عکس: کاوه بغدادچی / قزوین، ۱۳۸۴

 
  عباس کیارستمی، سینماگر و عکاس سرشناس ایرانی، پس از تحمل یک دوره بیماری سرانجام عصر دوشنبه ۱۴ تیرماه ۹۵ در پاریس درگذشت.
 
  این هنرمند مطرح ایرانی اسفندماه ۹۴ به دلیل بیماری دستگاه گوارش در تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت ولی به دلیل شدت یافتن بیماری و اثربخش نبودن درمان نهایتا به تازگی راهی فرانسه شده بود تا مراحل درمانی خود را در آن کشور پیگیری کند.
 
  عباس کیارستمی زاده تیرماه ۱۳۱۹ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی رشته «نقاشی» از دانشگاه تهران بود. او فیلمسازی را از اواخر دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد و تبدیل به یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کارگردانان جهان شد. فیلم‌های او با استقبال زیادی از سوی منتقدین و جشنواره‌های معتبر روبرو شدند و جوایز بسیاری برای سینمای ایران به ارمغان آورد که از آن جمله می‌توان به نخل طلای جشنواره کن برای فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد. نام او بارها از سوی منابع معتبر در فهرست مهمترین کارگردانان تاریخ سینما قرار گرفته است. عباس کیارستمی همچنین در عرصه عکاسی هم فعال بود و عکس‌هایش بارها در حراجی‌های داخلی و خارجی به فروش رفته است. منتخبى از ٣٠ سال عکاسى او زمستان گذشته در گالری «بوم» به نمایش درآمده بود.

   ژان لوک گدار، فیلمساز و منتقد نامدار فرانسوی، یک بار درباره عباس کیارستمی گفته بود: «سینما با دیوید وارک گریفیث آغاز می‌شود و با کیارستمی پایان می‌یابد.»

   «سایت عکاسی» درگذشت این هنرمند سرشناس ایرانی را به تمامی اعضای جامعه هنری و عکاسی کشور تسلیت می‌گوید و برای خانواده محترم شادروان عباس کیارستمی شکیبایی و سلامتی آرزو دارد.