890620_1.jpg

نمایشگاه عکس‌های کتاب «راه تعیین‌شده» همراه با رونمایی کتاب ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کوالالامپور پایتخت مالزی افتتاح می‌شود.
در این کتاب مجموعه عکس‌هایی از زندگی مسلمانان، بودایی‌ها، مسیحیان و هندوهای کشور مالزی از تولد تا مرگ در چهار فصل مساوی به تصویر کشیده شده است.
مطلق دراین‌باره می‌گوید: «زمانی که به مالزی وارد شدم تشابهات آیینی ادیان و مذاهب برایم بسیار جالب بود. در این پروژه تلاش کردم مسیر زندگی مذهبی این چهار گروه را به شکلی به تصویر بکشم تا بیننده هنگام دیدن عکس‌ها متوجه این تشابهات بشود. من معتقدم همان‌طور که ما در ارتباط‌های انسانی به سمت افرادی گرایش پیدا می‌کنیم که شباهت‌ها و نقاط مشترک بیشتری با ما دارند، پیروان مذاهب و ادیان مختلف نیز با کشف این تشابهات، دلبستگی بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کنند چرا که زمینه‌ی گفتگو و درک متقابل فراهم می‌شود. احترام و تعامل نتیجه‌ی شناخت متقابل است و سال‌هاست که کشور مالزی برای رسیدن به منظور تلاش می‌کند.»

نفیسه‌مطلق که سال‌ها در ایران به عنوان عکاس‌خبری در مطبوعات مختلف فعالیت داشته، از سال ۱۳۸۳ برای ادامه تحصیل به کشور مالزی سفر کرده است. وی هم‌اکنون پس از پایان دوره‌ی کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری، دانشجوی دکترای رشته‌ی علوم‌ارتباطات است. وی درباره‌ی نمایشگاه و چیدمان عکس‌ها تشریح کرد: «در این نمایشگاه ۳۵ عکس به نمایش درخواهد آمد که بیشتر آن‌ها به صورت دوتایی در کنار هم قرار می‌گیرند. در این تصاویر دوتایی سعی کرده‌ام تشابهاتی را در ذهن مخاطب تداعی کنم.»
وی افزود در این مراسم که هم‌زمان با جشن ملی «روزمالزی» برگزار می‌شود تعداد زیادی از هنرمندان سرشناس و فعالان اجتماعی و حقوق بشر مالزی حضور خواهند داشت و افتتاحیه نمایشگاه و رونمایی کتاب توسط «داتین مارینا‌ماهاتیر» – دختر نخست‌وزیر سابق مالزی- که از مقاله‌نویسان و فعالان محبوب مالزی‌ست انجام می‌شود. وی در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته از انتخاب موضوع و نحوی نگاه نفیسه‌مطلق به زندگی چند قومی-مذهبی مالزی تقدیر کرده است.

تاریخ: ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۰
زمان: ۳- ۶ بعداز ظهر
مکان: No. 61-1& 61-2, Leonardo’s ,- Jalan Bangkung, Bukit Bandaraya, Kuala Lumpur