901205

عکس‌هایی از نیوشا توکلیان با موضوع حج در موزه‌ی بریتانیا در لندن، که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های دنیاست، به نمایش درآمده و همزمان از کتابی شامل این عکس‌ها هم رونمایی شده است.

موزه‌ی بریتانیا از ششم بهمن‌ماه امسال میزبان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های دنیا درباره‌ی مراسم حج با عنوان «حج: سفری به قلب اسلام» شده است. در این نمایشگاه تعدادی آثار هنری و تاریخی با موضوع حج شامل یادداشت‌های روزانه، خاطرات از سفر حج و همین طور اشیایی چون ساعت خورشیدی، قبله‌نما، ظرف، پارچه، عکس‌های تاریخی و قدیمی‌ترین قرآن‌های موجود در دنیا در کنار عکس‌ها و تصاویری از عکاسان معاصر درباره‌ی این مراسم به نمایش درآمده‌اند.

عکس‌های سیاه و سفید نیوشا توکلیان، به عنوان تنها عکاس ایرانی حاضر در نمایشگاه، که به صورت اسلاید و چاپی و با موضوع حج در یکی از سالن‌های بزرگ موزه به نمایش درآمده، بخشی از نمایشگاه عکس این رویداد بزرگ موزه‌ی بریتانیا را تشکیل می‌دهد. همچنین کتابی به نام «The Fifth Pillar» یا «رکن پنجم» که دربرگیرنده‌ی عکس‌های این عکاس جوان ایرانی‌ درباره‌ی حج و مراسم جانبی آن است که توسط انتشارات گیلگمش در لندن به چاپ رسیده رونمایی شد. در بخشی از متن معرفی این کتاب از تلاش‌های صادق تیرافکن، هنرمند ایرانی، در راه انتشار این کتاب قدردانی شده است. عنوان این کتاب برگرفته از آموزه‌های دینی مسلمانان است که حج را پس از شهادتین، نماز، زکات و روزه پنجمین رکن دین اسلام معرفی می‌کند.

 نیوشا توکلیان متولد ۱۳۶۱ در تهران است و کار عکاسی را از ۱۶ سالگی آغاز کرده و آن را به صورت تجربی یاد گرفته است. نخستین همکاری او در مقام یک فتوژورنالیست با روزنامه‌ی «زن» بود و پس از آن با بسیاری از روزنامه‌های سراسری دیگر کار کرد و پس از مدتی همکاری با رسانه‌های خارجی را نیز به فعالیت‌های خود افزود. او تاکنون علاوه بر ایران در عراق، لبنان، پاکستان، عربستان، سوریه و یمن از جلوه‌های مختلف زندگی روزمره، جنگ‌ها و بلایای طبیعی عکاسی کرده است. نیوشا توکلیان که بیشتر بر روی موضوعات مرتبط با زنان تمرکز دارد، تاکنون جوایز مختلفی از جمله «جایزه‌ی عکاسی کاوه گلستان» و «جایزه‌ی مجله‌ی نشنال جئوگرافیک» را از آن خود کرده و آثارش در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی به نمایش درآمده‌اند.

سفر معنوی حج که بزرگ‌ترین مراسم عبادی دسته‌جمعی در بین تمامی ادیان و مذاهب است همیشه برای مخاطب غیرمسلمان موضوعی جذاب بوده و موزه‌ی بریتانیا هم می‌گوید که هدف از برپایی این نمایشگاه استثنایی و دیدنی درباره‌ی حج، درک عمیق‌تر مخاطبان جهانی از اهمیت و تاریخچه‌ی حج و مناسک آن است. این نمایشگاه بزرگ که مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفته است تا ۲۷ فروردین‌ماه ۹۱ در موزه‌ی بریتانیا در لندن برپا خواهد بود.