کارگاه عکاسی چشم‌انداز و طبیعت - قسمت هفتم

شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴

  ثبت یک عکس شارپ پایه و اساس عکاسی طبیعت است. عکس شارپ بیننده را به سرعت مجذوب خود می‌کند و باعث می‌شود تا بیننده به اجزای عکس و سوژه دقت کند، مثل پرها، گوشه‌های برگ یا موهای سوژه. 

 ممکن است روزی من با لباس خواب به عکاسی بروم اما بدون سه‌پایه هرگز! ممکن است این مثال کمی‌ اغراق‌آمیز به نظر بیاید اما با این وجود یک اصل را به خوبی بیان می‌کند. ثبت یک عکس شارپ یکی از چالش‌های اصلی عکاسی طبیعت است. خیلی از عکس‌هایی که وضوح کافی ندارند تقریبا حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
 
 یکی از مشکلات اساسی بی‌میلی گسترده به استفاده از سه‌پایه است، علی‌رغم تاثر مثبت آن، سنگینی، سختی حمل آن در طبیعت، احتمال افتادن و شکستن نمونه های ارزان قیمت آن و آسیب رساندن به دوربین گران قیمت شما همگی دلایل به میلی به استفاده است اما باید بدانیم که یک ثبت یک عکس در جایی که به سه‌پایه نیاز بوده اما استفاده نشده، نتیجه را از یک عکس عالی به یک عکس صرفا قابل تحمل تبدیل خواهد کرد.

 با وجود پیشرفت‌های فنی در دوربین‌های دیجیتال، هنوز نیاز به ثابت بودن و نلرزیدن دوربین به هنگام عکاسی از بین نرفته است، اما سه‌پایی‌های مدرن با مقاومت بالا و وزن کم بسیاری تولید شده‌اند که شما را ترغیب کنند همیشه به هنگام عکاسی در طبیعت از سه‌پایه استفاده کنید و اگر شما زحمت استفاده از آن را بپذیرید تغییرات فاحشی در سطح عکاسی شما به وجود خواهد آمد. 

 البته راه‌های جانبی دیگری نیز برای ثابت کردن دوربین به هنگام عکاسی وجود دارد، از استفاده از کیسه شن و ثابت کردن دروبین روی دیوار و پرچین تا روش‌های موثر قدیمی‌تر. برای همین در این قسمت به بررسی روش‌های متفاوت ثابت کردن دوربین برای ثبت‌های شارپ می‌پردازیم. 

توصیه‌های حرفه‌ای‌ها: 

 لی فراست  Lee Frost  عکاس اهل انگلستان: در عکاسی چشم‌انداز (لنداسکیپ) بسیار بیشتر از سایر شاخه‌های عکاسی نیاز به استفاده از سه‌پایه داریم. کاهش لرزش دروبین به هنگام ثبت و تاثیر آن بر عکس ثبت شده، به خصوص هنگامی‌که از دیافراگم بسته و سرعت شاتر پایین استفاده می‌کنیم دلیل اصلی آن است اما این موقعیت را نیز برای شما فراهم می‌کنم که با دقت و ظرافت بیشتری به ترکیب‌بندی عکس خود بپردازید. من به هنگام استفاده از سه‌پایه با دقت زیادی به تنظیم نهایی ترکیب‌بندی خود می‌پردازم.

  اما بعضی وقت‌ها سه‌پایه به تنهایی کافی به نظر نمی‌رسد، به طور مثال وقتی که باد شدیدی در حال وزیدن باشن، لرزش‌هایی در سه‌پایه ایجاد می‌شود، در این مواقع بهتر است تا حد ممکن ارتفاع سه‌پایه را کاهش دهید و یا از کیسه شن که به همراه دارید برای گذاشتن بری روی دوربین و لنز یا آویزان کردن وسایل از زیر سه‌پایه برای ثبات بیشتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از تایمر و یا ریموت کنترل برای جلوگیری از تاثیر لرزش دست به هنگام فشردن شاتر نیز موثر است.
 
  استفاده از تک‌پایه نیز کمک بسیار زیادی برای ثبات بیشتر دوربین به هنگام عکاسی می‌کند اما به یاد داشته باشید که تک‌پایه همیشه گزینه دوم است و هیچ‌گاه به اندازه سه‌پایه تاثیرگذار نیست. به طور مثال نمی‌توانید دوربین را بر روی تک‌پایه برای مدتی رها کنید و منتظر زمان قطعی باشید.

  Jordi Chias  عکاس اسپانیایی: وقتی زیر آب عکاسی می‌کنید عکس‌ها کمتر شارپ هستند، دلیل اول اینکه شما  نمی‌توانید از سه‌پایه و ریموت استفاده کنید اما دلیل مهمتر این است که شما در محیطی عکاسی می‌کنید که همه چیز نرم‌تر به نظر می‌رسند. راه حل این است که تا می‌توانید به سوژه نزدیک‌تر شوید، هر چقدر میزان آب مابین شما و سوژه کمتر باشد تصویر شارپ‌تری ثبت خواهید کرد.
 
  در هر محیطی که عکاسی می‌کنید (داخل یا خارج از آب) تصمیم شما در انتخاب لنز تاثیر بسیاری در خروجی عکس شما دارد. این یک قاعده عمومی‌است، هزینه بیشتری برای لنز نسبت به بدنه دوربین بکنید. لنزهایی که دارای   قابلیت رفع خطاهای اپتیکال و لرزش‌گیر تاثیر زیادی در خروجی عکس‌ها داشته و به شما امکان می‌دهند تا بر روی دست نیز عکس‌های شارپ بگیرید. دیافراگم عکس را نیز با دقت انتخاب کنید، لنزها یک دیافراگم ایده‌آل دارند که بر روی این عدد شارپ‌ترین خروجی ثبت می‌شود، به طور عمومی ‌این عدد در بسیاری از لنزها ۸ یا ۱۱ و یا دو استاپ بسته‌تر از بازترین حالت است. 

  Thorsten Milse عکاس اهل آلمان: خیلی وقت‌ها امکان استفاده از سه‌پایه یا حتی تک پایه موجود نیست اما راههای جایگزین همیشه هست، به طور مثال وقتی که از داخل اتوموبیل عکاسی می‌کنید، استفاده از قاب پنجره باز خودرو به عنوان پایه دوربین راه‌حل مناسبی است و یا استفاده از یک کیسه کوچک که به اندازه یک آجر است. نیازی نیست که این کیسه را پر شده حمل کنید، اما در محل عکاسی می‌توانید با مقداری لوبیا یا برنج یا حتی شن آن را پر کنید و به هنگام عکاسی زیر دوربین خود قرار دهید. از این کیسه باید به درستی استفاده کیند تا به اندازه یک سه‌پایه تاثیرگذار باشد، به طوری‌که لنز دوربین نیز بر روی آن قرار بگیرد تا حداقل لرزش از سوی لنز ایجاد شود.
 
 Chris Gomersall معتقد است برای به دست آوردن عکس شارپ در این شرایط راه‌حل‌های متنوعی هست، اگر موتور قایق خاموش است یا باعث لرزش بدنه نمی‌شود. می‌توان به بخشی از بدنه تکیه داد و از آن مهم‌تر استفاده از سرعت شاتری بالاتر از عدد فاصله کانونی لنز است، به طور مثال اگر از فاصله کانونی ۳۰۰ میلیمتر استفاده می‌کنید بهتر است سرعت شاتر را حداقل روی ۱/۵۰۰ ثانیه بگذارید. آرنج‌ها را به بدن تکیه داده و به هنگام شات زدن نفس خود را در سینه حبس کنید.
 
 Edwin Giesbers از هلند: شارپ نبودن عکس به خاطر بی دقتی عکاس یک عکس خوب را تخریب می‌کند، اما اگر شما آگاهانه و با برنامه عکس خود را محو کنید یک عکس معمولی به یک عکس خاص تبدیل می‌شود! 

 بعضی وقت‌ها ثبت حرکت یک سوژه با سرعت شاتر بالا باعث می‌شود حس حرکت از عکس گرفته شود اما در این عکس  با پایین آوردن سرعت شاتر و استفاده از تکنیک پنینگ (حرکت دوربین هم جهت با سوژه) عکسی خاص به ثبت رسیده است. تکنیک پنینگ و حرکت دوربین همزمان با سوژه در زمان شاتر زدن باعث می‌شود سوژه ثابت به نظر رسیده و پس زمینه بلر شود. 

  سرعت شاتر خاص و مشخصی برای این تکنیک وجود ندارد اما می‌توانید با سرعت ۱/۱۵ ثانیه تمرین را شروع کنید. مسلما هنگان عکاسی از یک روباه وحشی فرصت آزمون و خطا ندارید اما می‌توانید با کمک اعضای خانواده خود این تکنیک را در منزل تمرین کنید و تسلط کافی برای اجرای آن در شرایط واقعی بدست آورید. 

نکات مهم: 

- شارپ کردن نرم‌افزاری عکس با کامپیوتر می‌تواند تاثیر مناسبی برای شارپ بودن تصویر داشته باشد اما هیچ‌وقت یک عکس بلر که به هنگام ثبت با اشتباه گرفته شده را نمی‌توان با نرم‌افزار اصلاح کرد. 
- تصویر را بر روی کامپیوتر و در حالت زوم کامل (یک به یک) به دقت برسی کنید تا از شارپ بودن آن اطمینان حاصل کنید. 
- لنزهای سنگین و بلند را از طریق اتصال بر روی سه‌پایه کنترل کنید، وزن زیاد لنز وصل کردن مستقیم دوربین به سه‌پایه در این شرایط باعث صدمه دیدن بدنه دوربین شما (در قسمت اتصال لنز) خواهد شد.

پایان قسمت هفتم

 این مجموعه مقالات آموزشی در نشریه بین‌المللی عکاسی «کشف طبیعت و حیات‌وحش» منتشر شده است. هدف از ارایه این مقاله آموزشی ۱۳ قسمتی، بیان جزئیات روش‌ها و اصول عکاسی در طبیعت و روشن کردن روش‌های به‌دست آوردن مهارت‌های لازم در این شاخه از عکاسی است. قسمت نخست، قسمت دوم، قسمت سوم، قسمت چهارم، قسمت پنجم و قسمت ششم این مقاله پیش از این روی «سایت عکاسی» منتشر شده است.

منبع: Hold steady​

   توضیح مترجم: این متن بصورت اختصاصی برای ماهنامه «سرزمین من» و «سایت عکاسی» ترجمه و تنظیم شده و هرگونه بازنشر جزیی و کلی از آن منوط به کسب اجازه از مترجم است.

نویسنده نویسنده: Mark Carwardine / مترجم: فرید ثانی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

کانال خرید و فروش دوربین

چاپ عکس آنلاین

Powered by Practicalidea