چهارمین جایزه‌ی بین‌المللی عکاسی Prix Pictet که به موضوعات مربوط به محیط ‌زیست، تغییرات آب و هوایی و توسعه‌ی پایدار می‌پردازد، چندی پیش  ضمن معرفی برگزیدگان این دوره، تور نمایشگاهی آثار منتخب را آغاز کرد.

   این رقابت بین‌المللی که در زمانی کوتاه به اعتبار بالایی در میان مسابقات عکاسی اروپایی دست یافته و میزبان آثار بسیاری از عکاسان مستند و خبری مطرح جهان بوده است امسال با موضوع «قدرت» برگزار شد. هیات داوران از میان ۱۲ مجموعه عکس راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی این دوره آثار لوک دالاهای (متولد ۱۹۶۲ – فرانسه) را به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی اصلی معرفی کردند. این جایزه‌ی ارزشمند علاوه بر دیپلم افتخار شامل ۶۵ هزار پوند وجه نقد هم می‌شود. این عکاسی فرانسوی فعالیت خود به عنوان عکاس جنگ و بحران را اواسط دهه‌ی ۸۰ میلادی آغاز کرده و در این مدت با آژانس‌هایی چون سیپاپرس، مگنوم و همچنین مجله‌ی نیوزویک همکاری داشته است.

 مجموعه عکس این عکاس فرانسوی شامل ۱۰ فریم است و طی چند سال در کشورهای مختلف جهان گرفته شده است. عکس‌های این مجموعه از تنوع زیادی برخوردار است؛ از مناطق درگیر با مشکلات اقتصادی، آلودگی محیط زیست و خشکسالی گرفته تا مجمع جهانی اقتصاد در داووس و اجلاس سران کشورهای عضو اوپک در وین. به نظر می‌رسد عکاس در اشاراتی کنایه‌آمیز با کنار هم قرار دادن این تصاویر قصد تاکید بر تفاوت‌های فاحش و ناهمخوان زندگی در مناطق بحرانی جهان با کشورهای آرام‌تری را دارد که در آنها تصمیمات مهمی گرفته می‌شود که بر شدت بحران در سایر مناطق جهان تاثیر‌گذار است. به گفته‌ی دیوید کینگ، رئیس هیات داوران، این مجموعه به دلیل توانایی روایی و قدرتش در بیان حقایق به عنوان برگزیده انتخاب شده است. 
   اما جایزه‌ی ماموریت ویژه‌ی عکاسی Prix Pictet که هر سال برای انجام پروژه‌ای عکاسانه در ارتباط با امور خیریه و انسان‌دوستانه به یک عکاس حرفه‌ای اهدا می‌شود امسال نصیب سایمون نورفولک شد. این عکاس ۴۹ ساله‌ی بریتانیایی که در نیجریه متولد شده است، مدت‌ها در افغانستان حضور داشته و چند کتاب درباره‌ی آن چاپ کرده است. وی قصد دارد با مبلغ این جایزه که شامل ۲۷ هزار پوند وجه نقد می‌شود برای انجام یک پروژه‌ی عکاسی با هدف پوشش تصویری عملکرد موسسه‌ی خیریه‌ی Medair  دوباره به افغانستان بازگردد. 

   این موسسه از سال ۱۹۹۶ در زمینه‌ی اقدامات لازم برای کاهش خسارت و پیشگیری از سیل، خشکسالی و رانش زمین در نقاط مختلف افغانستان فعالیت دارد. عکس‌های نورفولک در این مجموعه میزان موفقیت و تلاش این گروه برای بهبود زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی راه‌کارهای لازم برای کاهش ریسک‌پذیری مردم افغانستان در برابر بلایای طبیعی را مستند خواهد کرد. قرار است این مجموعه عکس‌ها تابستان سال آینده در قالب یکی از نمایشگاه‌های جشنواره‌ی تابستانی آرل در فرانسه به نمایش گذاشته شود. 

    عکس‌های برگزیده‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی Prix Pictet تاکنون در لندن و مونیخ به نمایش درآمده و قرار است طی روزهای آینده در پاریس و استانبول هم به معرض بازدید عموم گذاشته شوند و علاوه بر این در قالب کتاب نفیسی هم منتشر خواهند شد. این جایزه جستجویی برای یافتن عکس‌هایی است که پیام‌ قدرتمندی درباره‌ی اهمیت محیط زیست، تغییرات آب و هوایی و چالش‌های رسیدن به توسعه‌ی پایدار جهانی عرضه کنند. 

   شایان ذکر است عباس کوثری با مجموعه عکسی به نام «سایه‌ی زمین» در پاییز ۸۸ یکی از ۱۲ فینالیست این جایزه بود که در آن سال با موضوع «زمین» برپا شد و پیش از آن نیز رضا دقتی با مجموعه‌ای به نام «آب و صلح» یکی از ۱۸ فینالیست‌ دوره‌ی نخست این جایزه که پیرامون موضوع «آب» برگزار می‌شد، لقب گرفت.