880907_1.gif


همان‌گونه که قبلا در سایت اطلاع داده شد، سومین کارگاه بزرگ سایت عکاسی با عنوان "خلاقیت در تاریک‌خانه دیجیتال" در روز جمعه ۲۷ آذر ۸۸ برگزار خواهد شد. در این مدت سوالاتی از سوی مخاطبین، در مورد چند و چون این کارگاه مطرح شده است که در اینجا به آنها پاسخ خواهیم داد:

۱- سومین کارگاه؟ دو کارگاه قبلی در چه زمانی برگزار شدند؟
کارگاه اول در اسفند ۸۶ با عنوان "روند کاری در تاریک‌خانه دیجیتال" توسط دکتر نعما م.روشن + و کارگاه دوم در خرداد ۸۷ با عنوان " مدیریت رنگ" توسط دکتر مصدقی + در تهران برگزار شد.

۲- زمان و مکان برگزاری کارگاه:
با اینکه به طور واضح در اعلان اولیه سایت، زمان و مکان برگزاری مشخص شده است اما باز هم هر روز تعداد فراوانی تماس می گیرند و در مورد زمان کارگاه سوال می‌کنند.

زمان برگزاری کارگاه: روز جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ از ساعت ۸ صبح تا ۱۴
مکان برگزاری کارگاه: تهران، سینما آزادی، خیابان شهید بهشتی (عباس آباد)، تقاطع خیابان خالد اسلامبولی (وزراء)


۳- تاریک‌خانه دیجیتال یعنی چه؟
تاریک‌خانه دیجیتال نامی است برای مرحله‌ای مهم در عکاسی دیجیتال. عکاسی دیجیتال با گرفتن عکس به پایان نمی‌رسد و در واقع تازه شروع می شود. عکاس باید عکس را وارد نرم‌افزار‌ کند و بتواند ضمن رفع عیوب ذاتی عکس، بیشترین اطلاعات ممکن را نیز از عکس استخراج کند. این مراحل در نرم‌افزارهای مختلفی مانند لایت‌روم و فتوشاپ انجام می‌شود.

۴- خلاقیت در تاریک‌خانه دیجیتال یعنی چه؟
هدف اصلی برگزاری این کارگاه بیان نوعی رویکرد جدید در مراحل پردازش‌ و پروسس‌ عکس است. مراحلی که  ضرورتش امروزه برای هر عکاس دیجیتالی کاملا مشخص و مبرهن است. اما نوع برخورد با این مراحل پردازش هنوز به درستی تبیین نشده و دارای ابهامات فراوان است. اینکه چگونه باید عکس را ویرایش کنیم و چگونه متوجه شویم که چه نوع ویرایشی و چه مقدار ویرایش برای عکس لازم است جزو مطالبی است که کمتر در منابع مختلف در موردشان صحبت شده است و اتفاقا بیشترین آسیب‌های وارده به نتیجه نهایی تلاش هنرمند نیز از همین بدفهمی‌ها نشات می‌گیرد.

از سوی دیگر در این کارگاه می‌خواهیم روش‌هایی را بیان کنیم تا با استفاده از آن، بتوان قدرت بیان عکس را افزایش داد. در واقع هدف ما این است که فرآیند خلاقانه‌ای را که عکاس از زمان فشردن دکمه شاتر شروع کرده است، در مراحل پروسس عکس ادامه دهیم، آنها را تقویت کنیم و در نهایت به نتیجه برسانیم.

پس از آموختن مطالب این کارگاه سه تغییر مهم در مسیر کار شما ایجاد خواهد شد:

الف)
اصول مهم و پیشرفته پردازش و ویرایش  عکس را خواهید آموخت. اهمیت مراحل مختلف و اولویت‌ها را می‌شناسید و خواهید دانست که حتی موقع عکاسی نیز بایستی نکاتی را رعایت کرد تا بتوان روند خلاقانه پردازش را کامل و بی‌نقص انجام داد.

ب)پردازش را بر اساس عکس خود انجام خواهید داد و نه بر اساس فرمول‌های از پیش تعیین شده. عکس را آنالیز می‌کنید و بهترین روش پردازش را بر روی آن پیاده می‌کنید. دیگر نه در میان منوها و دستورات نرم‌افزاری سرگردان خواهید شد و نه عکس‌تان را با ویرایش نادرست خراب خواهید کرد.

ج) و از همه مهمتر  اینکه می آموزید که چگونه عکس خود را پردازش کنید تا بتواند بهتر در خدمت هدف و منظور شما از عکاسی باشد. با این روش، عکس‌های بیانگر و قوی‌تری خواهید داشت و نیز به عکس‌هایی دست خواهید یافت که کاملا بر مخاطب تاثیر خواهد داشت بدون اینکه مخاطب از ویرایش بیش از حد آن ناراضی باشد.

آموختن مطالب این کارگاه می‌تواند کاملا دید شما را تغییر دهد، بر روی روند کاری‌تان تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به تغییر عمده در عکس‌های آینده شما گردد.

۵- در مورد پروسس فایل‌های RAW چه مطالبی بیان خواهد شد؟
پروسس فایل RAW مانند دریایی است که هر کس بنا بر وسع اطلاعاتی خود می‌تواند در آن پیش رود. در این کارگاه با جنبه‌های مهم، دقیق و پیشرفته‌ای از این روند آشنا خواهید شد که تاکنون تجربه نکرد‌ه‌اید. مطالبی که حاصل تجربه مدرس کارگاه است و در هیج منبع دیگری یافت نخواهد شد.

۶- چرا مانند کارگاه قبل، از مطالب کارگاه فیلم آموزشی تهیه نمی‌شود؟
تهیه فیلم آموزشی کارگاه قبل و تکثیر و ارسال آنها با مشکلات فراوانی برای سایت عکاسی همراه بود که در نهایت تصمیم گرفته شد که این‌بار فیلم آموزشی تهیه نشود.


۷- سطح مطالب کارگاه چگونه است؟
مطالب کارگاه در سطح متوسط و پیشرفته است.  آشنایی شرکت کنندگان با اصول اولیه عکاسی، و نیز  اصول پایه نرم افزار فتوشاپ الزامی است.
مطالب کاملا دسته‌بندی شده و ساختار یافته و براساس هدف کارگاه آماده شده است.

۸- آیا می‌توان از تمام مطالب ارائه شده در کارگاه استفاده کرد؟
مطالب ارائه شده به  گونه‌ای سازماندهی شده است که بیشترین دریافت را توسط شرکت کنندگان داشته باشد. شرکت کنندگان در این کارگاه میان انبوهی از دستورات نرم‌افزاری احاطه و گیج نخواهند شد. بلکه بسیاری از مفاهیم اصلی را می‌آموزند و بعد با ارائه عملی نکات مهم، با روش‌های پیشرفته آشنا خواهند شد.
برای بخاطر سپاری بهتر  برخی مطالب فرار، روش‌های دیگری نیز مد نظر است که در روز کارگاه به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

در پایان بی‌مناسبت نیست که  نظرات برخی از شرکت کنندگان کارگاه قبلی را با عنوان "روند کاری در تاریک‌خانه دیجیتال" مرور کنیم:

– من طی ۲۰ سالی که کار می کنم حداقل در ۱۰-۱۵ کارگاه تخصصی (در رشته ی خودم) شرکت کرده بودم و این اولین کارگاهی بود که از دقیقه ی اول تا دقیقه ی آخر بدون احساس خستگی دنبال کردم. مباحث به حدی با هوشمندی دسته بندی و ارائه می شد که درست مثل بعضی رمان هایی که آدم می خونه و نمی تونه تا تموم نشده کنارشون بذاره آدمو با علاقه دنبال خودش می کشوند؛ فرهاد حسینی.

– تشکر می کنم از جناب دکتر روشن و آقای نیکنژاد و بقیه دست اندر کاران. واقعا کارگاه خوبی بود. تقریبا تمام مطالب قابل استفاده بود و قسمت پرت و خسته کننده نداشت؛ آراز سرکارفرشی.

– به شخصه باید از زحمتهای دکتر عزیز جناب نعما روشن که واقعا از هیچ چیز دریغ نکردن و با کمال بخشش همه ی مطالب رو کامل و زیبا توضیح دادند تشکر کنم؛ امیر سوکی.

–  از دکتر روشن عزیز تشکر خاص دارم و از اطلاعات کم نظیرشان که در این سمینار ارایه کرده اند و چه در مقالات با ارزش ایشان در سایت که در این ۳ سال انها را بارها خوانده ام تشکر میکنم؛ علیرضا غفاری.

– من هم از تمامی مدیران و دست اندرکاران برگزاری گارگاه سپاسگزارم . به خصوص از جناب روشن عزیز که به بهترین نحو ممکن مطالب را عرضه کردند . کارگاه بسیار مفیدی بود . امیدوارم روند برگزاری کارگاه هایی از این دست همچنان ادامه داشته باشد؛ بهزاد فراهانچی.

–  ارائه دکتر روشن بسیار استثنایی و منحصر به فرد بود و دید خود من رو نسبت به ورک‌فلوی دیجیتال عوض کرد. از ایشان بسیار ممنونم، چون مسلماً این قضیه در آینده عکاسی من تاثیر بسیار بسیار مثبتی خواهد داشت؛ امیر محبی.

–  مایلم به نوبه خود از همه دست اندرکاران سایت عکاسی که با ارائه یک برنامه ریزی خوب و کارگاهی مناسب و کاربردی ، فرصتی را برای آموزش و نیز گردهم آمدن علاقه مندان عکاسی فراهم آوردند ، سپاسگزاری کنم؛ شهرام نگاری.

– باور کنید هر که این گردهمایی رو از دست داده بنا هر دلیلی، کلی ضرر کرده از جمله خودم .بخصوص الان که دارم همش راو عکس می گیرم و لایت روم دارم کار می کنم .همونطور که می دونید برای کار من یادگیری پست پروسس یک امر کاملا ضروری است .واین گردهمایی های آموزشی ضروری تر؛ اسدالله مداح.

– تشکر ویژه از جناب دکتر روشن عزیز که بی دریغ و با تمام وجود مطالب را ارائه کردند و باعث شگفتی همه دوستان و حاضرین بود که ایشان با چه شور و هیجان و تسلطی مطالبی را که برایشان بسیار تکراری بود را توضیح می دادند و بینندگان به هیچ وجه احساس خستگی نکردند.
نظر شما را به بسیاری از همایش ها و کارگاه های چند ساعته جلب می کنم که اکثر حاضرین در آن چرت می زنند ولی در اینجا برای یک کارگاه که در حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول کشید شاهد هیچ گونه خستگی نبودیم؛ کاوه قبادی.

– من هم از طرف خودم از تمامی دست اندر کاران که واقعا زحمت کشیدند و جناب روشن که واقعا فراتر از انتظارات بودند تشکر کنم به امید کارگاه بعدی؛ مهیار سیاسی.

– پذیرایی بسیار مناسب و کامل، محتوای حرفه ای مطالب، تدبیرهای اندیشیده شده و بسیار مورد نیاز در مورد حضور کارت ها، گواهی نامه، هدیه ها، ساعات در نظر گرفته شده، تبلیغات، صدا و تصویر سالن همه و همه نشان از مدیریت و برنامه ریزی دقیق مدیران عزیز داشت و از همه مهم تر خبر خوشحال کننده در مورد کارگاه بعدی و تکرار همه این لذت ها و دوستی ها و زحمت ها؛ مانی عباسی

– جناب دکتر روشن عزیز نشان دادند که واقعا" معلم ممتاز و مسلطی هستند و جز این نیز انتظاری از ایشان نمی رفت؛ نادر کهنسال

– با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این رویداد مهم عکاسی دیجیتال از برگزار کنندگان بخاطر هماهنگی ونظم جلسات بخصوص اقای نیک نژاد و بقیه اعضای سایت از مدرس محترم دکتر روشن بخاطر اجرای خوب و تسلط کامل ایشان بر ویرایش عکس و ارایه مطالب بکر وسودمند و دوستانی که از همه جای ایران شرکت کرده بودند؛ جعفر زینلیان