canon_eos_550d_01.jpg

دوربین ۱۸ مگا پیکسلی canon EOS 550 D  یا همان EOS Rebel T2i     که جانشینی برای دوربین ۱۵ مگاپیکسلی ۵۰۰D است، امسال به بازار معرفی شد. علاوه بر افزایش تعداد پیکسل‌های موثر، این دوربین یک ال سی دی ۱۰۴۰۰۰۰  نقطه  با نسبت ۳:۲، سنسور (-zone metering63)،کنترل‌هایی با دقت بالا، سیستم  استاندارد ISO   از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ (که تا ۱۲۸۰۰ نیز قابل افزایش است)، مود فیلم برداری  جدید، امکان کنترل دستی کامل روی نوردهی و پشتیبانی از کارت‌های حافظه مثلSD,  SDHC   و حتی SDXC دارد. 
از نظر ظاهری دوربین canon EOS 550 D بسیار شبیه مدل قبلی( D 500) است؛ دوربینی نسبتا کوچک با بدنه پلاستیکی بزرگ و نازک. در مورد کیفیت ساخت، دوربین canon EOS 550 D  برای استفاده کاربران به اندازه کافی محکم است اما در مقایسه  با مدل‌های حرفه‌ای‌تر مانند EOS 50D , 7D   در یک رده قرار نمی‌گیرد. این دوربین نیز مانند دیگر دوربین‌های  SLR APS-C  کانن  با تمام لنز‌های تولیدی این شرکت مانند  EFو  EF-Sسازگاری دارد. لازم است در هنگام تعویض لنز‌ها، لنزهایEF  با نقطه قرمز رنگ روی پایه لنز  و لنز‌های EF-S با نقطه سفیدرنگ روی آن هم راستا شوند.
از نظر ظاهری تغییرات زیادی در این دوربین نسبت به مدل قبلی به وجود نیامده و جای بیشتر دکمه‌ها  مشابه مدل D 500  است. پیچ تنظیم به جای نقره‌ای، مشکی و دکمه‌های براق کنترل چهار طرفه آن مات و کدر شده است. دکمه شروع فیلم برداری و نمایش زنده در مکانی نزدیک‌تر به انگشت شست قرار گرفته است. شکل بعضی از دکمه‌ها تغییرکرده و دکمه جدیدی بنام Q   نیز اضافه شده است که امکان دسترسی سریع به صفحه‌ی اصلی را فراهم می‌کند.  دکمه‌ها در این دوربین علامت گذاری و مشخص شده‌اند اما به دلیل هم سطح بودن با بدنه ممکن است با کمی سختی فشرده شوند.
 LCD  با رزولوشن ۱۰۴۰۰۰۰ نقطه  این دوربین ممکن است با LCD   920000نقطه  مدل۵۰۰D   چندان متفاوت به نظر نرسد،  اما نسبت  3:2  این نمایشگر آن را متمایز می‌کند. همین موضوع در مورد سنسورها نیز صادق است- در این حالت  تصویر، صفحه را کاملا پر می‌کند؛ بدون هیچگونه باند مشکی در بالا و پایین تصویر.

canon_eos_550d_03.jpg
پیچ تنظیم این دوربین شامل همان مودهای عکاسی می شود که در دوربین های دیگر سری Rebel شاهد آن‌ها بوده‌ایم. بخشی از آن که اصطلاحا creative zone نامیده می‌شود شامل مودهایprogram( p)،  تقدم شاترTv))، تقدم دیافراگم (Av )، دستی ((M  و حالت A- DEP  است. 
چهار مود اول که نیازی به توضیح ندارد  اما مودA-DEP  ممکن است برای کسانی که با دوربین‌های SLR  کار نکرده‌اند جدید باشد. این کلمه مخفف Automatic depth of field  (عمق میدان اتوماتیک) است. در این مود دوربین از f-stop استفاده کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا همه‌ی سوژه‌هایی که نه نقطه‌یAF آن‌ها را پوشانده است، در فوکوس خوبی باشند. همچنین در صورت لزوم  سرعت شاتر را محاسبه و تنظیم می‌کند.
این دوربین شامل  دو حالت اتوماتیک کامل و  Creative auto  است  که از نظر میزان کنترل کاربر روی پارامتر‌های عکاسی با یکدیگر متفاوت‌اند.  همچنینcanon EOS 550D   دارای تعدادی حالت منظره  است که حالت فلش خاموش، تصویر چهره، منظره، ورزش، تصویر چهره در شب، و حالت عکاسی از نزدیک-که برای دوربینی با قابلیت تعویض لنز چیز عجیبی است- از این جمله‌اند. اکثر این مود‌ها به کاربرانی که حوصله‌ی کلنجار رفتن با تنظیماتی از قبیل سرعت شاتر، تراز سفیدی، ایزو و غیره را ندارند  این امکان را می‌دهد  که نوع عکس مورد نظر خود را انتخاب کنند و دوربین خود تنظیمات لازم را انجام دهد. ما سعی کردیم علت وجود مود close up در این دوربین را پیدا کنیم،  اما در واقع  کیفیت عکس  close up  بیشتر به استفاده از ابزارهای  صحیح  مانند لنز ماکرو  و یا فلش حلقه‌ای بستگی دارد تا تنظیمات دوربین.
در بخشcreative zone  دوربین، عکاس باید متغیر‌های مختلفی از قبیل تراز سفیدی، حساسیت، حالت AF، تعدیل نوردهی، مود درایو و غیره را تنظیم کند. بیشتر این قسمت‌ها دکمه خاص خود را دارند. دکمه ISO در بالا و بقیه در پشت دوربین قرار دارد.
می توان تعدادی را نیز از روی صفحه‌ی اصلی که با فشردن دکمه Q  قابل دسترسی است، تنظیم کرد. تنظیم کیفیت فایل، حالت نورسنجی، نوردهی فلش مثال‌هایی از موارد قابل تنظیم از این طریق هستند.

تنظیمات تراز سفیدی شامل اتوماتیک، روشنایی روز، سایه، ابری، تنگستن، فلوئورسنت، و  Custom است و راهی برای وارد کردن درجه بر حسب واحد کلوین به  طور دستی وجود ندارد. شما می‌توانید هر کدام از این  پیش تنظیمات را با گزینه تصحیح تراز سفیدی تنظیم کنید. حساسیت دوربین را می‌توان با زدن دکمه‌ی ISO و چرخاندن گردونه‌ی کنترلی زیر آن تغییر داد. نیازی نیست هنگام چرخاندن گردونه دکمه ایزو را پایین نگه دارید. سرعت ISO  از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰  قابل تغییر است. اگر از منو دوربین گزینه‌ی افزایش ) ISO   (ISO expansionرا انتخاب کنید، حتی می‌توانید حساسیت ۱۲۸۰۰ نیز داشته باشید. تنظیم حساسیت اتوماتیک نیز در این دوربین موجود است.حساسیت انتخابی را روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
دوربین canon EOS 550D  سه حالت فوکوس اتوماتیک ارائه می‌دهد : one shot، Al focus ,Al servo  . همچنین در این دوربین ۹ نقطه یAF و ۸ سنسور خطی AF موجود است. حالت AL Focus  معادل  با AF-A در محصولات دیگر شرکت‌هاست. در این مود اگر سوژه ثابتی شروع به حرکت کند دوربین اتوماتیک از حالت One shot AF  به حالت Al servo   می‌رود. البته می‌توان این کار را دستی و با فشردن دکمه  "انتخاب نقطه "AF و استفاده از کنترل چهار جهته نیز انجام داد. نقطه AF  انتخاب شده به رنگ قرمز در صفحه نمایش مشخص می‌شود. در استفاده  عملی،  سیستمAF  حتی با لنز‌های کوچک هم بسیار سریع  کار می‌کند اما به هر حال  وجود موتور فوکوس در این دوربین وسوسه انگیز‌تر است.

canon_eos_550d_02.jpg


چندین مود درایو بر روی این دوربین تعبیه شده است؛ شامل عکس تکی، عکس برداری متوالی و تایمر داخلی و عکاسی با کنترل از راه دور. در حالت عکس برداری متوالی  دوربین می‌تواند با سرعت  3.7 فریم در ثانیه تا حدود ۳۴ عکس با کیفیت بالا با فرمت JPEG  و یا ۶ فایل  خام بگیرد. این  سرعت از سرعت دوربین  EOS 500Dبیشتر اما از سرعت  8 فریم در ثانیه‌ای در دوربین ۷D کمتر است.( زیرا که دوربین ۷D دو پردازشگر دارد اما دوربین canon EOS 550 D تنها یکی دارد).
 مودهای نورسنجی ارائه شده در این دوربین، مرکزی، سنجشی، جزئی و نقطه‌ای است. تفاوت بین  حالت جزئی و نقطه‌ای این است که مود جزئی ۹% از فضای فریم را نورسنجی می‌کند، در حالی که مود نقطه‌ای ۴% را نورسنجی می‌کند (که البته برای یک نقطه باز هم زیاد است). هر دو این مود‌ها  سایه روشنی متوسط دارند و حالت‌هایی مانند پرنور یا سایه در این مودها قابل تنظیم نیست.  مود  نورسنجی سنجشی، نوردهی نسبتا خوبی را به خاطر وجود سنسور‌های zone- 63 ارائه می‌دهد. هنگام  عکاسی از  صحنه‌هایی با کنتراست بالا  بهتر است  از مود   سنجشی همراه با تنظیم کننده‌ی روشنایی اتوماتیک  استفاده  شود.
همان طور که قبلا نیز اشاره شد  دکمه نمایش زنده، به محلی دیگر و در نزدیکی انگشت شصت  دست راست انتقال یافته است. استفاده از این دکمه برای رفتن به حالت نمایش زنده آسان است اما مدتی طولانی تا نمایش تصویر زنده طول می‌کشد (حدود چند ثانیه). در این مود می‌توانید عکس را ۱۰ برابر بزرگ کنید. کار با  فوکوس نیز در مود نمایش زنده آسان شده است و دیگر نیازی نیست برای شروع فوکوس اتوماتیک از دکمه *  استفاده کرد و کافی است دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. 
سه گزینه انتخابی برای  فوکوس اتوماتیک  وجود دارد که شامل سریع، زنده و تشخیص چهره است. گاهی استفاده از حالت سریع در کار نمایش زنده وقفه ایجاد می‌کند زیرا که آینه‌های داخلی به منظور جفت شدن سنسور‌های AF، باید مدام پایین بیایند و این خود باعث ضربه دیدن آینه‌ها می‌شود.  این مشکل در مود  نمایش زنده با استفاده از روش تشخیص کنتراست حل شده است.  البته این روش کند است و گاهی ممکن است چند ثانیه  طول بکشد تا دوربین  فوکوس را تنظیم و قفل کند اما اغلب اوقات نیم ثانیه بیشتر وقت نمی‌گیرد، که باز هم  برای شی متحرک زیاد است. بهتر است برای این نوع عکس‌برداری از منظره‌یاب اپتیکال و فوکوس اتوماتیک  استفاده شود. بدیهی است که می‌توانید از فوکوس اتوماتیک نیز استفاده کنید – صفحه‌ی بزرگ و توان تفکیک بالا آن فوکوس مناسب و دقیقی ارائه می‌دهد.
تنها ایرادی  که می‌توان به این نمایشگر وارد کرد  متحرک نبودن آن است – این مسئله در مورد شرکتی مثل کانن که  از اولین  تولید کنندگان  نمایشگرهای چند زاویه‌ای در مدل‌های کامپکت است، واقعا عجیب است.
بخش جدید و جالب دیگری در مود نمایش زنده  این دوربین، فیلم برداری آن است. اگر دوربین را در حالت فیلم برداری قرار دهید، دوربین به طور اتوماتیک به مود نمایش زنده می‌رود. قبل از فیلم برداری لازم است به طور دستی یا اتوماتیک روی سوژه مورد نظر فوکوس کرده و در صورت نیاز حساسیت و نوردهی را تنظیم کنید. برای این کار باید به منو رفته، "نوردهی فیلم" و سپس تنظیم دستی را انتخاب کنید. حالا می‌توانید عدد دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت را دستی تنظیم کنید. وقتی همه چیز تنظیم شد می‌توانید با زدن دکمه RECORD در پشت دوربین شروع به فیلم برداری کنید. دوربین   canon EOS 550D  در طول فیلم برداری به طور اتوماتیک  فوکوس را تنظیم نمی‌کند اما می‌توانید هر وقت خواستید فوکوس اتوماتیک را فعال کنید البته در نظر داشته باشید که ممکن است میکروفن صدای موتور فوکوس را ضیط کند یا سوژه چند لحظه‌ای از فوکوس خارج شود به همین دلیل کم کردن دریچه‌ی دیافراگم  و تکیه کردن بر عمق میدان دید برای فوکوس بهتر است.
یک پیشرفت بزرگ دیگر این دوربین نسبت به مدل ۵۰۰D وجود گزینه‌های بیشتری برای سرعت فریم است. در حالی که مدل‌های قدیمی‌تر اجازه‌ی گرفتن  فیلم‌های ۱۰۸۰ پیکسلی با سرعت ۲۰ فریم در ثانیه یا ویدیو ۷۲۰ پیکسلی  با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را می‌دادند، دوربین canon EOS 550D سه گزینه انتخابی ۲۴،۲۵ و یا ۳۰ فریم در ثانیه را  هنگام فیلم برداری  Full HD و ۵۰/۶۰ فریم در ثانیه را در حالت فیلم برداری ۷۲۰ پیکسل یا VGAدر اختیار می‌گذارد. به یاد داشته باشید که سرعت فریم  به آنچه برای سیستم ویدیو انتخاب شده( PAL یا NTSC) نیز بستگی دارد. نوآوری دیگر در این دوربین این است که اگر فیلم استاندارد بگیرید، می‌توانید از قابلیت جدید  ”Movie crop” برای آن استفاده کنید. یعنی می‌توانید به دوربین دستور دهید تا فقط سنسور‌های محدوده‌ی ۶۴۰ در ۴۸۰  پیکسل مرکزی را استفاده کند که  در این صورت بزرگنمایی حدود ۸ برابر خواهید داشت. این برای زمانی خوب است که بزرگنمایی کافی برای گرفتن  فیلم از سوژه‌ای در فاصله دور را نداشته باشید.

 

canon_eos_550d_04.jpg

برای ضبط مونو، یک میکروفن داخلی در این دوربین وجود دارد و می‌توانید یک میکروفن خارجی نیز به پایانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده وصل کنید.
این دوربین با باتری LP-E8  کار می‌کند که مطابق استاندارد‌های CIPA انرژی لازم برای گرفتن ۴۰۰-۴۴۰  تصویر هنگام استفاده از صفحه اپتیکال و ۱۵۰ تا ۱۸۰ تصویر در حالت  Live Viewو یا  یک ساعت و نیم فیلم برداری را تامین می‌کند. این باتری با شارژر  LC-E8  شارژ می‌شود. 
این دوربین را در استفاده دوربینی کارآمد و همه کاره یافتیم. همان طور که قبلا اشاره  فوکوس اتوماتیک در نمایشگر اپتیکال  سریع و در حالت  live view نیز چندان کند نیست. سرعت آن در عکس برداری متوالی در کلاس خود متوسط است.
روشن شدن  کامل  دوربین به همراه  فرایند تمیز کردن سنسور‌ها  مقداری زمان می‌برد  اما این مرحله را می‌توان به راحتی با نیمه فشردن شاتر متوقف کرد. تنها چیزی که به صورت غیر قابل توضیحی کند است، رفتن به حالت live view است به نظر می‌رسد چندین ثانیه وقت لازم است تا دوربین آینه‌های خود را بالا بیاورد و تصویر زنده را نمایش دهد.