آثار هشت عکاس ایرانی ضمن راه‌یابی به نمایشگاه هفتاد و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی عکس آساهی در ژاپن موفق به کسب یکی از جوایز ویژه‌ و ۷ مدال شایسته‌ی تقدیر این دوره شدند.

     در این دوره از جشنواره‌ی آساهی، که یکی از باسابقه‌ترین رقابت‌های عکاسی در قاره‌ی آسیا محسوب می‌شود، مجموعا ۹۴۱۰ قطعه عکس از عکاسان ۴۱ کشور جهان ارسال شده بود که هیات داوران ۱۲ نفره‌ی مسابقه، مطابق معمول دوره‌های گذشته، تعداد ۱۳۰ قطعه عکس، شامل ۸۰ عکس از عکاسان بین‌المللی و ۵۰ عکس از عکاسان ژاپنی، را برای حضور در نمایشگاه برگزید. امسال عکسی از احمد ریحان، عکاس اصفهانی، با عنوان «اشک» موفق به دریافت یکی از ۳ جایزه‌ی ویژه‌ای شد که هر سال به ۳ عکاس غیرژاپنی می‌شود. دو جایزه‌ی دیگر امسال هم نصیب عکاسانی از هند و ویتنام شد.

   همچنین علیرضا عطاریانی، داوود عامری، امیرحسین حدادیان، برنا قاسمی، فرید ثانی، قدیر وقاری‌شورجه و حمید سلطان‌آبادیان هفت عکاس دیگر ایرانی هستند که آثارشان موفق به حضور در بخش نمایشگاهی این جشنواره شده‌اند و مدال ویژه‌ی شایسته‌ی تقدیر آساهی شیمبون را دریافت خواهند کرد؛ مدالی که به رسم هر سال به تمام عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه اهدا می‌شود. در میان عکس‌های منتخب بخش بین‌الملل امسال ویتنام با ۱۳ عکس، هند با ۱۱، ایران و بنگلادش هر کدام با ۸ عکس منتخب در بین تمام کشورها فعال‌ترین حضور را داشته‌اند.

  موسسه انتشاراتی آساهی شیمبون به همراه اتحادیه‌ی انجمن‌های عکاسی ژاپن برگزارکنندگان این رویداد رقابتی عکاسی در آسیا هستند که هر سال به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر از حمایت مالی شرکت Canon هم بهره‌مند بوده است. نخستین دوره‌ی این مسابقه‌ی بین‌المللی، که شرکت تمام عکاسان جهان در آن آزاد و رایگان است، در سال ۱۹۲۷ با حضور ۱۵ کشور برگزار شد ولی مدتی در سال‌های وقوع جنگ جهانی دوم برگزاری آن به حالت تعلیق در آمد و پس از چند سال وقفه دوباره از سال ۱۹۵۰ به طور مرتب هر سال برگزار شده است. این مسابقه هر سال از بین آثار رسیده ۱۳۰ عکس منتخب برای نمایشگاه و چاپ در کتاب سالانه برمی‌گزیند و سه جایزه‌ی ویژه به عکاسان ژاپنی و ۳ جایزه‌ی ویژه‌ی دیگر هم به ۳ عکاس غیرژاپنی اهدا می‌کند.