«دوازدهمین دوسالانه کار خود را آغاز کرده است.»
«محمود شالویی» رییس مرکز هنرهای تجسمی این موضوع را شب گذشته در جلسه اختتامیه دوسالانه، در موزه هنرهای معاصر اعلام کرد.
او گفت:«تا ده روزدیگر دبیر و اعضای شورای سیاست گذاری جدید معرفی می‌شوند و دبیرخانه پاسخگوی علاقمندان خواهد بود.»
این اولین گام برای برگزاری دوسالانه‌ای بر اساس آیین نامه تازه تدوین شده است.
تدوین آیین نامه از هنگامی که محمود شالویی جای حبیب الله صادقی رییس مرکز هنرهای تجسمی شد، به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و از نیمه راه دوسالانه یازدهم، آماده شد و کار بر اساس آن ادامه یافت.
نکته دیگری که شالویی بر آن تاکید کرد برپایی نمایشگاه‌های هنری در دیگر شهرهای کشورمان بود و ابراز امیدواری کرد که به زودی دوسالانه عکس در همه استان‌ها همزمان برپا شود.
این آرزو با توجه به امکانات موجود کمی بلند پروازانه به نظر می‌رسد.
البته حاضران در جلسه، که فیلم آماده سازی گنجینه یزد را در کمتر از یک ماه مشاهده کردند، این اتفاق را چندان دور از دسترس نمی‌دانند.
گنجینه فرهنگ و هنر یزد، قدیمی‌ترین بانک استان بوده است که بیش از نیم قرن از بنا شدن آن می‌گذرد.
این ساختمان پس از انقلاب متروک مانده بود اما برای برپایی دوسالانه عکس، احیا شده و قرار است به شکل موقت به عنوان موزه هنرهای معاصر استان مورد استفاده قرار گیرد.
«علیرضا کریمی صارمی» که اجرای برنامه را بر عهده داشت از آمادگی این مرکز برای برگزاری نمایشگاه سخن گفت.
وی از همه عکاسانی که در افتتاحیه دوسالانه شرکت کرده بودند هم دعوت کرد تا لوح فشرده عکس‌های خود از این مراسم را به دبیرخانه ارایه کنند.
گویا قرار است این عکس‌ها در نمایشگاهی در گنجینه فرهنگ و هنر در معرض دید قرار گیرد.
مراسم اختتامیه با سخنان «اسماعیل عباسی» ادامه یافت.
او موضوع آزاد با رویکرد خلاقه، غیررقابتی بودن و برپایی همزمان دوسالانه در سه نمایشگاه تهران، یزد و گالری سایت عکاسی را از ویژگی‌های ممتاز این دوره برشمرد.
آنکه سپس بر صحنه رفت محمد فرنود بود.
فرنود که یکی از اعضای شورای سیاست گذاری بوده است هم داوران و هم شرکت کنندگان را همزمان مورد انتقاد قرار داد.
او گفت:«در جلسه ای با هیئت داوری به صراحت اعلام کردیم که عکس‌هایی انتخاب شوند که جامعیت عکاسی ایران را نشان دهد، اما عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه، تنها بخشی از عکس‌های جامعه ما را نشان می‌دهد.»
وی افزود:«عکاسی که نمی‌تواند با جامعه خود برخورد کند و حرف خودش را بزند، نمی‌تواند عکاس خوبی باشد و متأسفانه عکس‌های این نمایشگاه این گونه بود.»
این سخنان، شالویی را مجددا پشت تریبون آورد و چنین پاسخ داد که:«هیچ کاری بدون عیب و نقص نیست و نباید با حب و بغض به آن نگاه کرد. بلکه باید عیب‌ها را مطرح کنیم تا بتوانیم با رفع آن نواقص دوسالانه بهتری را برگزار کنیم.»
بالاخره سخنرانی‌ها به پایان رسید و مجری برنامه «رومین محتشم» را فراخواند تا به نمایندگی از دیگر شرکت کنندگان جوایز خود را دریافت کند.
دفتر دوسالانه با اهدای جایزه نقدی، تندیس و کتاب دوسالانه به صد و سی دو برگزیده دیگر ورق خورد.