سناریوی زیر را در نظر بگیرید:
در یک پروژه عکاسی تعداد زیادی فایل خام تهیه کرده‌اید. حال می‌خواهید بدون پردازش یا بدون استفاده از نرم‌افزارهای پردازش RAW، به صورت فوری، فایلهای JPEG ای از این فایلهای خام تهیه کنید که دقیقاً مشابه چیزی باشند که در LCD دوربین هنگام عکاسی مشاهده می‌کردید و آن‌ها را برای کسی ایمیل کنید یا نشان دهید. چه باید کرد؟

فایل JPEG درونی RAW چیست؟
وقتی دوربین عکاسی در حالت RAW  عکس می‌گیرد، در اکثر دوربین‌ها، یک فایل JPEG نیز در درون فایل RAW الحاق می‌گردد. کاربرد این فایل JPEG برای نمایش اولیه عکس در LCD دوربین و نیز در سیستم عامل کامپیوتر است. نکته مهم آن‌ست که این فایل دقیقاً بر اساس تنظیماتی تهیه می‌شود که شما هنگام عکاسی اعمال کرده‌اید. مثلاً تراز سفیدی. هر چند در فایل RAW بعداً می‌توان ترازسفیدی را به دقت تنظیم کرد اما تنظیم تراز سفیدی در دوربین نیز معمولاً انجام می‌شود تا پیش نمایش طبیعی از عکس در LCD دوربین دیده شود. یا تنظیمات دیگری مانند کنتراست، شارپنس، اشباع رنگ و حتی Presetهایی که در برخی دوربینها وجود دارد. همه این موارد تنها روی همین پیش نمایش اولیه فایل RAW تأثیر دارند و روی اصل فایل بی‌تاثیر خواهند بود.
برای حل مشکل در سناریوی اول این مطلب، یک راه خوب این است که همین فایل JPEG آماده را استخراج کنیم چون بر اساس تنظیمات دوربین تهیه شده و برای مقصود ما که نمایش اولیه و فوری آن است، کفایت می‌کند.
این فایل JPEG معمولاً با اندازه پیکسلی کوچکتری نسبت به رزولوشن دوربین ذخیره می‌شود که باز هم برای مقصود ما مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی بهتر هم هست. کیفیت فشرده‌سازی این فایل JPEG نیز در اکثر موارد در حد متوسط یا بهتر از متوسط است.

چگونه این فایل JPEG درونی را از فایل RAW استخراج کنیم؟

بر روی کلمه استخراج تاکید می‌کنم تا مشخص گردد که این عملیات اصلا فایل خام را تبدیل به JPEG نمی‌کند بلکه فقط آن فایل JPEG ذخیره شده در کنار اطلاعات فایل خام را استخراج می‌نماید. 

برای استخراج سریع و بدون نیاز به نرم‌افزارهای ویرایشی، یک ابزار کوچک رایگان به نام InstantJpegFromRAW وجود دارد که به اختصار به آن IJFR گفته می‌شود. پس از دریافت رایگان این نرم‌افزار و نصب آن، براحتی در محیط سیستم عامل با کلیک راست بر روی فایل (یا مجموعه فایلهای) RAW می‌توان JPEG درونی آن‌ها را استخراج و ذخیره کرد.

برای دریافت این ابزار رایگان، به این آدرس مراجعه کنید و پس از پر کردن فرم مربوطه، آدرس دریافت ابزار برای شما از طریق ایمیل ارسال می‌گردد.

نسخه مناسب برای سیستم‌عامل خود را دریافت کنید و آن را نصب کنید (برای سیستم عامل ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی، سیستم  عامل OS X Leopard و OS X Snow Leopard/Lion/Mountain Lion نسخه‌های جداگانه‌ای از این ابزار وجود دارد). ممکن است برای نصب نهایی نیاز به Re-start سیستم عامل باشد.

پس از نصب، کافیست روی فایل یا فایلهای RAW موردنظر خود کلیک راست کنید و از منوی مربوطه، گزینه instant Jpeg from RAW را انتخاب کنید.

Screen_Shot_2012_10_19_at_12.30.39_PM

منوی مربوطه در سیستم عامل OS X Lion 

IJFR_Manual_100405MT_B

منوی مربوطه در ویندوز XP 

سپس صفحه تنظیماتی به صورت زیر ظاهر می‌شود:

Screen_Shot_2012_10_19_at_12.31.46_PM


در این صفحه می‌توانید انتخاب کنید که فایلهای JPEG با همان اندازه اصلی استخراج شوند یا با اندازه کوچکتر (که در کادرهای مربوطه می‌توانید اندازه فایل موردنظر را مشخص کنید)

همچنین می‌توانید تعیین کنید که فایلهای JPEG با یک پسوند و در یک فولدر مجزا در کنار فایلهای RAW اصلی ذخیره شوند.

این عملیات می‌تواند به صورت گروهی نیز روی فایلها انجام شود فقط کافیست در ابتدا تمام فایلهای موردنظر را انتخاب و سپس کلیک راست کنید.

پس از انجام عملیات، گزارشی از تعداد فایلهای استخراج شده، زمان کل و زمان صرف  شده برای هر فایل ارائه می‌شود.

Screen_Shot_2012_10_19_at_12.39.22_PM


به طور خلاصه، این ابزار رایگان و کوچک، می‌تواند برای استخراج سریع فایلهای JPEG درون RAW که با تنظیمات دوربین تهیه شده است، بسیار کارا و مفید باشد. 

 توضیح لازم: عرضه‌کننده این ابزار، Michael Tapes است. در دنیای عکاسی بیشتر او را با ابزار LensAlign می‌شناسند که سخت‌افزاری است برای کالیبراسیون دقیق لنز با استفاده از سیستم کالیبراسیون فوکوس که در بسیاری از دوربینهای جدید وجود دارد.