گاهی اوقات رنگ عکس گرفته شده با رنگ سوژه عکسبرداری شده یکی نیست و کمی‌تفاوت دارد. اصل بر این است که شما رنگی را که دوربینتان ثبت می‌کند در خروجی خود مانند مونیتور همان رنگ یا در چاپتان نیز همان رنگ اصلی را ببینید. مدیریت این کار بر عهده عکاس است و به آن مدیریت رنگ می‌گویند. در این زمینه ابزارهائی تولید شده‌اند که رابط بین چشم ما، دوربین و عکس گرفته شده و مجددا چشم ما باشند تا تمام این مسیر به درستی از ابتدا به انتها برسد.   
 
  در واقع همه چیز از دوربینتان شروع می‌شود. اگر رنگ واقعی ثبت نشود چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که در مراحل بعدی رنگ درستی داشته باشید، هر محیط رنگ خاص خود را دارد که ممکن است به گرمی ‌یا سردی متمایل باشد، در طول روز رنگ آسمان از طلوع تا غروب از آبی تا زرد تغییر می‌کند، به علاوه اگر با چند دوربین و لنز مختلف کار می‌کنیم هر دوربین رنگ متفاوتی را بر اساس ساختار خود ثبت می‌کند و هر لنز نیز مشخصات رنگی متفاوتی دارد، مشکل وقتی بیشتر می‌شود که عکس‌های زیادی گرفته شود. در این حالت باید برای هر عکسبرداری و در هر محیط رنگی یک الگو و یا مرجع رنگ داشته باشیم تا رنگ تصویر نهائی را که از فایلمان ایجاد می‌کنیم بتوانیم با آن مقایسه کنیم و در صورت خطا بتوانیم آن را تصحیح کرده و در نهایت بالانس رنگی مشترکی را در کارهایمان داشته باشیم. 
 
  این کار توسط ابزاری بنام کالرچارت یا کارت رنگی انجام می‌شود، به صورتی که در شروع هر عکاسی کالرچارت را در جلوی سوژه قرار داده و آن را نیز همراه سوژه عکسبرداری می‌کنیم. این عکس به عنوان الگو در محیط نرم‌افزار مورد استفاده قرار گرفته و تمام تنظیمات و تصحیحات رنگ بر اساس آن انجام می‌‌شود و عکس‌های دیگر که در همان شرایط گرفته شده‌اند می‌توانند به راحتی تصحیح رنگ شوند.

  این کار توسط دوربین و محیط نرم‌افزار تنظیم می‌شود و می‌تواند علاوه بر بالا بردن کیفیت عکس، ساعت‌ها در اتلاف وقت برای ادیت عکس صرفه‌جوئی شده و به سرعت رنگ اصلی بازیافت شود. به خصوص در حالتی که تعداد عکس‌های گرفته شده بسیار زیاد باشند کار مشکل‌تر شده و زمان بیشتری مورد لزوم است در این حالت است کالرچارت کاربرد بسیار دارد. 



 کالرچارت «xrite» یک ابزار قدرتمند برای تنظیم وایت‌بالانس دوربین، تنظیم و کنترل رنگ دوربین جهت دریافت بالاترین بازده از دوربین ساخت شرکت ایکس رایت آمریکا است که اولین بار در سال ۱۹۷۶ عرضه شد. 

 عکاسانی که با فرمت‌های  JPG و RAW عکاسی می‌کنند قادر خواهند بود سریعا و به راحتی رنگ فایل خود را کنترل و پردازش کنند. استفاده از کالرچارت برای دو گروه از عکاسان حرفه‌ای توصیه می‌شود اول عکاسانی که عکس‌های آنها مصارف تولیدی و تبلیغاتی دارند مانند پوشاک، اتوموبیل که باید رنگ عکس‌ها دقیقا بر اساس رنگ محصولات باشند و دیگر عکاسان حرفه‌ای که معتقدند رنگ دقیق کیفیت کارشان را بالا می‌برد و خلاقیت در عکس زمینه کاری آنهاست؛ مانند عکاسان پرتره و طبیعت و کپی‌برداری از تابلو و آثار گرانبها. در هر حالت بازیافت رنگ‌های اصلی اهمیت بسیاری دارد.



مشخصات:

 بسته کالرچارت ایکس رایت (xrite) با ابعاد ۹×۹۰×۱۲۵ میلیمتر شامل سه کارت است، یک کارت مخصوص وایت‌بالانس و دو  صفحه چارت رنگی داخل جلد سخت، جهت قرار دادن در جلوی سوژه است، قاب سخت کالرچارت باعث شده تا به راحتی در کیف دوربین قرار گیرد و نگرانی از آسیب دیدن آن وجود نداشته باشد. 



  کالرچارت  شامل یک عدد CD نرم‌افزار آن است که به روی کامپوتر نصب می‌‌شود و با نمایش عکس‌های گرفته شده به سرعت می‌توان آنها را تصحیح رنگ نمود، در راهنمای CD تمام مراحل کار از اطلاعات اولیه در مورد رنگ، شروع عکاسی با کارت و تصحیح فایل‌ها در ۵۶ صفحه با تصاویر مربوطه تشریح شده است. 



  جزئیات سه کارت کالرچارت به اختصار در زیر توضیح داده شده است، آموزش و راه‌های استفاده و نمونه‌های عملی کاربرد کالرچارت مبحث فنی دیگری است که در آینده به آن می‌پردازیم به طور کلی برای درک مراحل حرفه‌ای‌تر پیشنهاد می‌‌شود مباحث مبانی رنگ، طیف‌ها و سنسورهای جذب رنگ دوربین و دیگر مطالب مربوط به آن مورد مطالعه قرار گیرد.

۱- کارت وایت‌بالانس White Balance Target 



 کارت وایت‌بالانس برای تنظیم اولیه دوربین برای رنگ هر محیط عکسبرداری است. سنسور دوربین‌ها سلول‌های حساس گیرنده نور هستند و هیچگونه ایده‌ای از رنگ محیط عکسبرداری ما ندارند و ما باید این کار را برای دوربین انجام دهیم. 

 در دوربین‌های دیجیتال منابع نوری مشخصی در تنظیمات رنگ از پیش تعیین شده است، مانند نور آفتاب، لامپ مهتابی، فلاش… این مقادیر تقریبی هستند و دقیقا منطبق با نور محیط شما نیستند، حالت تنظیم اتوماتیک نیز وجود دارد که تنظیم خوبی برای محیط‌های یکنواخت است ولی در برخی شرایط مانند محیط‌های کم‌نور یا نورپردازی‌های رنگی در آن خطا وجود دارد به طور کلی محیط‌هایی که هر کدام از مقادیر رنگی قرمز سبز یا آبی بالا باشند وایت‌بالانس را به راحتی نمی‌توان تنظیم کرد. 

  تنظیم وایت‌بالانس دستی نقطه شروع کار عکاسی حرفه‌ایست. در این حالت دوربین به شما این اطمینان را می‌دهد که با رنگ درستی شروع کرده‌اید، بهترین راه برای این هدف عکسبرداری از کارتی است که ارزش رنگی پائینی داشته باشد. که آن کارت وایت‌بالانس است، عکسبرداری دقیق از این کارت تنظیم رنگ را برای محیط‌های عکاسی استانداردی مانند JPG و RAW میسر می‌سازد تا رنگ واقعی و حقیقی را دقیقا براساس برنامه‌های دوربین داشته باشید. مناسب‌ترین فاصله برای اینکار حدود ۶۰  سانتیمتر است، توجه داشته باشید تنظیم وایت‌بالانس دوربین با استفاده از وسایلی نظیر کاغذ سفید یا ساختمان مقابل یا موارد مشابه به علت ساختار رنگی متفاوت بازتاب متفاوتی دارند و مشکلات رنگی شما را اضافه خواهند کرد.

۲- چارت رنگ‌های کلاسیک  Color Checker Classic Target



  این چارت مورد استفاده در بسیاری از زمینه‌های عکاسی حرفه‌ای مانند طبیعت، صنعتی تبلیغاتی، علمی ‌و عکسبرداری در استودیو می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 
 این صفحه شامل ۲۴ نمونه رنگ استاندارد صنعتی شناخته شده جهت تنظیم و ایجاد پروفایل‌های مورد نیاز در موقعیت‌های مختلف عکسبرداری و تطابق آن با عکس گرفته شده است، این ۲۴ رنگ نمونه، استاندارد رنگ محیط‌های مختلف مانند آسمان آبی، سبزی برگ، رنگ فلاش… را نشان می‌دهد، رنگ‌ها به صورت خالص بوده و چاپ شده نیستند و توسط کمپانی Munsel Color Service Lab با دقت فراوان ساخته شده و هر کدام پس از تولید تحت آزمایش دقیق قرار گرفته‌اند. این شرکت دارای بیش از ۷۵ سال تجربه و تحقیق و  پیشتازی در امور رنگ و طیف آن و استاندارد کردن آن در دنیا جهت کاربرد‌های هنری، صنعتی، علمی ‌و کنترل‌های تجاری است.

۳- چارت پیشرفته برای رنگ‌های خاص  Color Checker Creative Enhancement Target



 این چارت مصارف حرفه‌ای‌تری دارد استفاده از این چارت برای تغییرات و افزایش خلاقیت‌های رنگی در عکس است که بیشتر جهت دستیابی و تصحیح رنگ‌های غیرمعمول و مشکل مانند رنگ پوست در پرتره و یا رنگ‌های خاصی در طبیعت… به کار می‌رود، معمولا تنظیم و بازیافت این عکس‌ها در فایل‌های عکسبرداری شده به راحتی امکان‌پذیر نبوده و مرجع مقایسه استاندارد شده‌ای برای آن نیست.

 این چارت در شرایطی که تعداد عکس‌ها زیاد و زمان برای ما محدود باشد ابزار مناسبی است که به راحتی و به سرعت می‌تواند در محیط‌هایRAW  نیز مورد استفاده قرار گیرد. تشخیص مورد استفاده از کارت به عهده عکاس بوده و او با توجه به نوع کار خود می‌تواند از آن استفاده کند.



  کالرچارت پاسپورتی «xrite» در حال حاضر با قیمت ۵۰۰ هزار تومان توسط شرکت «رنگ سیستم» عرضه می‌شود، با توجه به همکاری‌های مشترک سکونیک ژاپن و ایکس رایت آمریکا، در سراسر دنیا خریداران فلاش متر‌های سکونیک می‌توانند کالرچارت ایکس رایت را با تخفیف مناسبی دریافت کنند. 

 تمامی علاقه‌مندان و عکاسان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن ۶۶۴۲۰۹۰۰ با شرکت «رنگ سیستم» تماس بگیرند.