انجمن TIPA بیست و یکمین جلسه‌ی سالانه‌ی خود را بهار امسال به میزبانی استانبول ترکیه برگزار کرد و فهرستی از برترین تجهیزات، لوازم و نرم‌افزارهای عکاسی و تولید تصویر را در ۴۰ دسته‌ی مختلف اعلام نمود.

   این بنیاد غیرانتفاعی هر سال طی یک جلسه با رای‌گیری از اعضای خود که نمایندگان مجلات و نشریات تخصصی دنیای عکاسی و تصویر هستند اقدام به انتخاب برترین تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری می‌کند. امسال نمایندگانی از ۹ کشور اروپایی به همراه نشریاتی از آمریکا، کانادا، چین، ژاپن، استرالیا و آفریقای جنوبی در این رای‌گیری شرکت داشتند. معیارهای بررسی و گزینش تجهیزات توسط این بنیاد صرفا براساس استانداردها و آزمایش‌های فنی است. بر این اساس فهرست برخی از مهمترین انتخاب‌های این هیات برای سال ۲۰۱۱ بدین شرح اعلام شد:

Canon-EOS-600D-18-55.jpg

دوربین‌های DSLR حرفه‌ای غیرفول‌فریم: Canon EOS 600D / Rebel T3i / Kiss X5. این دوربین بدلیل کاربری آسان، داشتن حسگرCMOS با رزولوشن ۱۸ مگاپیکسل، فیلم‌برداری فول HD، قابلیت عکاسی در مد نمایش زنده، فلاش بی‌سیم، سرعت شاتر یک چهارهزارم ثانیه، افزایش حساسیت تا میزان ۶۴۰۰، نمایشگر ال‌سی‌دی ۳ اینچی با قابلیت چرخش و ثبت ۳.۷ فریم در ثانیه بعنوان بهترین تولید سال در این کلاس برگزیده شده است.

645d-1200.jpg

دوربین‌های DSLR حرفه‌ای: Pentax 645D. دارا بودن بدنه‌ی ضد گردوغبار و ضدآب ساخته شده از آلیاژ منیزیم، حسگر ۴۰ مگاپیکسلی، منظره‌یاب منشوری تمام شیشه‌ای، توانایی سازگاری با لنزهای سری DFA و نیز لنزهای قدیمی‌تر ۶۴۵ به همراه طراحی زیبا این دوربین را انتخاب مناسبی برای عکاسی در فضای باز و سوژه‌های محیطی کرده است.


Nikon-D7000-DSLR-Camera.jpg

دوربین‌های DSLR پیشرفته: Nikon D7000. این دوربین در کلاس دوربین‌های فورمت DX یا به عبارتی APS-C  بعنوان بهترین گزینه انتخاب شده است. برخورداری از حسگر CMOS با رزولوشن ۱۶.۲ مگاپیکسل، ثبت ۶ فریم در ثانیه تا سقف ۱۰۰ فریم متوالی، امکان قرارگیری دو کارت حافظه‌ی SD بطور همزمان، فیلم‌برداری فول HD با سایز p1080، صفحه‌ی نمایشگر ۳ اینچی با قابلیت تصویربرداری زنده، بدنه‌ی ساخته شده از آلیاژ منیزیم با طراحی ویژه برای شرایط آب و هوایی خاص و یا پرگردوغبار از ویژگی‌های این محصول تازه‌ی نیکون است.

P300_right.jpg

دوربین‌های کامپکت عمومی: Nikon COOLPIX P300. دوربینی جمع و جور با ظاهری شیک دارای لنز f1.8 با حداقل فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر (معادل لنز ۳۵ میلی‌متری) با زوم اپتیکال x4.2 که از شیشه‌ای با شاخص شکست نوری بالا ساخته شده است و امکان ایجاد تصاویری شفاف با کنتراست بالا را می‌دهد. همچنین برخورداری از حسگر CMOS ۱۲.۲ مگاپیکسلی پیشرفته امکان عکسبرداری صحیح در شرایط نوری کم را فراهم آورده است. این دوربین قابلیت فیلم‌برداری فول HD با سایز p1080 و نیز تصویربرداری با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه برای حالت «حرکت آهسته» هم دارد.

Olympus-XZ-1.jpg

دوربین‌های کامپکت تخصصی: Olympus XZ-1. با دارا بودن یکی از سریع‌ترین لنزهای زوم در کلاس خود با مشخصات iZuiko f1.8-2.5 6.0-24mm که بزرگ‌نمایی معادل یک لنز حرفه‌ای ۱۱۲-۲۸ میلی‌متری ارائه می‌کند، قابلیت انتخاب حالت عکاسی در نور کم برای تنظیم خودکار حساسیت تا حداکثر ۳۲۰۰، تنظیمات دستی پیشرفته و نیز CCD با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل که مساحتش نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است این دوربین به یکی از بهترین گزینه‌ها در محدوده‌ی دوربین‌های کامپکت نیمه‌حرفه‌ای تبدیل شده است.

Canon-EF-70-200mm-f-2.8-L-IS-II-USM-Lens.jpg

لنز‌های حرفه‌ای: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. از ویژگی‌های منحصر به فرد و عملکردهای بهبود یافته‌ی این مدل نسبت به مدل‌های مشابه می توان به این موارد اشاره نمود: افزایش سرعت فوکوس خودکار، لرزشگیر اپتیکال تصویر با قابلیت ۴ استاپ اصلاح خطای ناشی از لرزش در تمام فواصل کانونی، افزایش کیفیت پردازنده‌ی نوری، کاهش خطاهای رنگی و طراحی بدنه‌ای مقاوم در برابر رطوبت و گردوغبار که برای عکاسی در شدیدترین شرایط محیطی هم مناسب است.

sigma_70-200mmf2_8.jpg

لنز‌های تخصصی: Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM. این لنز باکیفیت و شفاف در ساختمان خود دارای ۲۲ المان مختلف از جمله سه SLD و ۲ عدسی شیشه‌ای FLD می‌باشد. این لنز برای پوشش حسگرهای فول فریم (سایز ۲۴ در ۳۶ میلی‌متر) هم مناسب است و سیستم لرزشگیر آن تقریبا قابلیت ۴ استاپ اصلاح خطای لرزش را دارد و با مجهز بودن به سیستم HSM حرکت آرام و بی‌صدای عدسی‌ها در هنگام فوکوس خودکار تضمین شده است. انحرافات و عدم انطباقات رنگی تا حد امکان کاهش یافته است و لنز در تمام طول فاصله‌ی کانونی از شفافیت بالایی برخوردار است.

   سایر انتخاب‌های اعضای این انجمن جهانی دسته‌بندی‌های دیگری همچون بهترین پرینترها، سرویس‌دهنده‌های چاپ عکس، کاغذهای چاپ، طراحی‌ خلاقانه، نرم‌افزارهای ادیت عکس، هندی‌کم، اسکنرها، مانیتور، ال‌سی‌دی‌ و پروجکشن‌های مناسب برای عکس، کارت‌های حافظه، سه‌پایه و کیف دوربین، سیستم فلاش حرفه‌ای و حتی فیلم خام آنالوگ را در بر می‌گیرد که فهرست کامل آن را می‌توانید اینجا ببینید.