اختصاصی «سایت عکاسی» – چرا یک عکاس از کنار یک فرصت عبور می‌کند و یک عکاس دیگر آن فرصت را تبدیل به یک عکس روی جلد مجله می‌کند؟ چطور می‌توان دید خلاقانه را یاد گرفت؟ دفترچه دوربین شما به این سوال پاسخ نخواهد داد. اما با ابزار و فرایند مناسب، می‌توانید دید عکاسانه خودتان را تقویت کنید.

 ابزارهایی که به عکاسان کمک می‌کنند خلاقانه ببینید، شامل صبر، نگرش مثبت و ذهن باز است. بیشتر افراد این سه خصیصه را تا حدود دارند، اما آن فرایند را ندارند که تمام این خصوصیات را ترکیب کند و یک عکس خوب بسازد. در نوبت بعدی عکاسیتان، این مراحل را به کار‌ گیرید تا دید عکاسانه‌تان را تقویت کنید.

حذف. بیشتر عکاسان با استفاده از یک الگوی منطقی سوژه خود را شناسایی می‌کنند. آنها معمولا اشیا را از پس‌زمینه و پیش‌زمینه حذف می‌کنند تا چیزی چشمانشان را جذب کند و عکس را بگیرند. متاسفانه، بیشتر کسانی دکمه شاتر را فشار می‌دهند، اشیا را تا جایی حذف می‌کنند که آشکارترین چیز باقی بماند. بعد آن سوژه را در قاب خود ثبت می‌کنند بدون اینکه به دیگر گزینه حتی فکر کنند.

  عکاسانی که خلاقانه می‌بینند، روالی را می‌سازند که به واسطه آن راه‌های دیگری برای ثبت یک قاب می‌یابند. یک معلم عکاسی به طور ناآگاهانه این نکته را به من آموخت، به من گفت: "بالا را نگاه کن، پایین را نگاه کن، و بعد به اطراف نگاه کن." می‌خواست به من یاد دهد که همان سوژه را به شیوه‌های مختلف ببینم. تا امروز من رویکرد او را دنبال کرده‌ام.

تکامل. دوربینتان را به میزان شش اینچ از زمین تا حداکثر ارتفاع سه پایه بالا ببرید. از هر سطح به سوژه خود نگاه کنید. این رویکرد افزایش ارتفاع برای گرفتن عکس‌هایی متفاوت از همان سوژه، یک مثال عالی از دید خلاقانه تکاملی است.

  اصلاحات کوچک متعددی در ترکیب‌بندی خود اعمال کنید تا شانس رسیدن به بهترین عکس بیشتر شود. این رویکرد به طور خاص هنگام عکاسی از سوژه‌های عادی با ارزش است.

 بازسازی. در اواخر دهه ۱۸۰۰، رئیس اداره اختراعات آمریکا به کنگره پیشنهاد کرد که اداره اختراعات باید تعطیل شود تا در مخارج صرفه‌جویی شود. او عقیده داشت که هر چیزی که ارزش اختراع شدن داشته تا الان اختراع شده است! یکبار شنیدم که عکاسی می‌گفت: من از پارک‌های ملی عکس نمی‌گیرم چون همه از آنجا عکس گرفته‌اند.

 این دید بر خلاف تفکر خلاقانه است. همیشه یک راه متفاوت یا بهتر برای عکاسی از چیزی که قبلا عکاسی شده، هست. فقط کافی است این راه را ببینید. این کار را به شیوه خودتان انجام دهید بدون توجه به اینکه قبلا چطور انجام شده است. عکس را دوباره اختراع کنید.

 انقلاب. ما به عنوان عکاس، اگر می‌خواهیم دید خلاقانه داشته باشیم باید سوژه‌های عکاسی خود را از داخل / خارج از پرسپکتیو ببینیم. مسئله (یا سوژه) را بچرخانید. بعد از اینکه گیره کاغذ اختراع شد، یک نفر دیگر آمد و دستگاه منگنه را اختراع کرد. این درس را می‌توان به عکاسی اعمال کند.

  به عنوان مثال، وقتی در حال تلاش برای شکل دادن به نور برای ثبت یک پرتره هستید، به جای استفاده از تجهیزات عادی استودیو و رسیدن به یک نسبت عادی یک به سه با فلاش اصلی و نور پرکننده (Fill)، سعی کنید با اسکریم (پرده کاهنده نور) شدت نور را کم کنید. یا سعی کنید منظره بعدی که عکاسی می‌کنید را هم به صورت افقی و هم عمودی ثبت کنید. کدام بهتر است؟ 

 تلفیق. به این تکنیک، به عنوان روش نوردهی چندگانه برای خلاقانه دیدن، بنگرید. چندین ایده (چه مرتبط باشند چه نباشند) را باهم ترکیب کنید تا یک عکس بسازید. انسل آدامز همیشه این کار را با گذاشتن یک سوژه جالب هم در پیش‌زمینه و هم پس‌زمینه انجام می‌داد. چیزهایی مثل کتاب صوتی، رستوران‌های تئاتر، و سینماهای ماشین‌رو را در نظر بگیرید. اینها همه در نتیجه تفکر تلفیقی ابداع شدند.

  چطور می‌توانید این طرز فکر را روی عکس خود اعمال کنید؟ چطور است یک کانو (قایق باریک) را در یک مزرعه گندم بگذارید تا "امواج کهربایی گندم" را به تصویر بکشید؟ یا دو چیز را که ظاهرا هیچ ربطی به هم ندارند کنار یکدیگر بگذارید. سعی کنید یک تیم بسکتبال را در حالیکه لباسهای ورزشی یکدست پوشیده‌اند داخل یک استخر شنا بگذارید تا یک عکس تیمی‌ از آنها بگیرید.

شروع مجدد. از چیزهایی شروع کنید که برای یک هدف خاص ابداع شده‌اند، و شاید به دلیل ایجاد یک هدف جدید از مد افتاده‌اند. همه قوانین را دور بریزید و ببینید که از چه چیزی می‌توانید استفاده کنید. شاید از سوژه بعدی‌ خود در حالتی عکس بگیرید که به پشت دراز کشیده‌اید. شاید ایده خوبی باشد که یک فیلم اسلاید را در موقعیتی عکاسی کنید که معمولا برای چاپ مناسب است.

 همین طرز فکر بود که منجر به پردازش متقاطع، فوکوس انتخابی و تنظیم رنگ‌مایه عکس، به جای صرفا خلق عکس‌های تک‌رنگ، شد. این مدل عکس‌ها حالا در مجلات زیاد دیده می‌شوند، اما زمانی که برای اولین بار اعمال و ارائه شدند طرفدار زیادی نداشتند. دیگر احتمالات شامل تکنیک‌های سنتی دیگر نظیر تکرار، استفاده از رنگ به عنوان سوژه، استفاده خطوط، شکل یا فرم برای جلب توجه بیننده است.

جهت‌های جدید. یک زاویه دید جدید را امتحان کنید، هم به طور معمولی هم تمثیلی. تمام لنزهایتان را امتحان کنید. از چشم اندازهای جدید عکاسی کنید. فرمت‌ها را عوض کنید. شاید اگر عکس را پانوارما بگیرید بهتر به نظر برسد. با یک دوربین‌هاسلبلاد ۵۰۳ طوری عکاسی کنید که انگار کادر گرد یا مستطیل داشته نه فرمت مربع.

 کاملا به آن فرصت فکر کنید. بگذارید خود فرایند، کار را پیش ببرد. طوری به ترکیب‌بندی نزدیک نشوید که انگار راه حل مهم تر از نتیجه است. به عنوان مثال، من و دوستم رفتیم که از یک آبشار عکس بگیریم. او فیلتر پولاریزه‌اش را بیرون آورد و گفت که تمام عکس‌های آبشار باید با فیلتر پولاریزه ثبت شوند. من تصمیم گرفتم جهت‌های جدیدی را امتحان کنم و از تور لباس عکاسیم به عنوان یک پخش‌کننده استفاده کردم تا یک ظاهر نرم و لطیف به عکس بدهم.

قوانین را نقض کنید. عکاسان خلاق معمولا از هم‌رنگ جماعت شدن دوری می‌کنند. آنها فرصت‌هایی را می‌بینند که دیگران به عنوان مشکل می‌پندارند. آنها همیشه به دنبال بیش از یک پاسخ "صحیح" هستند. شاید خلاقانه نگاه کردن و فکر کردن همیشه مورد توجه واقع نشود (کافی است گالیله را به یاد آورید)، اما ناامید نشوید. از شکست استقبال کنید تا بالاخره به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید. برای خلاقانه دیدن، کمتر روی دانش عکاسی و بیشتر روی یادگیری برای دیدن چیزهایی به شیوه جدید تمرکز کنید.

منبع: Seven Ways To Improve Your Photographic Vision

 درباره نویسنده: اسکات بورن نویسنده کتاب "۸۸ راز برای فروش و انتشار عکس‌هایتان" و "۸۸ راز فتوشاپ برای عکاسان" است. هر دو کتاب او در انتشارات Olympic Mountain School Press موجود است آثار او همچنین در کتاب‌ها، مجلات، گالری‌ها، تقویم‌ها، کارت‌های پستال، وب سایت‌ها و پوسترهای مختلف منتشر شده است.