چند رنگ؟

بیشتر پرینترهای رنگی از ترکیب سه، چهار یا شش رنگ برای تولید عکسهای تمام رنگی استفاده می نمایند. پرینترهای جوهر افشان هر رنگ را جداگانه توزیع می نمایند، که یا از یک کارتریج چند محفظه ای جوهرهای رنگی تامین می شود و یا از کارتریج های جداگانه رنگ که می تواند بعد از اتمام هر رنگ جداگانه تعویض شود. پرینترهای تصعید رنگ (Dye Sub) دارای ریبونهای رنگی حساس به حرارت هستند که هر کدام یک رنگ می باشند. تمام پرینترها از رنگهای فیروزه ای، بنفش و زرد به عنوان رنگهای پایه استفاده می کنند با تغییرات اندکی که در ادامه توضیح داده شده است :
– پرینترهای سه رنگی: فیروزه ای، بنفش و زرد CMY به عنوان رنگهای تفریقی "subtractive" شناخته می شوند. اگر شما مقادیر مساوی این سه رنگ را با هم ترکیب نمایید رنگ مشکی به دست می آید که به مفهوم عدم وجود تمام رنگهاست. بر اساس این تئوری یک پرینتر CMY می تواند رنگ مشکی را بدون هیچ مشکلی تولید نماید. ولی در واقعیت، مشکی به دست آمده با CMY بیشتر شبیه خاکستری دیده می شود، بنابر این صنایع پرینتر سازی برای تولید دقیق رنگ مشکی جوهرمشکی را نیز جداگانه به عنوان رنگ چهارم روی پرینتر نصب می نمایند. بنابر این اگر شما دنبال عکس با کیفیت هستید از پرینتری که فقط دارای سه رنگ می باشد اجتناب کنید.
– پرینترهای چهار رنگی: نظیر پروسه های پیشرفته پرینت ذکر شده در فوق، بیشتر پرینترهای دیجیتال با کیفیت بالا از ترکیبی از رنگهای فیروزه ای، بنفش ، زرد و مشکی CMYK برای بازسازی هر چه طبیعی تر طیف های مختلف رنگی استفاده می کنند. هنگام خرید دنبال پرینتری باشید که حداقل از چهار رنگ استفاده می نماید.
– پرینترهای شش رنگی: بسیاری از سازندگان پرینتر ۲ رنگ فیروزه ای روشن و بنفش روشن را به جوهر های معمولی CMYK اضافه نموده اند. این دو رنگ تولید رنگهای طیف روشن تصویر را برای پرینتر راحت تر کرده اند، بدون اینکه پرینتر برای تولید رنگ مجبور به خالی گذاشتن فاصله سفید بین دو نقطه باشد. نتیجه به دست آمده تصویری است که در آن طیف های رنگی پیوسته تر به نظر می آیند.


پوشش فرابنفش

برای افزایش دوام پرینت و کاهش اثر مخرب اشعه فرابنفش بر روی تصاویر پرینت گرفته شده تحقیقات بسیاری بر روی محافظت این پرینت ها انجام شده است. علاوه بر بهبود کیفیت جوهرها، بعضی از سازندگان پرینتر پوشش دهی ضد فرابنفش را به پروسه پرینت اضافه نموده اند. این تکنولوژی در پرینترهای پیشرفته تصعید رنگی بکار گرفته شده و لایه UV استفاده شده عمر پرینت را تا یک دهه تضمین می کند.


انتخاب کاغذ مناسب

کاغذ نقشی کلیدی در کیفیت یک پرینت دیجیتال دارد. شما با استفاده از یک کاغذ ارزانقیمت و متخلخل معمولی که برای پرینت گرفتن عکس تهیه نشده، قادر به اخذ نتیجه خوبی نخواهید بود. بهترین انتخاب خرید کاغذ و جوهری است که توسط سازنده پرینتر توصیه و یا به احتمال زیاد ساخته شده است. این کاغذ ها برای استفاده با این پرینتر بهینه شده اند و احتمالا بهترین نتیجه را خواهند داد.

وقتی با پرینتر خود بطور کامل آشنا شدید میتوانید کاغذهای دیگر را نیز آزمایش نموده و نتیجه به دست آمده را با کاغذ اصلی مقایسه نمایید. امروزه برای پرینترهای جوهرافشان کاغذهای جالب بسیاری وجود دارد که می توان از آنها استفاده نمود.


قبل از خرید امتحان کنید

برای خرید پرینتر هیچ راهی بهتر از آزمایش پیش از خرید وجود ندارد. ممکن است فروشنده یک پرینت آزمایشی ترجیحا همراه با متن بر روی آن داشته باشد. اگرممکن باشد همان پرینت بر روی پرینترهای دیگر آزمایش شود تا بتوان بین آنها مقایسه نمود.

به پرینتر در هنگام کار دقت کنید. آیا با سر و صدا کار می کند و یا بی سر صدا است؟ آیا برای پرینت زمان زیادی طول می کشد و یا سریع است؟ برگه مشخصات پرینتر را بررسی کنید، در این برگه معمولا سرعت پرینت بر حسب تعداد پرینت بر دقیقه ذکر شده است. (این زمان بستگی زیادی به کیفیت پرینت و پوشش جوهر تنظیم شده دارد.

به تصویر پرینت شده دقت نمایید. در یک پرینت A4 نباید از فاصله ۲۰ سانتیمتری هیچ نقطه و یا لرزشی در لبه های صاف داخل تصویر دیده شود. به لبه های متن پرینت شده دقت نمایید که کاملا صاف باشد و در لبه های صاف خطوط (بخصوص خطوط اریب) هیچ حالت دندانه ای یا پله ای مشاهده نشود.