مجموعه عکسی از عبدالله حیدری، عکاس ایرانی، به جمع آثار برگزیدهٔ هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی عکس «چوبی ملا» در بنگلادش راه یافت. 

     در هشتمین سال برپایی این رویداد، هیات داوران از میان صد‌ها مجموعه عکس ارسالی از سراسر جهان ۲۸ مجموعه از عکاسان ۲۰ کشور را برای نمایشگاه جشنواره برگزیدند که در میان آن‌ها مجموعه عکس «صمیمیت از دست رفته» کاری از عبدالله حیدری (متولد ۱۹۸۵ در تهران) هم به چشم می‌خورد. 



عکس: عبدالله حیدری، از مجموعه شین‌آباد


     به گفتهٔ عکاس، مجموعهٔ «صمیمیت از دست رفته» با موضوع بچه‌های مدرسهٔ شین‌آباد عکاسی شده و با ۲۵ فریم، داستان رنج و مشکلاتی که دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بعد از حادثهٔ آتش‌سوزی مدرسهٔ روستا در آذر ۹۱ متحمل می‌شوند را روایت می‌کند. این مجموعه پیش از این برنهٔ جایزهٔ چهارمین دورهٔ مسابقهٔ شید هم شده بود. 
 
    عبدالله حیدری در توضیحی برای این مجموعهٔ عکس می‌نویسد: «تلاش درجهت جستجو و حفظ رابطه با افراد در تمام طول زندگی با فرد همراه است. صمیمیت، تنها یک تمایل یا آرزو نیست؛ بلکه یک نیاز اساسی و واقعی است و با از دست رفتن صمیمیت حلقه‌های پیوند زندگی گسسته می‌شود…. 



عکس: عبدالله حیدری، از مجموعه شین‌آباد


    نقص سیستم گرمایشی در کلاس باعث بزرگ‌ترین حادثه آتش‌سوزی در مدارس ایران شد که منجر به مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید همه آن‌ها شد. احساس تنهایی و از دست دادن انگیزه و امید به زندگی و ترد شدن از جامعه سبب کابوسی تلخ برای ادامهٔ زندگی آن‌ها شده به طوری که عدم ارتباط با همسالان خود و حتی دوری از والدین و حتی خواهران و برادران خود باعث سرخوردگی و حتی عدم اعتماد به نفس برای بیان مسائل خود شده است. آن‌ها همیشه در آینه به چهرهٔ سوختهٔ خود می‌نگرند که با زیبایی از دست رفته چگونه باید با اطرافیان ارتباطی صمیمی برقرار کرد تا بتوانند زندگی کنند. 

     آن‌ها دچار افسردگی و عدم آرامش و همچنین از دست دادن دوستان قدیمی خود شده‌اند و علاوه بر جسمشان، روحشان بر اثر نبود روابط صمیمی قبلی در زندگی می‌سوزد. آن‌ها در طی دوران درمان و در ماه‌های بعد از آن سعی دارند با والدین خود و همکلاسی‌های سوخته خود رابطه‌های صمیمانه فیزیکی و جسمانی مانند دست دادن، بوسیدن و بغل کردن، بازی کردن، همچنین صمیمیت عاطفی و تبادل ابزار محبت و صمیمیت عقلانی و فکری مانند مکالمه و فکر کردن در مورد مسائل مختلف و ایجاد حس نزدیکی به دیگران و توانایی ایجاد رابطهٔ عمیق با دیگران را بدست آورند.» 



عکس: عبدالله حیدری، از مجموعه شین‌آباد


    گفتنی‌ست صبح چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱ یکی از کلاس‌های درس مدرسهٔ ابتدایی روستای شین‌آباد، از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، دچار آتش‌سوزی شد و از ۳۷ نفر دانش‌آموز کلاس دو نفر جان باختند و ۲۹ نفر دچار سوختگی شدید و نقص عضو شدند. 

    جشنوارهٔ چوبی‌ملا، که به همت شهید العلم (عکاس سر‌شناس بنگلادشی) شکل گرفته، در مدت برپایی خود به یکی از مهم‌ترین رویدادهای عکاسی در آسیا تبدیل شده است. این جشنواره‌ رتبه‌بندی ندارد و رقابت در آن تنها برای شرکت در نمایشگاه نهایی انجام می‌گیرد. 

    قرار است نمایشگاه آثار برگزیدگان هشتمین دورهٔ این جشنواره با دعوت از عکاسان راه‌یافته ۳ تا ۱۶ بهمن‌ماه سالجاری در داکا، پایتخت بنگلادش، برگزار شود. برپایی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی عکاسی توسط عکاسان برگزیده و استادان مدعو از برنامه‌های جانبی روزهای برگزاری نمایشگاه خواهد بود. 



عکس: عبدالله حیدری، از مجموعه شین‌آباد


    طبق علام دست‌اندرکاران، این جشنوارهٔ بین‌المللی در هر دوره حول یک موضوع یا تم خاص برگزار می‌شود و امسال مفهوم «صمیمیت» به عنوام تم اصلی انتخاب شده بود. «چوبی ملا» در دوره‌های گذشته با انتخاب موضوعاتی چون «تفاوت‌ و گوناگونی»، «محرومیت»، «پایداری و مقاومت»، «مرز»، «آزادی»، «رویا» و «آسیب‌پذیری» به عرصهٔ مناسبی برای به چالش کشیدن و تمرکز بیشتر بر نابرابری‌های اجتماعی تبدیل شده است. 

    به گفتهٔ مسئولین جشنواره، نه تنها عکاسان مستند و خبری بلکه عکاسان فاین‌آرت و هنرمندان مفهومی هم می‌توانند با ارائهٔ مجموعه آثاری با موضوع تعیین شده که اشاراتی به جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی آدم‌ها داشته باشند در این جشنوارهٔ بین‌المللی شرکت کنند. 
 
   پیش از این دوره رضا دقتی با دو بار حضور در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴، شادی قدیریان و امید صالحی در سومین دورهٔ این جشنواره در سال ۲۰۰۴، علی‌اکبر شیرژیان در ششمین دوره در سال ۲۰۱۱ و حسین فاطمی در هفتمین دورهٔ چوبی‌ملا در نمایشگاه حاضر بوده‌اند. ‌ 
 
   همچنین عباس عطار، عکاس ایرانی‌تبار و باسابقهٔ عضو آژانس مگنوم، نیز در نخستین دورهٔ این جشنواره در نمایشگاه بخش جنبی آن با نام «جنگی که فراموشش کرده‌ایم» یکی از عکاسان مدعو شرکت کننده بوده است.