اختصاصی «سایت عکاسی» – سال‌ها دوربین‌های DSLR انتخاب اصلی کسانی بوده که که می‌خواستند وارد مرحله جدیدی از عکاسی شوند. تازه‌کار باشید یا حرفه‌ای، یک DSLR این ۳ خصوصیت را به شما می‌دهد: کنترل دستی، کیفیت عکس عالی و لنز قابل تعویض.

   دوربین‌های بدون آیینه هم البته گزینه‌های خوبی هستند. آنها کوچکتر، از نظر مکانیکی ساده‌تر و مانند DSLRها لنز قابل تعویض دارند. اما این دوربین‌ها منظره‌یاب ندارند و معمولا فول فریم نیستند. به همین دلیل تقریبا تمام عکاسان خبری، ورزشی و طبیعت از دوربین‌های dslr فول فریم استفاده می‌کنند. هر چند که می‌گویند دوربین‌هایی نظیر fuji X-T2  و  Sony Alpha A7R II جای دوربینهای DSLR را خواهند گرفت.

   در میان دوربین‌های سطح مبتدی تا دوربین‌های فول فریم، محدوده بسیار گسترده‌ای از مدل‌های مختلف دوربین با برندهای مختلف ساخته شده که هر کدام کاربران متفاوتی را با بودجه و نیازهای متفاوت بازار هدف خود قرار داده‌اند. در اینجا ما دوربین‌های DSLR برجسته‌ای که می‌توانید همین الان خریداری کنید را انتخاب و معرفی می‌کنیم:
 


 

– کانن EOS 5D Mark IV
این دوربین یکی از کامل‌ترین DSLR هایی است که تا کنون دیده‌ایم. برخی از ویژگی‌های این دوربین به شرح زیر است:

– سنسور: فول فریم CMOS
– مگاپیکسل: ۳۰.۴
– فوکوس خودکار: ۶۱ نقطهAf و ۴۱ کراس‌تایپ
– نمایشگر: ۳.۲ اینچ لمسی ۱.۶۲۰.۰۰۰ نقطه
– بیشترین سرعت عکاسی پیوسته: ۷ فریم بر ثانیه
–  فیلم: ۴k        
– سطح کاربر: حرفه‌ای

نکات مثبت: 
– عملکرد خیره کننده
– فوکوس خودکار پیشرفته

نکات منفی: 
– نسبت به رقبا گران تر
– با محدودیت فیلمبرداری ۴k

   سری کانن EOS 5D همیشه مورد توجه بوده‌اند، اولین آنها عکسهای فول فریم را به گروه زیادی از عکاسان هدیه داد، مارک II آن فیلمبرداری فول اچ‌دی را برای اولین بار به دوربینهای DSLR وارد کرد و مارک III آن به عنوان دوربین موردعلاقه عکاسان شناخته شد.

   و حالا مارک IV آن تقریبا در همه  چیز نسبت به قبلی‌ها پیشرفت کرده. با سنسور جدیدی که تصاویر بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد، فوکوس خودکاری با ۶۱ نقطه که پیشرفت باورنکردنی‌ای است و ابزارهای بهینه شده این دوربین را به یکی از بهترین دوربینهای DSLR ای که تا کنون دیده‌ایم تبدیل کرده. خرید آن یک سرمایه‌گذاری جدی است، اما قطعا مایوستان نمی‌کند.
 

– نیکون D810
   دوربین فول فریم مورد علاقه نیکون که ترکیبی از رزولوشن بالا و ساخت محکم و با دوام را ارائه می‌دهد.

– سنسور: فول فریمCMOS 
– مگاپیکسل: ۳۶٫۳
– فوکوس خودکار: ۵۱ نقطه AF و ۱۵ کراس-تایپ
– نمایشگر: ۳٫۲ اینچ ۱.۲۲۹.۰۰۰ نقطه
– بیشترین سرعت عکاسی پیوسته: ۵ فریم بر ثانیه
– فیلم: ۱۰۸۰p
– سطح کاربر: حرفه‌ای

نکات مثبت: 
– دکمه‌ها و کیفیت تصویر فوق‌العاده
– دارای مشخصات خوب برای یک دوربین حرفه‌ای

نکات منفی: 
– رزولوشن کمتر از ۵D ها
– سرعت عکاسی پیوسته‌ی متوسط

   این دوربین فول فریم نیکون شاید برای مقایسه با بهترین‌های دنیا مقداری پیر شده باشد (شایعاتی است مبنی بر اینکه شاهد دیدن نسخه جدید آن در سال جاری خواهیم بود)، اما همچنان این دوربین خرید عالی‌ای است. مانند یک تانک ساخته شده است، دکمه و ابزارهای راحت و کارا دارد و جزو گران‌ترین‌های دنیا نیست مخصوصاً وقتی با کانن ۵D mark IV مقایسه شود!

   D810 همانند D800E فیلتر آنتی آلیاسینگ را که معمولاً در جلوی سنسورهای DSLR گذاشته می‌شوند حذف کرده است. و این کار باعث حداکثر رساندن رزولوشن تصویر می‌شود، که با اینکه رزولوشن کانن ۵D و سونی آلفا a7r II بالاتر است اما همچنان نتایج خیره‌کننده‌ای را با جزئیات بسیار زیاد به نمایش می‌گذارد. اگر شما به ورزش، عکاسی پرتحرک و حیات وحش علاقه‌دارید، نیکون D5 و D500 سرعت عکاسی پیاپی بیشتری دارند، اما هیچ‌کدام کیفیت تصویر و ارزش پولی D810 را ندارند.
 


– کانن EOS 5Ds
   این دوربین ثابت می‌کند، بیشتر بهتر است: ۵Ds استاندارد جدیدی برای دوربین‌های DSLR تعریف کرده است.  5Ds با ۵۰٫۶ میلیون پیکسل، از باقی دوربین‌های فول فریم موجود در بازار بسیار جلوتر است. ۵Ds R هم مشابه همین دوربین است با این تفاوت که خصیصه‌ها و فیلتر آنتی-آلیاسینگ روی سنسور را حذف کرده تا به این هدف که کمی جزئیات بیشتری را ثبت کند، دست یابد.

   کیفیت تصویر با شکوه است، با جزئیات خارق‌العاده، کنترل نویز عالی و داینامیک رنج خوب. ۵Ds حالا یک معیار جدید در کیفیت تصویر دوربین‌های فول فریم ساخته است. اما این دوربین نقص‌هایی هم دارد، وای فای ندارد، فیلمبرداری Ultra HD ندارد و حجم بالای فایل‌ها حافظه زیاد و کامپیوتر سریع لازم دارد. ۵Ds همه دوربین‌های فول فریم را در آزمایشگاه ما از رده خارج کرده.

– سنسور: فول فریمCMOS
– مگاپیکسل: ۵۰.۶
– فوکوس خودکار: ۶۱ نقطه AF و ۴۱ کراس-تایپ
– نمایشگر: ۳.۲ اینچ ۱.۰۴۰.۰۰۰ نقطه
– بیشترین سرعت عکاسی پیوسته: ۵ فریم بر ثانیه
– فیلم: ۱۰۸۰p
– سطح کاربر: حرفه‌ای
-فایل‌های حجیم، مخصوصا raw
-خواستار بهترین لنز
 


 

– نیکون D500
   
نیکون اکثر خصوصیات رده بالای پرچم‌دارش؛ D5 را در این دوربین کوچکتر، اما همچنان مقاوم و با بدنه فلزی‌اش، گنجانده است. سنسور فول فریم با یک سنسور APS-C جایگزین شده و D500 می‌تواند با سرعت ۱۰fps و ایزوی بالا عکاسی کند و ۱۵۳ نقطه‌ی فوکوس خودکار شاید بهترین سیستم فوکوس خودکار موجود باشد. 

   همه این خصوصیات، از آن یک دوربین خیلی عالی برای عکاسی‌های پرتحرک، ورزشی و حیات وحش ساخته اما همچنان برای عکاسی منظره و پرتره هم مناسب است. اگر هزینه‌ی آن کمی بالاست، نیکون دوربین D7500 خود را خیلی نزدیک به D500 ولی با قیمت کم‌تر ساخته است.

– سنسور: APS-C CMOS
– مگاپیکسل: ۲۰.۹
– فوکوس خودکار: ۱۵۳ نقطه AF و ۹۹ کراس-تایپ
– نمایشگر: ۳.۲ اینچ لمسی چرخشی ۲.۳۵۹.۰۰۰ نقطه
– بیشترین سرعت عکاسی پیوسته: ۱۰ فریم بر ثانیه
– فیلم: ۴k
– سطح کاربر: حرفه‌ای

نکات مثبت: 
– فوکوس خودکار حیرت انگیز با ۱۷۳ نقطه فوکوس
– بدنه قدرتمند و فلزی

نکات منفی: 
– مگاپیکسل نسبتاً کم
– فیلمبرداری محدود
 

– کانن EOS 7D Mark II
   
درست مانند دوربین D500، این دوربین هم خیلی از خصوصیاتش را از برادر بزرگترش، ۱D X به ارث برده است. سرعت عکاسی ۱۰fps و فوکوس خودکار حرفه‌ای تا عکاسان جوان‌تر هم بتوانند به خوبی حرفه‌ای‌ها عکاسی ورزشی و اکشن کنند. اما با قیمت کم خود مورد علاقه‌ی خیلی‌هاست.

   دوربین کانن  7D Mark II فقط یک متخصص با سرعت بالا نیست، یک دوربین همه‌جانبه فوق‌العاده است. یک دوربین محکم با بدنه آلیاژ و عایق‌بندی خوب آب و رطوبت، سنسور خوب و فوکوس خودکار دوگانه دو پیکسل و در نهایت قدرتمند در فیلمبرداری است.

– سنسور: APS-C CMOS
– مگاپیکسل: ۲۰.۲
– فوکوس خودکار: ۶۵ نقطه AF و ۶۵ کراس-تایپ
– نمایشگر: ۳ اینچ ۱.۰۴۰.۰۰۰ نقطه
– بیشترین سرعت عکاسی پیوسته: ۱۰ فریم بر ثانیه
– فیلم: ۱۰۸۰p
– سطح کاربر: حرفه‌ای

نکات مثبت: 
– ساخت محکم
– فوکوس خودکار  دوگانه و با سرعت ۱۰fps

نکات منفی:
– فول فریم نیست
– دوربین ارزانتر ۷۶۰D پیکسلهای بیشتری نسبت به این دوربین دارد
 


– نیکون D7200

همه‌کاره، قدرتمند و قادر به ثبت تصاویر عالی، دوربینی عالی برای علاقه‌مندان به حرفه‌ای شدن.

– سنسور: APS-C CMOS
– مگاپیکسل: ۲۴.۲
– فوکوس خودکار: ۵۱ نقطه AF و ۱۵ کراس-تایپ
– نمایشگر: ۳.۲ اینچ ۱.۲۲۹.۰۰۰ نقطه
– بیشترین سرعت عکاسی پیوسته: ۶ فریم بر ثانیه
– فیلم: ۱۰۸۰p
– سطح کاربر: متوسط

نکات مثبت:
 – سنسور ۲۴ مگاپیکسلی
– فوکوس خودکار قوی با ۵۱ نقطه فوکوس

نکات منفی:
– به زودی تحت شعاع D7500 قرار می‌گیرد
– سرعت عکاسی ۶ فریم بر ثانیه

این دوربین ارزانتر از D500 است در حالی که بعضی جاها بهتر از آن هم هست چراکه D7200 رزولوشن بهتری ارائه می‌دهد.

   با سنسور APS-C و ۲۴ مگاپیکسلیِ بدون فیلترِ آنتی آلیاسینگ، یکی از شفاف‌ترین کیفیت تصویرها را در بین دوربین‌های غیر فول فریم داراست. D7200 به سرعت D500 عکس نمی‌گیرد و با کیفیت یک فول فریم نیست، اما باز هم با ۶ فریم بر ثانیه برای ۱۰۰ عکس jpeg یا ۲۷ عکس raw و ۵۱ نقطه فوکوس خودکار، امکانات حرفه‌ای ایست. D7200 تا حدودی تحت شعاع D7500 تازه وارد قرار گرفته است، اما این بدان معنا نیست که قیمت آن تغییر زیادی کرده است.

منبع