چند روزی است که موزه هنرهای معاصر در کنار نمایشگاه “جلوه های هنر معاصر در ایران” میزبان هجده عکاس امریکایی است که هر کدام با چهار اثر به این نمایشگاه آمده‌اند.
بیشتر عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه عکس‌های خلاق است و هنرمندان مینه سوتایی با وفادار ماندن به عکاسی ایده‌ها و دغدغه‌های ذهنی خود را بیان کرده‌اند و این نکته می‌تواند برای عکاسان ایرانی جذاب باشد.
این نمایشگاه در پاسخ به نمایشگاهی است که سه سال پیش تحت عنوان Persian Sliver (نقره های ایرانی) از بیست عکاس ایرانی در دانشگاه مینه سوتا برپا شده. آن نمایشگاه با عنوان Persian Vision (نگاه های ایرانی) در سومین سال تور امریکا اکنون در هشتمین مکان، در موزه هنر دانشگاه میشیگان، به نمایش درآمده است.
حمید رضا سوری، رئیس بخش پژوهش موزه هنرهای معاصر، درباره برگزاری این نمایشگاه گفت:” گری هالمن، یکی از عکاسان مینه سوتا، که در آن دوره رئیس بخش عکاسی دانشگاه مینه سوتا بود در ایران نمایشگاه عکسی برگزار کرده بود. او به موزه هنرهای معاصر ایران پیشنهاد برگزاری نمایشگاه متقابل عکسی از هنرمندان ایرانی و امریکایی داد که مورد قبول واقع شد.”
سوری درباره تم این نمایشگاه گفت: “همچنان که نمایشگاه ما تم واحدی نداشته و کلا خواسته که عکاسی معاصر ایران را نشان دهد، این نمایشگاه هم از عکاسان هنری مطرح ایالت مینه سوتا است و تم واحدی ندارد و هنرمندان در این نمایشگاه رویکردهای متفاوتی دارند.”
او در ادامه گفت: “این آثار، آثار کیفی بسیار جذابی هستند که نشان می‌دهد که عکاسان معاصر با چه روش‌هایی دغدغه‌های خودشان را بیان می‌کنند و در ارائه کار چگونه عکس را با طراحی تلفیق می‌کنند و آن را دستکاری می‌کنند و عده‌ای چگونه ناب با عکاسی برخورد می‌کنند و چگونه بازی‌های تئوریک را وارد عکس می‌کنند. این عکس‌ها نمونه‌های خوبی است از این جهت که دید عکاسان معاصر امریکایی را نشان می‌دهد.”
عکس‌های این نمایشگاه را که کارهایی از جیم هنکل، دیویدگلدز، تام رز، جف میلیکان، کارل راشکه، استفانی کایزر، جاستن نیوهال، دایان کاستافیکاس، تام آلن، داگ بیزلی، گری هالمن، وانس گلرت، کوین گرویه، لیندا رزی، جوان وربرگ و الک سوث است، گری هالمن انتخاب کرده.
این نمایشگاه که از چهارم مهر افتتاح شده تا پانزدهم آبان در موزه هنرهای معاصر برای بازدید علاقمندان برپاست.