صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
Like Tree103تشکر

موضوع: مقدمه ای بر نقد عكس

  1. #1
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض مقدمه ای بر نقد عكس

    می خواستم سلسله مباحث آموزشی كاربردی در مورد " نقد عكس" بر روی سایت بگذارم .
    منتظر اجازه مدیران مربوط می مانم....
    h_ahmadi و Amin Zarif تشکر می‌کنند.

  2. #2
    كاربر ويژه infinity آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,930
    تشکر شده
    7783
    تشکر کرده
    4379

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    خیلی لطف می‌کنید.
    ـــ منتها دقت بفرمایید تا اگر از منبعی استفاده کردید، حتما از آن بدقت یاد کنید.
    ـــ مطالب تا جای ممکن با رعایت «اصول ارائه مطلب» طرح گردد.
    ـــ پستهای این تاپیک پس از رؤیت یکی از مدیران تایید/عدم تایید جهت نمایش/عدم نمایش، خواهد شد.
    ـــ استقبال از این موضوع و تایید اولین پست شما به معنی لزوم تایید سایر پست‌های ارسالی توسط شما یا دیگر دوستان، نیست.

    با سپاس. منتظر ارائه مطالب هستیم.
    ostadahmad تشکر می‌کند.
    هادی هژیرآذر

  3. #3
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    بنام خدا
    سلام بر همه،
    ضمن تشكر از مديران فروم و سايت محترم عكاسي، قصد دارم به ياري خداوند، مطالبي را تحت عنوان " مقدمه اي بر نقد عكس" تقديم خوانندگان محترم نمايم كه اميد است مورد توجه و استفاده دوستان قرار گيرد.
    منبع عمده براي اين سلسله مباحث، كتاب "نقدعكس، درآمدي بر درك تصوير" نوشته تري برت با ترجمه آقايان عباسي و ميرعباسي مي باشد. ضمن اينكه توضيحاتي نيز كه بنظرم مفيد باشد، اضافه شده و سعي خواهد شد زبان ارائه ، ساده و قابل فهم براي همگان باشد.
    چنانچه دوستان مطالب مورد نظر را با دقت و بطور منظم پيگيري نمايند، در خاتمه مباحث انتظار مي رود كه با انجام تمريناتي چند، بتوانند آثار هنري را توصيف، تفسيرو ارزيابي نموده و در نهايت،" نقد" نمايند.
    مهمترين عناويني كه انشاءالله بترتيب مورد بررسي قرار خواهد گرفت عبارتند از:
    1-تعريف نقد و انواع آن
    2-منتقد كيست
    3-روابط منتقد و هنرمند
    4-ارزش نقد
    5-توصيف، انواع آن و اهميت آن براي خواننده
    6-تفسير و انواع آن، جنبه ها و استراتژي هاي تفسير
    7-دسته بندي عكس ها شامل: عكس هاي توصيفي، عكس هاي توضيحي، عكس هاي تفسيري، عكس هاي ارزيابي اخلاقي، عكس هاي ارزيابي زيبايي شناختي، و عكس هاي نظري
    8-عكس ها و زمينه ها شامل: زمينه دروني، زمينه اصلي، زمينه بيروني
    9-ارزيابي عكس، قضاوت ها و معيارها
    10-نظريه: آيا عكاسي هنر است؟
    11-نوشتن و سخن گفتن درباره عكس
    vargha، Ehssan، saeid1354 و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  4. #4
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    مجموعه مطالبي كه ذيلا ارائه مي شود درباره خواندن و نوشتن و نقد عكس است تا بدينوسيله بتوان عكس ها را بهترفهميد و ارزيابي كرد.
    ممكن در رابطه با يك اثر هنري ، عباراتي از قبيل " بسيار زيباست " ، " خارق العاده است " و امثال اينها گفته شود، ولي اين عناوين تنها بخش كوچكي از كل يك نظريه درباره آن اثر هستند . اينها در واقع عباراتي هستند كوتاه، كه سهم ناچيزي در فهماندن مضمون اثر هنري دارند.
    يكي از راههاي آگاه شدن ازهنر، انديشيدن نقادانه درباره آن است و " نقد " وسيله اي است كه نهايتا به فهم و ارزيابي عكس يا هر اثر هنري ديگر مي انجامد.

    1-تعريف نقد و انواع آن
    تعاريف متعددي از نقد وجود دارد، مثلا " صحبتي با بصيرت درباره هنر " ويا " شكلي از سخن گفتن سنجيده درباره اثر هنري " .
    شايد بتوانيم نقد را اينگونه نيزتعريف كنيم: " سخن گفتن آگاهانه درباره هنر به منظور بالا بردن فهم و ارزيابي است، نقد ديدن و شناخت هنر است ". اين تعريف همه شكل هاي هنر مانند موسيقي، شعر، نقاشي ، عكاسي و فيلم را در بر مي گيرد. " سخن گفتن "، شامل گفتار و نوشتار مي شود و " آگاهانه "، صفتي است كه نقد را از گفتار صرف و بي پايه ، و اظهار نظر غير آگاهانه درباره " هنر " مجزا مي كند. همانطور كه اشاره شد، " نقد " وسيله اي است كه در نهايت به فهم و ارزيابي اثر هنري مي انجامد و يك تلاش بي روح فكري نيست.
    همه نوشته ها درباره هنر، نقد به حساب نمي آيد. برخي مقاله هايي به ظاهرهنري گزارش نويسي است تا نقد و در واقع بيشتر گزارش خبري درباره هنرمندان و رويدادهاي جهان هنراست، تا تحليلي نقادانه درمورد هنر.
    همچنين گاهي اوقات سخن گفتن درباره يك اثر هنري ممكن است به ارزيايي منفي يا نفي آگاهانه آن منجر شود. هرچند بطور غالب، خصوصا در مورد اثر عكاسان برجسته ، توجه نقادانه و دقيق به عكس ها منجر به شناخت كاملتر و ارزيابي مثبت مي شود.
    انواع متعددي از نقد وجود دارد ليكن در اينجا به دو نوع اصلي آن: 1- نقد زيبايي شناختي اكتشافي 2- نقد زيبايي شناختي استدلالي اشاره مي شود.
    در " نقد زيبايي شناختي اكتشافي "، منتقد بجاي ارزشيابي، تاحد ممكن سعي مي كند بطور كامل جنبه هاي زيبايي شناختي " اثر" را مشخص كند، طوري كه خواننده بتواند در اثر هنري همه آنها را بشناسد. اين نوع نقد اساسا متكي بر انديشه هاي توصيفي و تفسيري است و هدف آن اهميت دادن به تجربه زيبايي شناسي است.
    در " نقد زيبايي شناسي استدلالي "، منتقد پس از تحليل و تفسيري كافي، بود يا نبود جنبه هاي مثبت " اثر" را جمع بندي ميكند و قضاوت خود را بر اساس ضوابط و معيارهايي به روشني بيان مي كند و سعي در قانع كردن ديگران دارد.
    دو نوع نگرش در نقد وجود دارد: نقد كاربردي و نقد نظري.
    نقد كاربردي ، عملي و سريع است و مستقيما به خود اثر توجه دارد. درحاليكه نقد نظري بيشتر فلسفي است و منتقد سعي مي كند عكاسي را تعريف كند و از عكس ها بعنوان مثالهايي براي روشن شدن بحث بهره بگيرد. نقد كاربردي به سبك روزنامه اي گرايش دارد و نقد نظري به زيبايي شناسي.
    shahin79، moshtagh، Ehssan و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  5. #5
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    2- منتقد كيست ؟
    در رسانه هاي همگاني، عموما منتقدان را داوران هنر مي شناسند. ليكن آنان نويسندگاني هستند كه هنر را دوست دارند و تصميم مي گيرند زندگي خود را در راه انديشيدن و نوشتن درمقوله هنر صرف كنند.
    بعضي از منتقدان به دليل برداشت منفي كه ممكن است از كلمه نقد بشود، علاقه ندارند منتقد ناميده شوند و ممكن است بگويند:" من در واقع منتقد هنر نيستم. فردي علاقمند هستم و مي خواهم توجه ديگران را به هنر هنرمنداني جلب كنم كه به نوعي الهام بخش من مي شوند ، تا بتوانم حرف هايي درباره آثارشان بزنم ". و يا گفتن عبارتي مانند:" نقد بايد جنبه هاي مثبت هنر را ارج بگذارد، نه اينكه خشمش را نسبت به جنبه هاي منفي آن ابراز كند ".
    منتقدان با پيشنه هاي متفاوت وارد عالم نقد مي شوند و در حاليكه اغلب در تاريخ هنر مدرك تحصيلي عالي دارند، اقدام به نقد مي كنند.ايشان دست به كاري بيش از بيان خوش آيندها و بدآيندها مي زنند، كاري خيلي بيش از تاييد يا رد يك اثر هنري. آنان دريافته اند كه در مورد نظريه هايشان نبايد خشك انديش باشند، زيرا اين نظريه ها هميشه قابل اصلاحند و يك منتقد پر شور، غالبا بجاي احساس ، با دلايل متعدد، اقدام به قانع كردن كساني مي كند كه نگاه ديگري به آثار هنري دارند.
    منتقدان به ديدگاه خودشان و به آنچه مي نويسند ، اعتقاد دارند و سعي مي كنند خوانندگان را قانع كنند كه اصولشان بهترين است، يا حداقل براي ديدن و فهميدن ، اصول بسيار خوبي است. البته نظرات ديگران را نيز با آغوش باز مي پذيرند، ليكن عقايد ديگران قبل از اينكه ديدگاهشان را تغيير دهد، بايستي بر پايه دليل و منطق، متقاعدشان كند. بخوبي روشن است كه ديدگاههاي پر منازعه ، به بحث هاي جذاب ، رشد دهنده ، و پر از اطلاعات درباره نقد عكس دامن مي زند و خواندن نقد و تماشاي عكس را پر فايده مي كند.
    نكته مهم اينكه ، منتقدان وقتي نقدي مي نويسند، معمولا يك يا چند مورد از موارد چهارگانه زير را مد نظر قرار مي دهند: آنها اثر هنري را توصيف ، تفسير ، و ارزيابي كرده و در مورد آن نظريه پردازي مي كنند. بعضي از منتقدان اصولا به نقد توصيفي مي پردازند، عده اي ديگر توصيف مي كنند اما عمدتا به عنوان وسيله اي براي پيشبرد تفسيرهايشان ، و تعدادي هم هر چهار مورد را بكار مي بندند.
    در مطالب آتي ، به توضيح بيشتر و بررسي جزئيات اين موارد خواهيم پرداخت كه اساس نقد را تشكيل ميدهند.
    matthew، moshtagh، Ehssan و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    3- روابط منتقد و هنرمند
    اظهارات متفاوتي در مورد اينكه نقد چه باشد و چگونه دنبال شود وجود دارد.
    نظر ا.دي.كولمن اينست كه منتقد نبايد به هنرمند، موزه و گالريي كه از هنرمند حمايت كرده اند وابسته باشد. او از تضاد احتمالي ميان علايق هنرمند و نهادهاي حمايت كننده او، با منتقد آگاه است و نمي خواهد منتقد سخنگوي كسي باشد، بلكه مي خواهد نظر مستقل خود را ارائه دهد. كولمن ميگويد كه چون نقد فعاليتي عمومي است ، نوشته منتقد بايد در دسترس خواننده علاقمند باشد و آثاري بايد مورد نقد و بررسي قرار گيرند كه در دسترس همگان است.... طبعا اين امر مانع از آن خواهد شد كه منتقد بطور خصوصي از كارگاه هنرمندي بازديد كند و مطلبي درباره او بنويسد، زيرا در آن صورت تماشاي آثار هنرمند براي ديگران ممكن نخواهد بود.... و اضافه ميكند كه نويسنده ، مورخ ، متصدي نمايشگاه يا منتقد وقتي مسئوليت برگزاري نمايشگاهي را بپذيرد و با هنرمند رابطه دوستانه برقرار كند ، ديگر به ديده ترديد به آثار او نگاه نخواهد كرد . وبلافاصله يادآور مي شود كه ترديد به معناي دشمني و خصومت نيست.... هدف كولمن ، نقد مثبت و سازنده است و مي گويد بزرگترين آفت كار منتقد ، قدرت طلبي و نيازمندي به كسب محبوبيت است.
    از سوي ديگر، لوسي ليپارد كه منتقدي مستقل و مشهور است ، موضعي متفاوت با كولمن دارد. خط مشي فردي او در نقد با آنچه بيان شد ، مغاير است و اين تفكر را كه نقد خوب ، نقد عيني است را رد مي كند. و در مقابل ، نقدي را مي پذيرد كه سياسي باشد. ليپارد در پي " صداهاي ناشنيده ، تصاوير ناديده ، و مردم به حساب نيامده است " تا توجه ديگران را بدانها جلب كند. وي به هنرمنداني ياري مي رساند كه نسبت به جريان ها ، موضعي مخالف دارند تا آثارشان به نمايش درآيد و فريادشان به گوش ها برسد. ليپارد ، جدايي ميان منتقد و هنرمند را ، كه عده اي به آن اعتقاد دارند، تقسيم بندي نادرستي مي داند و آنرا مردود مي شمارد و مي گويد كه انديشه هايش درباره هنر، غالبا از تماس با هنرمندان و استوديوهاي كارشان ناشي شده است تا گالري ها و نشريات... وي عينيت و بي طرفي در نقد را اسطوره اي دروغين مي پندارد و آنرا رد مي كند.
    همانطور كه پيداست ، كولمن و ليپارد در مورد رابطه منتقد با هنرمند ، پاسخي متفاوت دارند: كولمن به حفظ فاصله هاي معقول ميان منتقد و هنرمند اعتقاد دارد ، و ليپارد به همكاري ميان آن دو، در حاليكه ديگر منتقدان در طيف ميان اين دو نظريه ، جايگاههاي متفاوتي پيدا مي كنند.
    پيتر شلد هال مي گويد: دوستي نزديك ميان هنرمندان و منتقدان ، از نظر حرفه اي ، جنبه اي غم انگيز و در عين حال خنده دار دارد.... منتقد ممكن است در پي كشف هنرمند باشد ، و متقابلا هنرمند ممكن است از منتقد انتظار اصالت بخشي به اثرش را داشته باشد. اما اگر هردويشان در عمل خويش صادق باشند ، هيچكدام نبايد چنين پيشكشي را به ديگري عرضه كند.
    كي لارسون ، معتقد است كه منتقد براي آگاهي ، بايد تاريخ را مطالعه كند و با هنرمند گفت و گو كند.... وي مي گويد كه مسئوليت شما در قبال هنرمند تا حد ممكن ، منصف بودن نسبت به اوست.
    مارك استيونز مسئوليت خود را در " مومن بودن " به نظر خود مي داند و مي گويد: بايد منصف بود نه مغرض .... و اظهار تاسف مي كند كه چندين بار برخورد كنايه آميز كرده است و در عين حال مي گويد كه اين نظر نادرستي است كه منتقد ، هنرمند را بخوبي بشناسد و آثار هنري او را به آساني بپذيرد.
    كريستوفرنايت ، از معاشرت با هنرمندان خوشش مي آيد ،‌ اما تا نقد اثرشان را ننوشته باشد در اين باره با آنان گفت و گو نمي كند. وي مي گويد: دوست ندارم نقدي كه مي نويسم ، ترجمه نيت هاي نهفته هنرمند براي مخاطبين اثر باشد.
    شايد درباره چند و چون نقد نويسي با مشي مشخص ، اصول روشني در دست نباشد ، اما اگر بپذيريم كه منتقد براي خوانندگان مي نويسد و نه براي هنرمندي كه آثارش نقد مي شود، پاسخ چندان مشكل نخواهد بود.
    منتقدان نقد را فقط براي هنرمندي كه آثارش را به نمايش گذاشته است نمي نويسند. آنها براي عموم نقد مي نويسند و در بهترين شكل ، منتقد به هنرمند نشان ميدهد كه عموم مردم چگونه آثارش را بدرستي درك مي كنند يا نمي كنند.
    azadys، matthew، moshtagh و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  7. #7
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    4- ارزش نقد
    افزايش معلومات و ارزيابي اثر هنري ، حاصل مطالعه نقد خوب است. مطالعه هنري كه با آن نا آشناييم ، دانش ما را افزايش ميدهد. اگر ما در مورد يك اثر هنري و ارزش هاي آن آگاهي داشته باشيم ، مطالعه نظرات ديگران ، البته اگر نهايتا موافق نظرش باشيم ، ديد ما را گسترده تر مي كند . و اگر موافق آن نباشيم ، در نهايت به تقويت نظر ما خواهد انجاميد.
    اگر نقد نويسي حتي براي منتقدان حرفه اي سودمند باشد ، در آنصورت براي كساني كه در نقد آثار هنري كم تجربه اند ، فايده فراوان تري خواهد داشت. يكي از مزاياي درگير شدن انديشمندانه با اثر هنري اينست كه زمان مشاهده اثر براي بيننده كُند و طولاني مي شود. اين نكته بديهي و مهم است كه اغلب كساني كه از موزه ها و نمايشگاهها بازديد مي كنند ، در حد چند ثانيه وقت صرف تماشاي آثار هنري مي كنند. و اين چند ثانيه ديدن اثر ، درمقابل روزها و ساعت ها زماني كه صرف خلق اثر هنري شده است ، به طور تاسف آوري نامتوازن است. ليكن بررسي يك اثر هنري با ديدي توصيفي ، تفسيري ، ارزيابي ، توجه فرد را نسبت به اثر هنري گسترده و بطور قابل ملاحظه اي درك او را در مورد اثر دگرگون مي كند.
    منتقدان ، معمولا آثار هنري را با ديدي وسيعتر درنظر مي گيرند و تنها به بررسي يك عكس يا يك نمايشگاه بسنده نمي كنند. آنها اثر هنرمند را در كنا رديگر آثارش مورد بررسي قرار داده و يا آن را با آثار هنرمندان ديگر مقايسه مي كنند.از سويي ، مخاطبان منتقد به يك پاسخ ساده ، در رد يا تحسين اثر ، راضي نمي شوند. منتقد بايد در مورد موضعگيري خود توضيح دهد و تماشاگري كه مانند منتقد اثري را بررسي مي كند ، همچون او فهم و درك خود را از هنر افزايش ميدهد و اين پاداشي براي اوست.
    M.R.Shahbazi، Arash، azadys و 8 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  8. #8
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    ضمن تشكر متقابل از اظهار لطف دوستان، در اينجا به بررسي " توصيف " مي پردازيم كه يكي از پايه هاي نقد است.
    5- توصيف ، انواع آن و اهميت توصيف براي خواننده
    توصيف يك عكس يا يك نمايشگاه ، يعني توجه به هرآنچه بدان مربوط مي شود و بازگو كردن دقيق آن به ديگران. توصيف فرآيند جمع آوري داده ها و فهرست كردن حقايق است. توصيف يعني پاسخگويي به پرسشهايي نظير : اينجا چيست؟ من چه چيزي را مي بينم؟ من درباره اين تصوير چه ميدانم؟
    پاسخها اغلب بديهي و روشن هستند و منتقد سعي در نشان دادن بي كم و كاست آنها دارد و ميداند آنچه براي بيننده اي بديهي است ، براي ديگري ممكن است قابل رويت نباشد.
    اظهارات توصيفي صرفا با مشاهده قابل بررسي است. آنها بايد دقيق و بي طرفانه باشد و معمولا از دو ماخذ بدست مي آيد: دروني و بيروني. منتقدان بيشتر اطلاعات توصيفي را با دقت از درون عكس كسب مي كنند و همچنين اطلاعات توصيفي را از منابع بيروني مانند كتابخانه ، خود عكاس ، نشريات و غيره بدست مي آورند.
    توصيف دقيق از ضروريات نقد قابل دفاع است و هنگام تماشاي نمايشگاه و يا عكسي خاص ، توصيف نقطه منطقي براي شروع است ، زيرا وسيله گردآوري آن دسته از اطلاعات اساسي است كه به درك عكس كمك مي كند.
    منتقدان مسلما و غالبا يك اثر هنري را توصيف مي كنند ، اما در متني كه چاپ مي شود ، الزاما در آغاز آن ، توصيف و بعد تفسير و سپس داوري نمي كنند. آنها ممكن است در ابتدا پيش خود و قبل از نوشتن ، توصيف كنند ، اما در نوشتارخود ، بمنظور جلب توجه خواننده ، ابتدا با قضاوت آغاز مي كنند و يا سوالاتي را مطرح كرده و يا نقل قول مي كنند. زيرا اگر ابتدا توصيف كرده و سپس تفسير و بعد قضاوت كنند ممكن است موجب كسالت خواننده شوند.از آنجايي كه توصيفات نه تنها جالب و روشنگرند ، بلكه متضمن تفسير و قضاوت منتقد هستند ، غالبا منتقد ، در يك جمله اطلاعات توصيفي را با تفاسير يا داوري درهم مي آميزد ، بطوريكه حتي مرزهاي روشني ميان آنها نمي توان ترسيم كرد.
    انواع توصيف را مي توان بصورت زير دسته بندي نمود:
    الف- توصيف مطلب
    بيانات توصيفي درباره موضوع ، اشخاص ، اشياء ، مكانها و رخدادهاي عكس را معين و مشخص مي كند. هنگام توصيف ، منتقد آنجه را كه مي بيند ، عينا نام مي برد و براي خواننده مشخص مي كند.
    ب- توصيف فرم
    فرم به چگونگي ارائه موضوع گفته مي شود و شكل محتواست . اظهارات توصيفي درباره فرم عكس ، به چگونگي تركيب ، آرايش و ساختار ديداري مربوط مي شود. يعني با در نظر گرفتن چگونگي استفاده از آنچه كه بدان " عناصر صوري " مي گوييم ، مي شود فرم عكس را توصيف كرد.
    عكاسي ، اين عناصر را از فرم هاي هنري نقاشي و طراحي به ارث برده است كه شامل : نقطه ، خط ، شكل ، نور و ارزش آن ، رنگ ، بافت ، فضا و حجم است. عناصر صوري ديگري كه براي عكاسي تعريف شده اند عبارتند از: دامنه تون هاي سياه و سفيد ، كنتراست موضوع ، كنتراست فيلم يا نگاتيو ، كنتراست كاغذ ، قطع برش ، نقطه ديد ، زاويه عكاسي ، عمق ميدان و وضوح.
    ج- توصيف كارماده
    واژه كارماده به آنچه كه اثر هنري از آن ساخته شده است ، گفته مي شود. توصيفات درباره كارماده تصوير ، مشخص مي كند كه اثر هنري مثلا يك عكس است يا نقاشي رنگ روغن و يا چاپ تيزابي. اينگونه توصيف ممكن است اطلاعاتي درباره نوع فيلم مورد استفاده ، اندازه و نوع كاغذ عكاسي و عكس ، سياه و سفيد يا رنگي بودن آن ، خصوصيات دوربين و لنز مورد استفاده ، و ديگر اطلاعات فني درباره عكسبرداري و نحوه كار عكاس را در برگيرد.
    د- توصيف سبك
    سبك ، نشانگر شباهت ميان آثار يك هنرمند ، با يك جنبش ، دوره ، يا منطقه جغرافيايي است.
    سبك هر عكاس را مي توان با توجه به موضوعاتي كه وي براي عكاسي انتخاب مي كند ، چگونگي استفاده از عكاسي ، و چگونگي آرايش عناصر صوري عكس بررسي كرد.
    اهميت توصيف براي خواننده
    همانطور كه ملاحظه شد ، توصيف يك اثر هنري ، چه منتقد تازه كار باشد و چه با تجربه ، اهميت زيادي دارد ، زيرا منتقد بايد كار رابشناسد ، به ويژه اگر اثر هنري ناشناخته باشد و هنرمند فرد معروفي نباشد.
    انواع توصيف براي خواننده نيز حائز اهميت است ، زيرا داراي اطلاعات قاطع و جالبي است كه موجب مي شود خواننده تصوير را بفهمد و آنرا ارزيابي كند.
    توصيف ، اطلاعاتي درباره عكس و نمايشگاه ارائه ميدهد ، زيرا خواننده ممكن است آن عكس يا نمايشگاه را نديده باشد. توصيف اساس كار است و خواننده ممكن است از طريق آن با تفسير و قضاوت منتقد همسو شود يا نشود.
    توصيف مطلب ، فرم ، كارماده ، وسبك ، يعني در نظر گرفتن عكس به عنوان عين تصويري كه افراد آنرا ساخته اند و نبايد تصور ديگري درباره آن بكنيم. توصيف نه تنها مقدمه نقد ، بلكه خود نقد است. توصيف سنجيده اي كه توسط منتقد با هوش و با استفاده از زبان دقيقي ارائه شود ، بيان عيني و آگاهانه اي درباره عكس است كه فهم ودرك ما را از عكس افزايش ميدهد.
    azadys، moshtagh، SHOT و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  9. #9
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    براي روشن شدن مبحث توصيفات ، مثالي مي آوريم:
    توصيف نمايشگاه " در غرب امريكا " – 124 عكس از ريچارد اودون (Richard Avedon)
    چند منتقد سرشناس كه درباره عكس هاي اودون در نمايشگاهي با عنوان در غرب امريكا ، خصوصا براي كساني كه نمايشگاه را نديده اند مطالبي نوشته اند.
    مقاله اي از ديويس پر از اطلاعات توصيفي است ، بدين معني كه داراي حقايق و مشاهدات درباره عكس ها مي باشد. وي مقاله اش را اينگونه شروع كرده است: در ميان انبوه پرتره هايي كه در فورت ورث به نمايش درآمد ، عكسي بسيار بزرگ و بي اندازه بلند پروازانه روي سه قاب در كنارهم نصب شده بود ( توصيف مطلب )... پرتره ها را ريچارد اودون ، عكاس مشهور مد ، به قصد مستند كردن غرب امريكا تهيه كرده بود ( توصيف سبك )... عكسي با بيش از سه متر طول و يك متر ونيم ارتفاع ، بزرگترين تصويري بود كه در نمايشگاه به نمايش درآمده است( توصيف كارماده )... اودون بارها در مراسم مارگيري سويت واتر در تگزاس حضور يافته است و به معادن زغال سنگ در پائونيا سفر كرده است. وي در 752 جلسه ، عكاسي كرده است و 17000 عكس گرفته است ( توصيف مطلب از منابع بيروني )... وي زنبورداري با سينه برهنه را كه زنبورها از آن بالا مي روند ، در برابر دوربين قرار داده است ( توصيف موضوع )... عكس ها صميمي و راحت بنظر مي رسند ( توصيف شيوه عكاس )... اودون براي عكاسي از دوربين 8 در 12 اينچ ديردورف استفاده كرده و بهمين سبب توانسته است به موضوع نزديك شود. زمينه عكس ها سفيد يكدست است و در نوردهي از نور طبيعي استفاده شده است. موقع چاپ ، هيچ بخشي از عكس ها حذف نشده و نگاتيو ها رتوش نشده اند (توصيف كارماده و فرم ).
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    azadys، SHOT، nicebluesky و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  10. #10
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    141
    تشکر شده
    167
    تشکر کرده
    112

    پیش فرض پاسخ: مقدمه ای بر نقد عكس

    تيپ قمارباز، 1938 عكاس ليزت مادل ( Lisette Model )
    در مورد عكس مزبور اين توصيف به نقل از جان ساركوفسكي در كتاب " نگاهي به عكس ها " آمده است:
    .... اين فرد قمارباز، با پوستي برنزه و ظاهري خوش سر و وضع و تودار ، در زير آفتاب بعد از ظهر ، منتظر ماجراجويي شب است...؛ چشمان او طوري به عكاس دوخته شده است كه انگار توزيع كننده ورق يا مسئول ميز قمار را نگاه مي كند و مترصد انجام تقلب و تردستي است. دستان او كاملا بجا و مناسب در نزديك جليقه اش قرار گرفته است و چنان آنها را گود كرده كه انگار مي خواهد ژتونهايش را جمع كند ( توصيف مطلب ).... مادل عكس خود را از فاصله بسيار نزديك و از زاويه پايين گرفته است ؛ از اين زاويه اندام قمارباز كوچكتر به نظر مي رسد ( توصيف فرم ). چنين پرسپكتيوي نا آشنا و تهديدآميز است (توصيف شيوه عكاس ). اگر مادل يك قدم نزديكتر مي رفت آن مرد مي توانست دوربين را از دستان او ماهرانه با لگد بزند ( توصيف مطلب از ماخذ بيروني).
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    azadys، SHOT و filtrmiltr تشکر می‌کنند.

صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •