حراج عکس غرب آفریقا، که چندین بار پیش از این به تعویق افتاده بود، توسط موسسه‌‌ی فرهنگی CMOOA به میزبانی بندر کازابلانکای مراکش بالاخره پنجم آذر‌ماه سالجاری با عرضه‌ی ۷۲ قطعه عکس از جمله آثاری از عکاسان ایرانی برگزار شد.
در این رویداد که تمرکز آن بر روی هنر عکاسی دنیای عرب، ایران و ترکیه بود، آثاری از مراکش، ترکیه، مصر، بحرین، عراق، الجزایر، تونس و ایران به حراج گذاشته شد که پس از مراکش، هنرمندان ایرانی بیشترین تعداد عکس‌های این حراج هنری را به خود اختصاص داده‌اند. ۱۵ عکس از ۷ عکاس ایرانی شامل بهمن جلالی (۳ عکس)، شادی قدیریان، گوهر دشتی (۳ عکس)، شیرین نشاط (۲ عکس)، آرمان استپانیان (۳ عکس)، رعنا جوادی و رضا آرامش (۲ عکس) در این حراج چکش خوردند. همچنین در پایان این حراج از میان ۷۲ اثری که به زیر چوب حراج رفتند ۳۰ قطعه عکس از جمله ۷ عکس ایرانی به فروش نرفتند.


901030_6
Action 46 – رضا آرامش


901030_8
Nil Nil 3 – شادی قدیریان

گران‌ترین عکس ایرانی فروخته شده در این حراج اثری با عنوان «Action 46» از رضا آرامش، عکاس ۴۲ ساله‌ی ایرانی مقیم بریتانیا، بود که حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید. این عکس در سال ۲۰۰۸ گرفته شده و پیش از حراج هم بین ۲۳ تا ۲۵ هزار دلار برآورد قیمت شده بود. رتبه‌ی دوم گران‌ترین عکس‌های ایرانی این حراجی هم مشترکا به دو تک عکس از مجموعه‌ی «تصویر خیال» زنده‌یاد بهمن جلالی رسید که هر کدام به قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار فروخته شدند. این درحالی بود که هر دوی این‌ عکس‌ها با ارزشی بین ۱۱ هزار تا ۱۴ هزار دلار قیمت اولیه در حراج ارائه شده بودند. در جای سوم هم تک عکسی از مجموعه‌ی «نیل نیل» شادی قدیریان، عکاس ۳۸ ساله، با عنوان «Nil Nil 3» قرار گرفت که نزدیک به ۸۹۰۰ دلار فروخته شد. این عکس که به تاریخ سال ۲۰۱۰ امضا شده بین ۶۹۰۰ تا ۹ هزار دلار برآورد قیمت شده بود.


901030_9
Every day life and warclick here – گوهر دشتی


901030_5
When you were dying – رعنا جوادی

عنوان چهارم گران‌ترین عکس ایرانی این حراج هم مشترکا نصیب ۲ عکس از گوهر دشتی، عکاس ۳۲ ساله، شد که به مجموعه‌ی «جنگ و زندگی روزمره» او تعلق داشتند. هر کدام از این عکس‌ها پیش از حراج بین بین ۶۹۰۰ تا ۸ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بودند و در نهایت هم به ارزش ۸ هزار دلار به فروش رفتند. دیگر اثر ایرانی فروخته شده در این حراج هم عکسی از آرمان استپانیان، عکاس ۵۶ ساله، بود که به قیمت ۳۴۱۰ دلار فروخته شد. این عکس با عنوان «New version of Ghajar Photography» تاریخ ۲۰۰۸ را بر خود دارد و پیش از حراج بین ۳ هزار تا ۳۲۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود. و اثری از رعنا جوادی، که با قیمت پایه‌ی ۲ هزار تا ۲۳۰۰ دلار عرضه شده بود نهایتا ۲۱۶۰ دلار چکش خورد.

گفتنی‌ست که عکس‌هایی با عنوان «Summer 1953 #4» با قیمت پایه‌ی ۴۰ تا ۴۶ هزار دلار و «Revolutionary man» با قیمت پایه‌ی ۶۸ تا ۷۰ هزار دلار از شیرین نشاط، «Action 72» با قیمت پایه‌ی ۲۰ تا ۲۳ هزار دلار از رضا آرامش، « Série New Art» و «Paul Cézanne’s mother» از آرمان استپانیان هر کدام با قیمت پایه‌ی ۳ هزار تا ۳۲۰۰ دلار و عکس دیگری از مجموعه‌ی «جنگ و زندگی روزمره» گوهر دشتی با برآورد قیمت ۶۹۰۰ تا ۸ هزار دلار و تک عکس دیگری از بهمن جلالی از مجموعه‌ی تصویر خیال با قیمت پایه‌ی حدود ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار عکس‌های ایرانی ارائه شده بودند که در نهایت خریداری نیافتند.

اما عکسی با عنوان «Distored Reality Performance # 50» از کارهای فیصل سمرا، عکاس ۵۶ ساله‌ی بحرینی و عکس دیگری با عنوان «Ehsan and light» از یوسف نبیل، عکاس ۴۰ ساله‌ی مصری هر کدام به ارزش تقریبی ۴۱ هزار دلار فروخته شدند و گران‌ترین عکس‌های این حراجی لقب گرفتند. در جای دوم هم رضا آرامش با عکس «Action 46» ایستاد که حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید و عنوان سوم هم نصیب عکس‌های بهمن جلالی از مجموعه‌ی «تصویر خیال» شد که هر کدام ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار فروخته شدند.

کارشناسان معتقدند وقایع سیاسی موسوم به «بهار عربی» و تغییراتی که در این کشورها در سال ۲۰۱۱ رخ داد، بیش از همیشه خرید و فروش آثار هنری اعراب را مورد توجه جهانیان قرار داده است به طوری که امسال بیشتر مراکز سرمایه‌گذاری هنر تمرکز خود را بر این بخش از هنر جهان متمرکز خواهند کرد. آرمان استپانیان، یکی از عکاسان ایرانی شرکت کننده در این حراج هم در زمینه‌ی برگزاری این حراج هنری در مراکش معتقد است که هنر معاصر ایران باید تمرکز بین‌المللی خود را از حاشیه‌ی جنوبی خلیج‌فارس به نقاط دیگر دنیا هم تعمیم دهد و در این تمرکززدایی است که توسعه‌ی فرهنگی شکل خواهد گرفت.