در پی برگزاری موفق کارگاه "تاریکخانه دیجیتال" توسط سایت عکاسی در اسفند ۸۶ و استقبال بسیار گسترده از این کارگاه یک روزه، سایت عکاسی دومین کارگاه یک روزه خود را با موضوع "مدیریت رنگ" روز جمعه ۳۱ خرداد در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب برگزار می کند. مدرس این کارگاه دکتر محمود مصدقی است.
در پی اعلام برگزاری کارگاه "مدیریت رنگ" توسط سایت عکاسی، جمعی از عکاسان و مخاطبان در تماس با سایت دلیل برگزاری این کارگاه را جویا شدند و بر این تصور بودند که این کارگاه مورد نیاز عکاسان نیست!
ولی پس از اطلاع از آنچه که در این کارگاه ارائه می شود نظر آنها تغییر و اقدام به ثبت نام می‌کردند. حال برای اطلاع دیگر عکاسان توضیحات زیر را ارایه می‌کنیم.
یک عکاس – حرفه ای یا آماتور- همیشه نگرانی و دغدغه چاپ عکس‌هایش را دارد در فرآیند عکاسی آنالوگ بسیاری از عکاسان به دلیل اهمیت بسیار این موضوع تمامی مراحل ظهور فیلم و چاپ عکس را خود شخصا" انجام می‌دادند و از سپردن این کار مهم به لابراتورها پرهیز می‌کردند. عده‌ای دیگر فیلم‌های خود را برای ظهور و چاپ فقط به لابراتوار شناخته شده می‌سپردند.
با پیدایش و گسترش فرآیند عکاسی دیجیتال عکاسان با مشکلات و چالش‌های بسیار مواجه شدند. بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به مراحل بعد از عکاسی بود. چگونگی انتقال عکس از دوربین به کامپیوتر، شیوه صحیح و اصولی آرشیو عکس، اصلاح و ویرایش تصویر به بهترین و صحیح ترین روش ممکن و در نهایت چاپ صحیح عکس.
حال منظور از چاپ صحیح عکس چیست؟ یک عکاس همیشه قبل و بعد از عکاسی تلاش می‌کند که نور، کنتراست و از همه مهم تر رنگ عکس با سوژه یکسان باشد. این موضوع در بسیاری از مواقع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بارها شاهد بودیم که هنگام تحویل عکس دیجیتال از لابراتوار اختلاف رنگ عکس چاپ شده با آنچه که در مانتیور شاهد بودیم و اصل سوژه اختلاف بسیاری دارد و وقتی از مسئول لابراتوار علت را جویا می‌شویم مشکل را از فایل شما می‌داند!
اما واقعیت چیست؟ چگونه می توان در یک فرآیند عکاسی دیجیتال از لحظه عکاسی تا چاپ به شیوه های مختلف، رنگ عکس دقیق و یکسان باشد؟
بر خلاف تصوری که مدیریت رنگ را مربوط به مراکز ارایه دهنده خدمات چاپ – لابراتوارها، لیتوگرافی‌ها، مراکز چاپ دیجیتال و … – می‌داند، باید توجه داشت که بخش اصلی و مهم "مدیریت رنگ" به عکاس مربوط است و یک عکاس آگاه به فرآیند مدیریت رنگ بدون شک دغدغه و نگرانی دستیابی به رنگ‌های صحیح و واقعی هنگام چاپ عکس را ندارد.
در واقع مدیریت رنگ از لحظه تهیه عکس در دوربین شروع می شود و در مراحل پردازش عکس ادامه می‌یابد و در نهایت موقع تهیه فایل خروجی مناسب برای چاپ، به اوج خود می رسد. به همین علت، مدیریت رنگ، یک فرآیند مداوم و همیشگی در عکاسی دیجیتال است.
در نتیجه کارگاه "مدیریت رنگ" به عنوان یک ضرورت مهم و حیاتی در ادامه کارگاه "تاریکخانه دیجیتال" مطرح است. سایت عکاسی با توجه به نقش مدیریت رنگ در عکاسی دیجیتال اقدام به برگزاری این کارگاه می کند.
عکاسان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که اعمال دقیق همه مراحل تاریکخانه دیجیتال و تصحیح و پردازش تصویر در شرایطی می توان به نتیجه مطلوب و دلخواه دست یافت که در فرآیندی که مدیریت رنگ در آن اعمال شده عکس را چاپ کرد.

اطلاعات بیشتر، شرایط و فرم ثبت نام