900924

نام آلفرد یعقوب‌زاده، فتوژورنالیست ایرانی مقیم فرانسه، در میان برندگان جوایز بخش عکاسی جشنواره‌ی روزنامه‌نگاری Scoop 2011 به چشم می‌خورد.
   امسال شهر لیل در شمال فرانسه، میزبان دوره‌ای دیگر از جشنواره‌ی روزنامه‌نگاری Scoop بود؛ جشنواره‌ای که در طی سالیان برگزاری خود به یکی از معتبرترین رویدادهای رقابتی عرصه‌ی رسانه و خبر در فرانسه تبدیل شده است. امسال آلفرد یعقوب‌زاده، فتوژورنالیست ایرانی که سالیان زیادی‌ست در خارج از مرزهای ایران به عکاسی مشغول است، بخاطر مجموعه عکسی به نام «انقلاب لیبی» برنده‌ی یکی از جوایز عکاسی سی و یکمین دوره‌ی این مسابقه‌ شد. این عکاس ایرانی، که برای آژانس عکس «سیپا پرس» فرانسه کار می‌کند، با ۱۲ عکسی که در این مجموعه آمده، برنده‌ی جایزه‌ی عکاسی در بخش «رپرتاژ خبری» از این جشنواره شده است.  
  آلفرد یعقو‌ب‌زاده در این مجموعه گوشه‌هایی از حدود ۸ ماه درگیری‌ و مجادلات خونبار در لیبی را به تصویر کشیده است. درگیری‌هایی که نهایتا با کشته شدن سرهنگ معمر قذافی در ۲۸ مهرماه امسال به پایان رسید و سرانجام شورای ملی انتقالی کنترل این کشور پهناور و نفت‌خیز شمال آفریقا را به دست گرفت. یعقوب‌زاده در مدت حضورش در لیبی حتی به بیمارستان‌های این کشور هم سر زده و تصویرگر درد و رنج مجروحان و معلولانی شده که در اثر درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌بار در شهرهای لیبی از جریان عادی زندگی خود دور افتاده‌اند.
   آلفرد یعقوبزاده سال ۱۳۳۷ در یک خانواده‌ی فرهنگی از پدری ارمنی و مادری آشوری در تهران متولد شده و عکاسی را بطور تجربی آموخته است. او که شاهد وقایع انقلاب ۵۷ ایران بود تحصیل در رشته‌ی «طراحی داخلی» را نیمه‌کاره رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد و این حرفه را در جنگ ایران و عراق و همکاری با خبرگزاری آسوشیتدپرس و آژانس عکس سیگما ادامه داد. این دسته از آثار او در ایران در دو کتاب به نا‌م‌های «جنگ ایران و عراق» و «چهره‌های جنگ» به چاپ رسیده است. آلفرد یعقوب‌زاده همچنین تجربه‌های ارزشمندی در زمینه‌ی آیین‌ها و مراسم مذهبی و سنتی در بیش از ۲۴ کشور دنیا دارد که این مجموعه را در کتابی با عنوان «مسیحیت در جهان» منتشر کرده و در کشورهای زیادی هم به نمایش درآورده است. شایان ذکر است او پیش از این نیز در آذرماه ۸۸ با مجموعه عکسی از زندگی روحانیون ایرانی در قم جایزه‌ی عکاسی مستند را از همین جشنواره بدست آورده بود.