سایت عکاسی با عرضه رسمی Ps CS5  طی چند مطلب به صورت عملی این ابزار جدید را بررسی خواهد کرد. در قسمت اول این مجموعه به بررسی سرعت نرم‌افزار می‌پردازیم.

در مورد سرعت این نرم‌افزار جدید، حرفها و مطالب  زیادی در جریان است. آیا واقعا سرعت این ابزار بیشتر شده است؟ آیا نسخه ۶۴ بیتی این نرم‌افزار باعث افزایش بیشتری در سرعت خواهد شد؟

برای پاسخ به این سوالات، روش استاندارد بررسی سرعت Ps راانجام دادیم. در این روش اکشنی ساخته می‌شود که حاوی دستورات مختلف و فرامین متنوع باشد و سپس آن را بر روی یک فایل مشخص اعمال می‌کنیم و سرعت انجام فرآیند را بررسی می‌کنیم. با این روش میانگینی از سرعت اجرا و کارآیی نرم‌افزار بدست می‌آید. دستورات موجود در اکشن شامل تغییر سایز عکس، تغییر مد رنگی، اعمال انواع لایه‌های تنظیمی، یکی کردن لایه‌ها، اعمال Gaussian Blur و Unsharp Masking و چند دستور دیگر بود.تنظیمات موجود در قسمت Performance فتوشاپ نیز در حالات مختلف یکسان بود. سیستم مورد استفاده دارای ۴ گیگابایت حافظه RAM و CPU Core 2 duo 2.53 بود.

ابتدا  نسخه ۳۲ بیتی دو نرم‌افزار Ps CS4 و Ps CS5 مورد بررسی قرار گرفتند. زمان اولیه بدست آمده، بر خلاف انتظار برای نسخه CS4 مدت ۱دقیقه و ۳۲ ثانیه و برای CS5 مدت ۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه بود. با شک به روش تست، مجددا تست را تکرار کردیم که در این نوبت زمان CS4 ثابت و زمان CS5 به ۲دقیقه و ۳۰ ثانیه رسید. در بررسی بعدی بازهم زمان CS5 کاهش پیدا کرد و به ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه رسید. در بررسیهای بعدی کاهش بیشتری نداشت. به عبارت دیگر CS5 در حالت ۳۲ بیتی ۱۲درصد سریعتر از CS4 بود.

در جستجویی که در منابع وب انجام دادم، به منبعی برخورد کردیم که یافته های مشابهی داشت و این کاهش زمان را تعبیر به " گرم شدن فتوشاپ" کرده بود و آن را به اختلالی در فرآیند تخصیص حافظه نسبت داده بود. پیش‌بینی آنها این بود که احتمالا این مشکل در آپدیت نرم‌افزاری حل خواهد شد.

تست را در نسخه ۶۴ بیتی نرم‌افزارها انجام دادیم. تفاوت واضحی ایجاد نشد. تنها تفاوت این بود که نرم افزار CS5 نیازی به گرم‌شدن نداشت!

در مرحله بعد تستها را بر روی فایل بزرگتر انجام دادیم. فایل اولیه ۸ مگاپیکسل بود و فایل دوم، بزرگ شده همان فایل با اندازه ۲۴ مگاپیکسل بود.

در نسخه ۳۲ بیتی نرم‌افزارها زمانها به ترتیب برای  CS4 و CS5 برابر با ۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه و ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه بود. به عبارت دیگر CS5 حدود ۲۰ درصد سریعتر بود.

تست در نسخه ۶۴ بیتی نرم‌افزارها تغییر واضحی نداشت.

Screen_shot_2010_05_04_at_9.15.48_PM.png

 نتایج بررسی کارآیی در دو نرم‌افزار در حالات مختلف


چرا نسخه ۶۴ بیتی این نرم‌افزارها تفاوت سرعت با نسخه ۳۲ بیتی ندارند؟ علت این است که تفاوت نسخه ۶۴ بیتی به خاطر آدرس دهی در مقادیر زیاد حافظه است. به طور معمول نباید انتظار داشته باشیم که در سیستمی با ۴ گیگا بایت حافظه RAM ، تفاوت واضحی بین این دو مشاهده شود.

نتیجه:

۱- در آزمون ما،  فتوشاپ CS5 در حالت ۳۲ بیتی در مورد فایلهای متوسط حدود ۱۲ درصد سریعتر از CS4 است. در سیستمی با ۴ گیگابایت حافظه، نسخه ۶۴ بیتی این نرم‌افزارها تفاوتی با نسخه ۳۲ بیتی‌شان نداشتند.

۲- در مورد فایلهای نسبتا بزرگ ( ۲۴ مگاپیکسل) تفاوت این دو بیشتر شد و به ۲۰ درصد رسید. بازهم در نسخه ۶۴ بیتی افزایش سرعتی مشاهده نشد. احتمالا در مورد فایلهای بزرگتر، تفاوت بیشتری بین CS4 و CS5 ایجاد خواهد شد.

 

توصیه:

۱- اگر با فایلهای بزرگ عکس سروکار دارید و ویرایشهای چند لایه انجام می دهید، ارتقاء به نسخه CS5 مفید است. اگر به ترکیب عکس‌ها برای ساخت پانوراما، کولاژ و یا فایلهای  HDR می‌پردازید، CS5 می‌تواند باعث بهبود کارآیی فرآیندهای شما گردد. این بهبود بستگی به اندازه سندهای شما و مقدار حافظه RAM خواهد داشت.

۲- اگر حداکثر ۴ گیگا بایت حافظه RAM دارید، نسخه ۳۲ بیتی نرم‌افزار، انتخاب بهتری است. اگر مقادیر بیشتر حافظه دارید، نسخه ۶۴ بیتی می‌تواند باعث بهبود بیشتر کارآیی شود.

۳- اگر در شروع کار با CS5 بخصوص نسخه ۳۲ بیتی، متوجه سرعت کم آن شدید، فایل را ببندید و مجددا باز کنید و کارتان را ادامه دهید. نیازی به خروج از نرم‌افزار نیست. این مشکل احتمالا با آپدیت شرکت ادوبی برطرف خواهد شد.

 

پی‌نوشت: طبق آیین نامه بازنشر سایت عکاسی، کپی مطالب سایت عکاسی در سایت‌های دیگر به صورت کامل، حتی با ذکر منبع مجاز نیست. سایت عکاسی حق پیگیری قانونی متخلفین را برای خود محفوظ می‌داند.