صفحه 8 از 21 نخستنخست ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 71 تا 80 , از مجموع 204
Like Tree654تشکر

موضوع: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

  1. #71
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام،
    بامداد روز دوشنبه 20 مهرماه 1388، فرصت مناسبی است تا ماه را در نزدیکی سیاره مریخ مشاهده کنید. ساعت 4 و 30 دقیقه همین روز ماه و مریخ در نزدیکترین فاصله‌ی زاویه ای از یکدیگر قرار خواهند گرفت که برابر با 1 درجه خواهد بود. فاز ماه برابر با 42 درصد و قدر سیاره مریخ 0.7 است.
    به نقل از سايت آسمان شب
    ویرایش توسط MehdiM : Sunday 11 October 2009 در ساعت 17:28 دلیل: افزودن عكس
    pilot2002s، mreza1001، AslanAslan و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  2. #72
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام،
    مقارنه‌ی سیاره زهره و زحل، این دو نگین آسمان شب.
    فردا ( 21 مهرماه 1388 ) ساعت 5 و 20 دقیقه، یکی از بهترین زمانها برای رصد این مقارنه است. . جدایی زاویه‌ای این دو در ساعت 5 و 20 دقیقه برابر با 38 دقیقه قوسی ( کمی بیشتر از قطر ماه) خواهد بود.

    نقل از:
    کد:
    http://www.nightsky.ir/
    AslanAslan تشکر می‌کند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  3. #73
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام مقارنه امشب رو از دست نديد. امشب بعد از غروب خورشيد به سمت جنوب نگاه كنيد مشتري و ماه را در كنار يكديگر خواهيد ديد، براي عكاسي منظره زيبايي خواهد بود.
    و فردا صبح ساعت 6:19 دقيقه ماه در فاصله 2.5 درجه اي مشتري خواهد بود.

    AslanAslan، M.Mobin، FarshadPix و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  4. #74
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    به نقل از خبر گزاري مهر:
    اولين عكس هاي ديجينالي نجومي از ماه، زحل و نپتون با CCD هاي از 0.001 مگا پيكسل تا 2 مگاپيكسل.
    ابداع دانشمندان آمریکایی در سال 1969 که منجر به تولید دوربینهای عکاسی دیجیتال شد علاوه بر تاثیرگذاری شدید بر روی صنعت عکاسی توانست تاثیر بسزایی بر روی علم نجوم و اطلاعات دریافتی از تجهیزات فضایی داشته باشد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، بخشی از جایزه نوبل فیزیک سال 2009 به دو دانشمند آمریکایی اختصاص یافت که دوربینهای دیجیتال شبکیه ای به نام CCD ابداع کرده بودند. ابداعی که توانست عکاسی حرفه ای و نیمه حرفه ای و صنعت تولید دوربینهای عکاسی را متحول کند.

    اما مدتها قبل از اینکه این فناوری به دست مصرف کنندگان عادی برسد، CCD ها در علم نجوم استفاده فراوانی یافته بودند و در واقع این ابزار توانست علم نجوم را با فراهم آوردن تصاویری با وضوح بالا متحول کند.

    نشریه نیوساینتیست به منظور بررسی تاثیر دوربینهای دیجیتال و CCD ها بر روی نجوم مجموعه ای از تصاویری فضایی که با کمک این فناوری به ثبت رسیده اند را ارائه کرده است.

    تصویر پایینی در واقع اولین تصویر دیجیتالی است که در سال 1974 با کمک CCD از سطح ماه به ثبت رسیده است. وضوح این تصویر تنها 0.001 مگاپیکسل بوده و نشانه های حسگرهای شبکه ای به خوبی در آن مشاهده می شود. تصویر بالایی نیز بخشی از سطح ماه است که توسط دوربین دامنه وسیع تلسکوپ هابل به ثبت رسیده است. وضوح این تصویر 0.6 مگاپیکسل بوده و توسط دوربینی به ثبت رسیده که از سال 1990 بر روی بدنه هابل نصب شده است. با وجود اینکه کیفیت تصویری این دوربین نسبت به دوربینهای امروزی بسیار پایین است اما در زمان خود به اندازه ای خوب بوده است که تاثیر شبکه مانند حسگر را از تصویر حذف کند.

    اولین تصویر دیجیتال جهان از سیاره اورانوس در سال 1976 و با وضوح 0.2 مگاپیکسل را می توان در بخش بالایی این تصویر مشاهده کرد. در بخش دوم تصویر می توان عکسی از اورانوس را در سال 2003 مشاهده کرد که توسط هابل به ثبت رسیده است. دوربینی که این عکس را ثبت کرده از دو CCD برخوردار بوده و در کنار رنگ واقعی سیاره جزئیات زیادی را از ساختار آن آشکار کرده است.

    تصویر سمت چپ تصویری از کیوان است که در نوامبر 1980 توسط فضاپیمای Voyager I با کمک CCD با وضوح تصویری یک مگا پیکسل به ثبت رسیده است. برای ثبت این تصویر از لوله خلا برای تبدیل تصاویر به سیگنالهای الکتریکی استفاده کردند، فناوری که تا زمان پیشرفت CCDها در تولید تلویزیونها مورد استفاده قرار می گرفت. 10 سال بعد در آگوست 1990 تلسکوپ هابل تصویر سمت راست را با کمک دوربین دامنه وسیع و دوربین سیاره ای خود به ثبت رساند.

    به گزارش مهر، پس از ارتقا دوربین قدیمی هابل و نصب دوربین جدید، این تصاویر متوالی در دوره ای میان سالهای 1996 تا 2000 از سیاره کیوان به ثبت رسید که در آن زمان وضوح تصویری دوربینهای جدید هابل 2.5 مگا پیکسل بود. کاوشگر کاسینی نیز در سال 2007 با کمک CCD یک مگا پیکسلی دوربین مادون قرمز خود تصویر سمت راست را از سیاره کیوان به دست آورده است.

    در کنار تسهیل استفاده از دوربینهای عکاسی در فضا، CCD ها برای عکاسی نسبت به صفحه ها و فیلمهای عکاسی به نور کمتری نیاز دارند. در سال 1955 تصویری از منطقه ای در نزدیکی دب اکبر توسط صفحه های عکاسی در رصدخانه پالومار به ثبت رسید که در سمت چپ تصویر بالا دیده می شود. 40 سال بعد بخشی که توسط خطوط پلکانی مانند مشخص شده است توسط هابل عکاسی شد که جزئیات به دست آمده از تصویر هابل نسبت به تصویر قبلی کاملا غیر قابل مقایسه است. تصویر سمت راست که در سال 1996 و طی 10 روز به ثبت رسیده است تصویری بزرگتر و پیچیده تر از جهان را نسبت به آنچه دوربینهای غیردیجیتال در گذشته از جهان نمایش داده بودند، آشکار کرد.
    Babak Borhani، mazdak، AslanAslan و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  5. #75
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام، كساني كه اين تاپيك رو دنبال كرده باشند حتما يادشون هست كه سال گذشته ناسا يك پروژه تحقيقاتي رو در قطب شمال مريخ با موفقيت به اتمام رسوند، پروژه اي كه همراه با فرستادن يك آزمايشگاه بسيار پيشرفته و ثابت به نام ققنوس (Mars Phoenix Lander) به قطب شمال مريخ همراه بود، اين آزمايشگاه كار خودش رو بسيار عالي و بيش از زمان تعيين شده انجام داد و با سرد شدن هوا و نزديكي زمستان باتريهاي آن ديگر شارژ نشدند.
    به تازگي يكي از 3 سفينه اي كه به دور مريخ گردش مي كنند با اين دوربين از منطقه اي كه در آنجا آزمايشگاه قرار داشت عكس گرفته و با اين عكس معلوم شده كه ققنوس در زير پوششي از برف كربن دي اكسيد پنهان شده، كه شايد براي دوستاني كه خبر هاي اين پروژه رو دنبال مي كردند كمي غم انگيز باشه :(
    ولي خبر كمي اميد بخش اين هست كه شايد با ذوب دوباره برفها به شرطي كه صفحات خورشيدي در زير برف نشكند و قطعات الكترونيك خراب نشوند دوباره شاهد عملكرد آن باشيم هرچند اين احتمال بسيار كم هست.
    عكسهاي زير مقايسه محل ققنوس در زمستان امسال و تابستان سال قبل است.
    تابستان:

    کد:
    http://1.bp.blogspot.com/_C2I3anomGL4/SvLTvLEYYXI/AAAAAAAAFUg/vtf-afPYm1o/s1600-h/phoenix_jun2008.jpg
    زمستان:

    کد:
    http://4.bp.blogspot.com/_C2I3anomGL4/SvLTtAxDjBI/AAAAAAAAFUY/FS7KI13Oklk/s1600-h/phoenix_july2009.jpg
    اين هم سايت خود Mars Phoenix Lander:
    کد:
    phoenix.lpl.arizona.edu
    ویرایش توسط MehdiM : Friday 6 November 2009 در ساعت 08:37 دلیل: نشان داده نشدن عكسها!! و وارد كردن آدرس آنها در تگ كد
    shabab، AslanAslan و tanhatanha تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  6. #76
    Forum Moderator M.Mobin آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    3,837
    تشکر شده
    31952
    تشکر کرده
    13646

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    بارش شهابی اسدی با حدود 150 تا 300 شهاب ،‌ آسمان را در بامداد روز چهارشنبه 27 آبان منور می کند.

    به گزارش شبکه خبر، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با ایرنا، گفت: بارش اسدی شهابی یکی از بارش های معروف سالیانه است که معمولا در اواخر آبان ماه رخ می دهد.

    مهندس "مسعود عتیقی" با اشاره به اینکه ساعت های 1:13 و 1:20 دقیقه بامداد چهارشنبه 27 آبان، دو زمان اوج برای این بارش است، افزود: حدود 150 تا 300 شهاب به عنوان zhr (میزان بارش ساعتی سمت الارسی) برای این بارش پیش بینی شده است.

    عتیقی افزود: نام بارش های شهابی به نام صورت فلکی که بارش در آن قرار دارد، مشهور می شود که در این بارش صورت فلکی "اسد" به عنوان کانون بارش شناخته می شود.

    وی تاکید کرد: صورت فلکی اسد ساعت 1 بامداد چهارشنبه بطور کامل از افق شرق طلوع می کند و با توجه به اینکه وضعیت ماه نو وجود دارد، در مکان های دور از شهر و آلودگی نوری می توان شهاب های زیبایی از این بارش را مشاهده کرد.

    وی گفت: ذرات مشاهده شده در این بارش، ذرات به جا مانده از دنباله دار "تمپل پاتل 55p" است.

    مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، با اشاره به اینکه دنباله دار تمپل پاتل 55p ، اسفند 1376 خورشیدی به کمترین فاصله با زمین رسیده بود، گفت: معمولا دو، سه سال قبل از عبور دنباله دار از حضیض خورشیدی ، متوقع بارش های شهابی خوبی هستیم که طی سال های قبل از 1380 ، بارش های شهابی بی نظیری را از بارش اسدی شاهد بودیم.

    عتیقی گفت: برخورد مکرر جو زمین با این ذرات به مرور از تعداد شهاب های بارش کاسته است بطوری که در آبان 1387 در هنگام اوج بارش شهابی اسدی حدود 100 شهاب را مشاهده کردیم.

    وی تاکید کرد: امسال پیش بینی می شود که زمین از میان دو توده بسیار قوی از ذرات به جا مانده از این دنباله دار که با شماره های 1466 و 1533 شناخته می شود، عبور نماید.

    عتیقی با اشاره به اینکه بارش های شهابی ، ذرات میلیمتری و میکرومتری کوچک است که در هنگام عبور دنباله دارها از دم آنها در فضا باقی می ماند، گفت: وجود جو در اطراف زمین باعث می شود که در هنگام برخورد این ذرات در فاصله 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین شاهد نورانی شدن این ذرات در اصطکاک با زمین باشیم.

    مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رصد بارش های شهابی به ابزار خاصی نیاز ندارند و صرفا با چشم سالم می توان آن ها را در اطراف صورت فلکی که به عنوان کانون بارش شناخته می شود، مشاهده کرد.
    پ ن:با توجه به اینکه اون تاریخ اواخر ماه قمری هست و نور ماه مزاحم نیست فکر میکنم بشه رد حرکت شهاب ها رو ثبت کرد.
    Jesmi، MehdiM و ghz تشکر می‌کنند.
    مسعود مبین علی

    about.me
    instagram

  7. #77
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام،
    بالاخره ناسا نتيجه برخورد دادن مدارگرد LCROSS كه در ماه گذشته با سطح ماه برخورد كرده بود را منتشر كرد:
    طبق گفته دانشمندان ناسا بعد از برخورد مدارگرد 2200 كيلوگرمي در حالي كه انتظار مي رفت مواد حاصل از برخورد حدود 10 كيلومتر به فضا پرتاب شوند تنها حدود 1.6 كيلومتر پرتاب شد كه حتي در تصاوير منتشر شده واقعه ي مهمي انتظار نمي رفت ولي مشخص شد كه در همان مقدار كم صد ليتر آب يخ زده و بخار آب در حفره اي به عرض 20 تا 30 متر وجود داشته است. اين اطلاعات را از سنجش طيفهاي حاصل از عبور اشعه فرابنفش از بخارات حاصله بدست آورده اند كه طيفهايي برابر طيفهاي عبوري از مولكولهاي O,H در روي كره زمين مي باشند. در خبرهاي بعدي مقدار دقيق آب اعلام خواهد شد.

    لينك خبر:
    کد:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8359744.stm
    ویرایش توسط MehdiM : Saturday 14 November 2009 در ساعت 17:53 دلیل: اضافه كردن عكس
    partow و picolo تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  8. #78
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2593
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام،
    متاسفانه ديشب هوا ابري بود و بارش اسدي امسال رو از دست داديم :(، مقدار ZHR پانصد عدد در ساعت تخمين زده شده بود.
    مي تونيد چند عكس كه از نقاط ديگر دنيا هست رو ببينيد:


    در لينك زير گزارش كاملي از بارشهاي امسال را خواهيد ديد:
    کد:
    http://www.imo.net/calendar/2009#leo
    همچنين:
    کد:
    http://www.nssra.ir/news/?NewsID=77&Cat=ms
    shabab، AslanAslan، tanhatanha و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  9. #79
    Forum Moderator M.Mobin آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    3,837
    تشکر شده
    31952
    تشکر کرده
    13646

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    سلام
    دیشب ما هم به برای ثبت رد شهابها به اطراف مشهد رفتیم و هوا هم بسیار خوب بود و شهابهای بسیار زیادی رو هم دیدم!
    ولی متاسفانه هیچ کدوم تو کادر نبودن (حداقل تو کارد من که نبودن)و همشون از وسط آسمون رد میشدن!ولی دیدنشون هم به اندازه کافی لذت بخش بود!
    comando2705، MehdiM و ghz تشکر می‌کنند.
    مسعود مبین علی

    about.me
    instagram

  10. #80
    ghz
    ghz آنلاین نیست
    كاربر همراه ghz آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    Arsanjan, Fars
    نوشته ها
    226
    تشکر شده
    1394
    تشکر کرده
    1403

    پیش فرض پاسخ: اطلاع رساني اتفاقات مهم نجومي

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Mobin نمایش پست ها
    دیشب ما هم به برای ثبت رد شهابها به اطراف مشهد رفتیم و هوا هم بسیار خوب بود و شهابهای بسیار زیادی رو هم دیدم!
    ولی متاسفانه هیچ کدوم تو کادر نبودن (حداقل تو کارد من که نبودن)و همشون از وسط آسمون رد میشدن!ولی دیدنشون هم به اندازه کافی لذت بخش بود!
    سلام
    آی گفتی ما هم دیشب برای ثبت رد به منطقه تنگ شکن ارسنجان رفتیم اونجا هم هوا هم بسیار خوب بود دریغ از یک لکه ابر کلی هم بارش شهاب دیدیم اما دریغ از یک ثبت ناقابل ولی به دیدن این صحنه های زیبا می ارزید
    گفته بودن بارش ها در حول و اطراف صورت فلکی اسد صورت می گیره ما هم کلی دوربینمون رو به سوی اون منطقه کاشتیم اما دریغ از یکی دو شهاب در اون منطقه
    M.Mobin تشکر می‌کند.
    غلام حسین زارع -(Instagram + Telgeram)

صفحه 8 از 21 نخستنخست ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •