عرضه مجموعه عکس‌های عکاسان مطرح دنیا

DVD---poster_1.jpg

انجمن عکاسی ایرانشهر در راستای ارتقاء سواد بصری اقدام به تهیه و عرضه مجموعه عکس‌های عکاسان مطرح جهان به صورت CD کرده است. اولین مجموعه شامل عکس‌های آنسل آدامز، پل استرند، برنیس ابوت، هری کلاهان، ژاک هنری لارتیگ آماده ارایه به علاقه‌مندان است.
مجموعه کامل یا هر یک از CD ها را در تهران از لابراتوار آریا، نشر چشمه، خانه هنرمندان ایران، موسسه ماه مهر و کتابفروشی ویستار تهیه کنید.
همچنین انجمن عکاسی ایرانشهر با همکاری سایت عکاسی آماده ارسال این مجموعه برای علاقه‌مندان است.
قیمت مجموعه کامل 18000 تومان و در صورت سفارش اینترنتی هزینه پست رایگان است.


درباره مجموعه
1- آنسل آدامز - The portfolios
2- آنسل آدامز - Examples The Making of40 Photographs
3- پل استراند - مجموعه عکس با نام عکاس
4- برنیس ابوت - مجموعه عکس با نام عکاس
5- هری کالاهان - مجموعه عکس با نام عکاس
6- ژاک هنری لارتیگ - مجموعه عکس با نام عکاس


DVD_1.jpg

DVD_2.jpg

آنسل آدامز  1984- 1920


در سال 1916  اولین عکس‌های خود را از دره Yosemiti  گرفت. تجربه‌های آنچنان پرشور که آن را در سرتاسر زندگیش الهام بخش خود قرار داد.
در سال 1927 اولین مجموعه خود را منتشر کرد. در سال 1928 با Virginia Best ازدواج کرد. اولین نمایشگاه انفرادی مهمش در سال 1931 برگزار شد. سال بعد Adams و Edward Weston و 11 نفر از عکاسان کالیفرنیا گروه F/64   را تشکیل دادند. این گروه تا سال 1935 به کار خود ادامه دادند. اولین کتابش با نام «خلق یک عکس Making a Photograph» حاوی مطالب تکنیکی در سال 1935 به چاپ رسید. در سال 1966 بخش عکاسی را ابتدا در مدرسه عالی هنرهای زیبای کالیفرنیا و بعد از آن در آموزشگاه هنر سانفرانسیسکو تأسیس کرد.  بعد از دریافت جایزۀ انجمن Guggenheim ، تا سال 1960 سه مجموعه ارائه داد. در سال 1967 در شکل‌گیری انجمن دوستداران عکاسی (Friend of Photography) نقش مؤثری ایفا کرد و به ریاست انجمن برگزیده شد. اواخر سال 1970 عکس‌های او با قیمت بالایی به مجموعه داران فروخته شد. در آن زمان Adams دیگر با طور جدی عکاسی نمی‌کرد و مشغول تجدید نظر در کتاب‌ها و آماده‌سازی بعضی از عکس‌ها برای برگزاری چندین  نمایشگاه بود. او نه تنها به شیوه‌ای ناب گرایانه از عکاسی دست یافت، بلکه گزارش تصویری دقیقی از مناظر غرب آمریکا ارائه داده است. لوح فشرده شماره 1 حاوی تصاویر کتاب The Portfolios  و لوح فشرده شماره 2 حاوی تصاویر کتاب Examples  The Making of 40 Photographs  است.

DVD_3.jpg


پل استرند 1890- 1978

پل استرند، متولد نیویورک، یکی از شخصیت‌های بلند پایه عکاسی در قرن بیستم است.
او اولین بار علاقه خود را به عکاسی، هنگام دانشجویی و تحت تأثیر Lewis Hine  نشان داد و سپس در سال 1970، Hine او را به Alfred Stieglitz  و گالری عکسش  معرفی کرد.
پل استرند به عنوان عکاسی آزاد با سبک Pictorialist  و بکارگیری عدسی‌های نرم (Soft Lense) مشغول به کار شد و نمایشگاه‌هایی در نیویورک و لندن برگزار کرد.
بین سال‌های 1915 و 1917، به دلیل تماس نزدیکی که با Stieglitz داشت، قابل تشخیص نبود کدامیک تحت تأثیر دیگری قرار گرفته است. ولی بعد از آن دوره، استرند آثاری با فوکوس واضح (Sharp Focus) از طبیعت بی جان انتزاعی و مناظر شهری خلق کرد و Stieglitz ، آخرین دو- شمارۀ Camera Work را به آثار او اختصاص داد. همچنین نمایشگاهی از آثارش را در گالری 291 نیویورک به نمایش گذاشت.
استرند به عنوان یک عکاس طرفدار واقع گرایی نو "Straight Photography" شناخته می‌شد.
وی به عنوان مشاور در تأتر نیویورک به شوروی سفر و با هنرمندان پیشرو روسی ملاقات کرد و در تهیه کنندگی بسیاری از پروژه‌های شرکت فیلم سازی "فرانتیز" فعالیت داشت.
در همان دوره او در مکزیکو تصاویری را برای انتشار کتابش "The Maxican Portofilo" جمع آوری کرد. سپس در سال 1943 به طور تمام وقت به عکاسی بازگشت. موزۀ هنرهای مدرن نیویورک (MOMA) در سال 1945،با به نمایش گذاشتن آثار استرند، مرور بر آثار یک عکاس معاصر را آغاز کرد.
استرند در دو دهه پایان زندگیش، با همکاری نزدیک با همسر سومش مشغول به کار بود و در سال 1976 پس از یک بیماری طولانی در فرانسه درگذشت.
استرند یکی از نیروهای اصلی عکاسی مدرن به شمار می رود و آثارش موضوع‌های گوناگونی همچون منظره، پرتره، طبیعت بی‌جان، معماری و تجرید را در بر می‌گیرد.
لوح فشرده شماره 3 حاوی تصاویر کتابی با نام پل استرند است.


DVD_4.jpg

برنیس آبوت  1898- 1991


این عکاس  آمریکایی مثل بسیاری از هنرمندان هم نسل خودش و بدون هدفی برای عکاس شدن و با فکر اینکه یک مجسمه ساز شود، نیویورک را در سال 1918 به قصد پاریس ترک کرد.
او به مدت 2 سال بین پاریس و برلین، در قطب معاصر در رفت و آمد و بالاخره در پاریس ماند و دستیار Man Rey شد. در سال 1925 او یک عکاس پرتره حرفه‌ای شد.
اگر چه پاریس پر از افراد هنرمند و همچنین عکاسان مهاجری چون Kertesz Andre، Man Rey، Germaine Krutl، Glsele Freund، Brassai بود. ولی این Atege   عکاس 70 ساله بود که مورد الهام او قرار گرفت.
بعد از مرگ Atget در سال 1927، آبوت نگاتیوها و عکس‌های او را خریداری کرد و تا سال 1968 که آنها را به موزه هنرهای مدرن نیویورک فروخت، تقریباً مسئولیت برگزاری نمایشگاه از عکس‌های او و چاپ و نشر آثارش را عهده دار بود. آبوت به مدت 4 سال برای مجلاتی چون Life و Fortune کار کرد.
آبوت در سال 1934 به تدریس عکاسی مشغول شد و پروژه‌های عکاسی زیادی را به انجام رسانده است.
برنیس ابوت در دهه 40 و 50 توجه خود را به عکاسی علمی معطوف کرد. در سال 1958 او از سوی موسسه فنی ماساچوست ماموریت یافت تا تصاویری برای کتاب‌های درسی فیزیک تهیه کند. در طی این کار، ابوت تکنیک‌های جدیدی از عکاسی را با موفقیت به اجرا گذاشت.
عکس‌های پرتره او در پاریس شهرت زیادی برای او به ارمغان آورد. تصاویر او به دلیل بی واسطه جلوه دادن شخصیت افراد بخصوص زنان حیرت آور بود.
او یکی از حامیان عکاسی «صریح» بود که از هیچ جلوه‌ای در تصاویر استفاده نمی‌کرد. او معتقد بود که عکاسی نوعی سند سازی است و باید ماهیت واقعیه تصاویر را حفظ کرد و اگر عکاسی بخواهد از سایر رسانه‌ها تقلید کند، نمی‌تواند رشد کند.
لوح فشرده شماره 4 حاوی تصاویر کتابی با نام برنیس آبوت است.


DVD_5.jpg

هری کالاهان 1999- 1912


خود آموخته عکاسی است. بعد از تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه میشیگان، ابتدا در شرکت اتومبیل سازی Chrysler ، سپس در لابراتوار عکا سی  General Motors در Detroit مشغول به کار شد.
آثار اولیه Callahan ، متاًثر از Ansel Adams  و زندگی  Alfred Stiglitz است.
او در سال 1946 با Moholy-Nagy  استاد مدرسه Bauhaus آشنا شد و به هیئت علمی انستیتو طراحی شیکاگو پیوست و در سال 1949 رییس بخش عکاسی آن موًسسه شد.
او در سال 1961 شیکاگو را ترک کرد و در ابتدا رییس بخش عکس دانشکدهً طراحی Rhode Island  شد و سپس تا سال 1977 در همان دانشکده به تدریس پرداخت.
آثار Callahan شخصی گرا  است. او همیشه به شاگردانش سفارش می‌کرد که دوربین را به سمت زندگی خود بگیرند و خود نیز همیشه در این کار پیش قدم بود. بسیاری از پرتره‌های همسر و دخترش، بطور هنرمندانه‌ای روابط خانوادگی او را تفسیر می‌کند.
آثار اولیهً او، انتزاعی بوده و موضوع اصلی عکس‌های رنگی اخیرش شامل مناظر شهری است که عکاسی‌های چند بار نوردهی شده هم به آن اضافه شده.
لوح فشرده شماره 5 حاوی تصاویر کتابی با نام هری کالاهان است.


DVD_6.jpg

ژاک هنری لارتیگ 1986- 1894

عکاسی را با تکیه بر علایق شخصی با عکاسی از اطرافیان و دوستان خود آغاز کرد.
ریچارد اودون  «Richard Avedon»  آثار او را نافذترین و حیرت آورترین عکس‌های تاریخ این هنر می‌داند.
او در خانواده‌ای مترقی در محلۀ «کوربه وو Courbevoie» در نزدیکی پاریس بدنیا آمد و از سن 7 سالگی که پدرش دوربین پایه‌دار چوبی قطع 18×13 را به او داد عکاسی را آغاز کرد.
او از نمایش مد زنان در بولون، مسابقات دوچرخه و ماشین سواری و هواپیماهای گلایدر، همگی به طورغریزی عکاسی کرد و هیچکدام از آنها به عنوان عکاسی حرفه‌ای تحت کنترل او نبود.
او هیچوقت تحت تأثیر کسی نبود. بلکه عکس‌های او نمایش دهندۀ شخصیت فردی او بودند.
علاوه بر فیلم‌های صامت و تک رنگ، او تعدادی هم فیلم‌های کوتاه در سال‌های 1913 و 1914 تهیه کرد. در همین سال‌ها او به آکادمی «جولیان» پیوست و تعدادی تابلوی نقاشی آفرید.
در زمان انتشار عکس‌های او در مجلۀ لایف، نمایشگاهی از آثارش در موزۀ هنرهای مدرن نیویورک به نمایش گذاشته شد.
بعد از انتشار تعدادی از کتب او، نمایشگاهی در فتوکینا، گالری عکاسان لندن، موزۀ هنرهای تزئینی نیویورک و پاریس در سال 1979، آثار خود را به دولت وقت فرانسه اهدا کرد.
لوح فشردۀ شماره 6 حاوی تصاویر کتابی با نام همین ژاک هنری لارتیگ است.

شرایط خرید اینترنتی:
علاقه‌مندان به خرید این مجموعه می‌توانند با واریز مبلغ هجده هزار تومان (18000 تومان) به یکی از حساب‌های زیر و تکمیل فرم درخواست، این مجموعه را تهیه کنند. سفارش‌ها شنبه هر هفته تحویل پست می‌شود. هزینه پست رایگان است.