اختصاصی «سایت عکاسی» – وبسایت LensCulture به تازگی فهرست استعدادهای بر‌تر عکاسی در سال ۲۰۱۴ به انتخاب خود را اعلام کرد که در میان آن‌ها نام دو عکاس ایرانی مقیم خارج از کشور هم دیده می‌شود. 

   این وبسایت فعالیت‌های متنوعی در زمینهٔ عکاسی دارد که یکی از آن‌ها انتخاب ۵۵ عکاس بر‌تر به عنوان استعدادهای در حال شکوفایی در زمینهٔ عکاسی است. این فهرست به طور سالانه منتشر می‌شود و امسال شامل ۵ عکاس برندهٔ جایزهٔ بزرگ LensCulture و ۴۵ استعداد بر‌تر است. 

    طبق اعلام دست‌اندرکاران، در این دوره عکاسانی از ۹۴ کشور جهان برای قرارگیری در این فهرست آثارشان را برای ارزیابی ارسال کرده بودند که نهایتا ۵۰ نفر به فهرست راه یافتند. این ۵۰ نفر بین ۱۸ تا ۶۹ سال سن دارند و در میان آن‌ها روزنامه‌نگار، هنرمندان تصویری زیادی دیده می‌شوند. 
 
     امسال ۵ جایزهٔ بزرگ LensCulture نصیب این عکاسان شد: نانسی بروویک از آمریکا، آنتونی بروی از فرانسه، سیان داوی از بریتانیا، لارا استیونس از بریتانیا و آندریاس اولسن از دانمارک. هیات داوران پنج نفرهٔ اینجایزه هر کدام یکی از ۵ برندهٔ اصلی را انتخاب کرده‌اند. همچنین نام نفیسه مطلق و علی مبصر عکاسان ایرانی مقیم خارج از کشور هم در میان ۴۵ استعداد بر‌تر سال ۲۰۱۴ قرار گرفته است. 



     نانسی بروویک، عکاس ۲۹ سالهٔ مقیم نیویورک، با مجموعه‌ای منحصر به فرد به نام «خانوادهٔ سرطان» برندهٔ این جایزه شده است. او در این مجموعه‌ روایتی از رنج و همیاری والدینش را ارائه می‌دهد که هر دو به سرطان مبتلا هستند و مشغول درمان آن. مادر او در اثر سرطان سینه و پدرش در اثر سرطان پانکراس سال ۲۰۱۳ را به درمان گذرانده‌اند و دختر عکاسشان روند معالجه و زندگی روزمرهٔ این زوج یهودی را با دیدی انسانی و تاثیرگذار ثبت کرده است. اما پدر نانسی در آخرین ماه سال ۲۰۱۳، پیش از پایان این پروژه که همچنان ادامه دارد، در اثر بیماری درگذشت. 



    نانسی بروویک در ده سال گذشته بر روی مجموعه‌های مختلفی با موضوع بیماری و روابط شخصی انسان‌ها کار کرده و همواره با دیدی انسانی و همذات‌پندارانه سعی در برانگیختن همدردی افراد دیگر با این قشر از جوامع دارد. آثار او طی فعالیتش توسط بزرگ‌ترین رسانه‌های آمریکا همچون نیویورک‌تایمز، CNN، واشنگتن‌پست، کوربیس و اینترنشنال هرالد تریبون منتشر شده است. در میان هیات داوران امسال، مجموعهٔ او توسط کلر گرافیک به عنوان یکی از برندگان اینجایزه انتخاب شده است. 



     دومین برندهٔ جایزهٔ اصلی LensCulture در سال ۲۰۱۴ آنتونی بروی، عکاس ۲۸ سالهٔ فرانسوی، است که مجموعه‌اش به نام «سرزمین‌های بکر» توسط سوجونگ سونگ (یکی از اعضای هیات داوران) برگزیده شده است. 



       آنتونی بروی در مجموعهٔ خود طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به سراغ مردمی در سراسر اروپا، از فرانسه و سپانسا تا رومانی رفته که به دور از شهر‌ها و دنیای صنعتی و در روستا‌ها و مناطق طبیعی بکر و کمترشناخته‌شده به زندگی می‌پردازند. بسیاری از این مکان‌ها هنوز صعب‌العبور هستند و دستیابی به آن‌ها برای عکاس کار آسانی نبوده است. 
 
    به عقیدهٔ عکاس ناهمگونی این مکان‌ها به ما تناقض زیبایی را نشان می‌دهد که از یک سو تلاش‌هایی تجربی برای رسیدن به یک زندگی آرمانشهری در جریان است و از سوی دیگر بسیاری وقت‌ها این تلاش با شکست و خطا روبرو می‌شود. تلاش مردمی که سعی دارند فراغ از جامعهٔ بزرگ‌تر، با کاربرد ساختارهایی ناپایدار، موادی بازیابی شده و تئوری‌های چندگانه‌ در کشاورزی به انرژی، غذا، نوعی اقتصاد محلی و خودمختاری اجتماعی برسند. 

       این عکاس که دانش‌آموختهٔ عکاسی از مدرسه‌س عکاسی Vevey سوئیس است در سال ۲۰۱۰ جایزهٔ استعداد جوان سال این کشور در عکاسی را هم برنده شده است. او در کار‌هایش عموما به ارتباط میان انسان‌ها و فضاهای خصوصی و محیط اجتماعی اطراف آن‌ها می‌پردازد. 


   
 سومین برندهٔ یکی از جوایز اصلی این دوره سیان داوی عکاس مقیم بریتانیاست که در مجموعه‌ای به نام «در جستجوی آلیس» تصاویری از زندگی روزمرهٔ دختر خردسالش آلیس را روایت می‌کند که با نارسایی سندرم داوون متولد شده است. او در اثرش اصرار دارد تا نشان دهد با وجود این نارسایی آلیس هم مانند یک انسان معمولی از درک و حس زندگی برخوردار است، چیزی که جامعه به راحتی نمی‌پذیرد. 



      سیان داوی هم‌اکنون دانشجوی کار‌شناسی ارشد عکاسی در دانشگاه Plymouth است و پیش از این برندهٔ جایزهٔ عکس نیویورک، جایزهٔ Lens Culture Exposure و یکی از جوایز انجمن سلطنتی عکاسی بریتانیا هم بوده است. مجموعهٔ او امسال توسط کوری کلر به عنوان برندهٔ این جایزه برگزیده شده است. 


 
     لارا استیونس بریتانیایی که در پاریس کار و زندگی می‌کند به انتخاب اولیویر لائورنت از جمع هیات داوران با مجموعه‌ای به نام «یک نوامبر دیگر» چهارمین برندهٔ این جایزه است. او این مجموعه را پس از جدایی از شریک زندگیش و با تکنیک صحنه‌آرایی عکاسی کرده است. ‌ او با الهام از شرایط روحی و فیزیکی خود درآن دوران زنانی را تصویر کرده که در مراحل ابتدایی جدایی از شریک زندگیشان هستند و زیر فشار روحی شدید، رسیدن دوباره به یک هویت فردی را تجربه می‌کنند. 



    این عکاس ۳۷ ساله دارای مدرک کار‌شناسی ارشد عکاسی از دانشگاه برایتون است و در کار‌هایش علاقه‌‎ی زیادی به نوعی روایت دراماتیک مشابه سینما دارد و پیرامون موضوع از دست دادن، رابطه‌های شخصی و موقعیت‌های فردی کار می‌کند و آثارش در موزه‌ها و گالری‌های زیادی به نمایش درآمده است. 



       آندریاس اولسن عکاس دانمارکی‌تبار ۳۳ ساله که متولد سانفرانسیسکوی آمریکاست با مجموعهٔ خلاقه‌ای به نام «Estate» (که طبق توضیح خود عکاس در انگلیسی به معنی دارایی و در ایتالیایی به معنای تابستان است) موفق به کسب یکی از ۵ جایزهٔ اصلی شده است. 
 
    او در این مجموعه، که انتخاب جیم کسپر است، تعدادی نگاتیو تاریخی مربوط به گذران تعطیلات یک خانوادهٔ دانمارکی در سال‌های نزدیک به جنگ جهانی دوم را بر روی یک شیشه چسبانده و این ترکیب را به منطقهٔ توریستی اطراف دریاچهٔ گاردا در شمال ایتالیا برده و از آن مکان‌های توریستی در پشت این شیشه عکاسی کرده است. 



     تمام تکنیک‌های به کار رفته در این مجموعه به صورت آنالوگ و تاریکخانه‌ای است و هیچ ادیت نرم‌افزاری دیجیتال بر روی کار‌ها انجام نشده و او تمام کنتراست‌ها و نگاتیو یا پازیتیو بودن تصاویر با با تکنیک‎های غیردیجیتل ایجاد کرده است. وی دانش‌آموختهٔ مدرسهٔ هنر شیکاگو (به عنوان یکی از معتبر‌ترین مراکز هنری دنیاست) و هم‌اکنون در کپنهاگ دانمارک مستقر است و در کار‌هایش به بررسی انسان و واکنش‌های انسانی به محیط و همچنین تاثیر زمان بر انسان‌ها علاقه‌مند است. 



     اما نفیسه مطلق، عکاس ایرانی ۳۳ سالهٔ مقیم مالزی، با مجموعه‌ای به نام «پدران و دختران» امسال در میان فهرست استعدادهای بر‌تر وبسایت LensCulture قرار گرفته است. 



     نفیسه مطلق که از حدود ۱۰ سال پیش مقیم مالزی است از دانشگاه Putra این کشور مدرک دکترای ارتباطات جمعی دارد و اکنون در این دانشگاه تدریس می‌کند. او در مجموعه عکس خود پرتره‌های محیطی دو نفره‌ای از پدران و دختران ایرانی از طبقات اجتماعی مختلف در تهران و چند شهر دیگر را عکاسی کرده است. 



     علی مبصر، عکاس ایرانی مقیم انگلیس، با مجموعه عکس «Afsaneh – Box 3» دیگر عکاس ایرانی‌تباری است که در میان ۴۵ استعداد بر‌تر سال ۲۰۱۴ از دید وبسایت LensCulture قرار گرفته است.


 

    مجموعهٔ او شامل تصاویری از عکس‌ کارت‌های شناسایی عمه‌اش به نام افسانه مبصر است که پس از انقلاب از ایران مهاجرت کرده و چندی پیش در اثر ضایعهٔ مغزی در ۵۶ سالگی درگذشت. 
 
    وبسایت LensCulture یکی از وبسایت‌های بر‌تر دنیای عکاسی است و فعالیت‌های مختلفی از انتشار مجله گرفته تا برگزاری کارگاه، نشست و مسابقات عکاسی مختلفی را انجام می‌دهد. این وبسایت سعی دارد ژانرهای مختلف عکاسی همچون مستند، فاین آرت، طبیعت، فشن، آبستره، عکاسی خیابانی، ورزشی و شاعرانه و فانتزی را پوشش دهد.