اختصاصی «سایت عکاسی»پانزدهمین جایزهٔ عکس سال یونیسف، که هر سال در آلمان برگزار می‌شود، برگزیدگان خود را معرفی کرد و عبدالله حیدری از ایران هم در میان این منتخبان حضور دارد. 
 
  هیات داوران امسال علاوه بر اهدای سه جایزهٔ اصلی، ۶ عکاس دیگر را هم شایستهٔ تقدیر تشخیص داده‌اند. از جملهٔ این عکاسان عبدالله حیدری، عکاس ایرانی، است که با مجموعه عکسی دربارهٔ بچه‌های مدرسهٔ شین‌آباد در میان این منتخبان حضور دارد. این مجموعه با ۲۵ فریم، داستان رنج و مشکلاتی که دانش‌آموزان بعد از حادثهٔ آتش‌سوزی مدرسهٔ روستا در آذر ۹۱ متحمل می‌شوند را روایت می‌کند. 



Abdollah Heidari © 


   این مجموعه پیش از این برندهٔ جایزهٔ چهارمین دورهٔ مسابقهٔ شید شده و به جمع آثار برگزیدهٔ هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی عکس «چوبی ملا» در بنگلادش نیز راه یافته بود. 

  گفتنی‌ست صبح چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱ یکی از کلاس‌های درس مدرسهٔ ابتدایی روستای شین‌آباد، از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، دچار آتش‌سوزی شد و از ۳۷ نفر دانش‌آموز کلاس دو نفر جان باختند و ۲۹ نفر دچار سوختگی شدید و نقص عضو شدند. 



 Insa Hagemann and Stefan Finger / laif © 


  اما جایزهٔ نخست امسال نصیب مجموعه عکس مشترکی به نام «Wanna have love» شده است که توسط دو عکاس آلمانی به نام‌های استفان فینگر و اینسا هاگه‌مان (متولد ۱۹۸۳ در آلمان) عکاسی شده است. این مجموعه روایتی تصویری از کودکان نامشروعی است که در فیلیپین به دنیا می‌آیند. 
 
  مادران این کودکان روسپیانی هستند که طعمهٔ توریست‌های ثروتمند آمریکایی، اروپایی و استرالیایی می‌شوند و از این راه زندگی می‌گذرانند ولی برخی از آنها در اثر این رواط نامشروع باردار می‌شوند و این در حالی است که پس از تولد فرزند هیچ اثری از پدر این کودکان در دست نیست. 
 
  این کودکان که قربانی توریسم جنسی هستند اکثرا به دلیل داشتن پدرانی از نژادهای غربی دارای موی بلوند، پوست‌های روشن یا تیره و گاهی چشمان آبی هستند و بسیار با دیگر کودکان فیلیپینی متمایز هستند و به راحتی در جامعه انگشت‌نما می‌شوند. بسیاری از آنها امیدوارند روزی پدران نامعلومشان به فیلیپین بازگردند و آنها را به فرزندی بپذیرند. 

   اینسا هاگه‌مان در دانشگاه علوم کاربردی هانوفر عکاسی مستند و خبری خوانده و در دوران کارآموزی و پس از دانش‌آموختگی با بسیاری از مجلات آلمانی هم همکاری داشته و بر روی پروژه‌های مستند اجتماعی زیادی کار کرده است. استفان فینگر نیز دانش‌آموختهٔ کارشناسی ارشد ارتباطات سیاسی است و پروژهٔ نهایی خود را با موضوع تاثیرات عکاسی نوشته بود. این پروژه نخستین همکاری مشترک این دو نفر به عنوان عکاس بوده است. 



 Christian Werner / laif © 


  کریستین وارنر (متولد ۱۹۸۷ در آلمان) برای مجموعه عکسی که درباره وضعیت سخت کودکان اقلیت ایزدی در شمال عراق تهیه کرده است جایزهٔ دوم امسال را برنده شد. این مجموعه در میان پناهجویان ایزدی در شهر زاخوی عراق عکاسی شده که از حملات مرگبار داعش به مناطق مسکونیشان در تابستان امسال جان به در برده‌اند ولی پس از آوارگی در شرایط بهداشتی وخیمی به سر می‌برند و از امکانات اولیهٔ زندگی محروم هستند و با خاطرات تکان‌دهندهٔ اعمال وحشیانهٔ جنگجویان داعش هم دست به گریبان هستند. 



 Brent Stirton / Getty Images © 


  برنت استیرتون (متولد ۱۹۶۹ در آفریقای جنوبی) نیز به دلیل مجموعه‌اش دربارهٔ دو دختر ۵ و ۱۲ سالهٔ هندی که نابینایی مادرزادیشان با یک عمل جراحی برطرف شده است موفق به کسب جایزهٔ سوم شد. این عکاس که هم‌اکنون با گتی‌ایمجز همکاری دارد با رسانه‌های بسیاری همچون ساندی‌تایمز، نیویورک‌تایمز، CNN، فیگارو و نشنال جئوگرافیک همکاری داشته است. 
 
  امسال ۷۸ عکاس از ۲۳ کشور جهان با ۹۶۸ عکس در بخش نهایی نامزد شده بودند. پیش‌نیاز شرکت در این مسابقه‌، معرفی شرکت‌کننده (nomination) بنا به کیفیت کار وی توسط تعدادی متخصص امین یونیسف به دبیرخانهٔ مسابقه بود. امسال کاوه رستم‌خانی، عکاس مستند ایرانی ساکن آلمان، مسئولیت معرفی عکاسان کشورهای فارسی‌زبان و مناطق کردنشین را به دبیرخانه برعهده داشت. 
 
  مسابقهٔ عکس سال یونیسف هر سال با موضوع کودکان و به منظور تصویر کردن و برجسته‌سازی زندگی روزمره، مشکلات و کمبودهای کودکان سراسر جهان با دیدی واقع‌گرایانه به میزبانی آلمان برگزار می‌شود و عکس‌های برگزیدهٔ آن به عنوان بخشی از نمایشگاه سالانهٔ فتوکینا هم به نمایش درمی آیند. 

   شایان ذکر است پیش از این مجید سعیدی، فتوژورنالیست ایرانی گتی ایمجز، موفق به کسب جایزهٔ دوم یازدهمین دورهٔ جایزه عکس یونیسف شده و حسین فاطمی، عکاس ایرانی آژانس پانوس، موفق به کسب یکی از عناوین شایستهٔ تقدیر در سیزدهمین دوره و یونس خانی نیز موفق به کسب حضور در جمع تقدیری‌های دورهٔ چهاردهم این جایزه شده بودند.