی رودخانه  انجام می‌شود  عکس:اشلی

3.jpg

بازار میوه و سبزی در گرانادای آفریقا.   عکس: ریچارد برادبری


صبح های زود بهترین شرایط تابش نور برای عکاسی ست. نمای نزدیکی از میوه ها و سبزی های رنگی که نور صبحگاهی بر آنها تابیده است را به تصویر بکشید. در این بازارها رنگ و نور، برجسته ترین موضوعیست که می توان روی ان کار کرد. سعی کنید لحظات ناب یک زندگی را در این اماکن ثبت کنید. اگر بازار در محل های سرباز قرار داشتند، از یک محل بلندتر عکسی از چشم انداز بازار تهیه کنی.

عکاسی از همسفران
تا حد امکان ازدوستانتان نخواهید تا در مقابل یک مجسمه و یا عمارت دیدنی بیاستند. از آنها بدون اطلاع قبلی و در حالت های طبیعی عکاسی کنید؛ زمانی که به یک تابلو نگاه می کنند و یا کتابچه ی اطلاعات یک موزه را به دقت مطالعه می کنند.  به جای ایستادن در مقابل دوربین، اجازه بدهید یک جا راحت بنشینند و با هم حرف بزنند. در این موقعیت شانس بیشتری دارید که انها را در حالت های طبیعی تری عکاسی کنید. سعی کنید از همسفرانتان با محیط اطرافشان عکس بگیرید.

4.jpg

همسفری در حال تماشای کوهپایه های البرز  عکس: استفان

اگر به گرفتن عکس در مقابل دوربین اصرار دارند، مراقب باشید خورشید در پشت سوژه ی شما قرار نگرفته باشد. سعی کنید ابتدا محل مناسبی را انتخاب کنید و بعد از سوژه بخواهید تا در کادر قرار بگیرید. در تهیه ی عکس از بچه ها سریع و فرز باشید تا لحظه های نابی شکار کنید. از آنها در حال بازی با یکدیگر عکاسی کنید و در این مواقع از سرعت شاتر بالا استفاده کنید.

5.jpg

بازی دو کودک همسفر در مسجدی در شیراز  عکس: استفان

 عکاسی در لحظه های به ظاهر معمولی مانند، نشستن در کافی شاپ، گپ زدن در ماشین و یا شنا کردن در استخر هتل را از دست ندهید چرا که دوستان شما در این محل ها بی خیال و راحت تر از هر جا هستند.

عکاسی از غریبه ها

برای اکثر ما عکاسی در خیابان و عکس گرفتن از مردم کار بسیار سختی ست و از آن خجالت می کشیم اما هیچ تصویری بهتر از چهره ی مردم بومی یک منطقه گویای فضای سفر شما نخواهد بود. بهترین عکس ها را در محله هایی که مردم گردهم می آیند می توانید تهیه کنید مانند بازار، نمایشگاه ، پارک و غیره. باید عکس هایتان را سریع کادربندی کنید چرا که سوژه ها دائم در حال حرکتند.

6.jpg

یکی از بازدیدکنندگان در پرسپولیس شیراز   عکس: استفان

لنز های تله ۸۰-۲۰۰ بهترین گزینه در میان لنزهای زوم هستند که به شما اجازه می دهند با حفظ فاصله از سوژه ها عکس هایی از چهره ی آنها در حالات طبیعی تهیه کنید. اما به هیچ وقت خودتان را از معرض دید مردم پنهان نکنید چراکه این کار شما شک مردم را بر می انگیزد. اگر آنها متوجه عکس گرفتن شدن، به آنها لبخند بزنید و دوربین را به طرف دیگری نشانه بگیرید. رفتاری مودب و صمیمانه داشته باشید و حتی با انها گپی کوتاه و خودمانی بزنید.

گاهی از مردم بخواهید تا در مقابل دوربین شما بایستند، هرچند این تصاویر اکثرا به ظرافت عکس های دیگر نخواهند بود. آنها را به لبخند زدن اجبار نکنید. سریع عکس بگیرید تا حس خجالت، کنجکاوی  و یا حزن چهره شان را به تصویر بکشید.

در این شرایط پشت زمینه های ساده را انتخاب کنید و عمق میدان دوربین را کم کنید تا زمینه ی عکس، مات و چهره در تصویر برجسته شود. به نور در چهره ها توجه کنید. از انها زیر سایه ی درختان و ساختمان ها عکس بگیرید تا از شدت سایه های پُر کنتراستِ روی چهره کم شود.

7.jpg

پرتره ی یک رهگذر در روسیه   عکس: یوری

در اخر اینکه عکاسی خیابانی در بعضی از کشور ها یک کار غیرمتعارف است . حتما در این باره پیش از عکاسی تحقیق و پرس و جو کنید. افرادی که در هتل شما کار می کنند بهترین اشخاص برای گرفتن اطلاعاتی از این دست هستند.


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

قسمت هفتم

منبع­