900604.jpg

مجید سعیدی، عکاس پرافتخار ایرانی، ضمن کسب یکی از عناوین اصلی جایزه‌ی «عکاس بین‌المللی سال» ۲۰۱۱ بعنوان یکی از فینالیست‌های نهایی این مسابقه‌ی معتبر هم شناخته شد.
    این رقابت جهانی عکاسی در ۲ دسته‌ی حرفه‌ای و آماتور – دانشجویی برگزار می‌شود و در قالب حرفه‌ای دارای ۹ دسته‌بندی و بخش موضوعی + شامل تبلیغاتی، معماری، ادیتوریال، کتاب عکس، نگاه عمیق‌تر، طبیعت، انسان، هنرهای زیبا و موضوع ویژه می‌باشد. هر کدام از این ۹ دسته نیز شامل گرایش‌های مختلفی‌ست که مجید سعیدی، عکاس ۳۷ ساله‌ی ایرانی، با شرکت در بخش عکاسان حرفه‌ای و ارائه‌ی مجموعه‌ی عکسی درباره‌ی مجروحین مین‌های جنگی در افغانستان، در بخش موضوعی «انسان» با گرایش «پرتره» موفق به کسب جایزه‌ی نخست شد. +
   در شرح و توضیح این مجموعه که «قربانیان مین‌های زمینی» نام دارد آمده است: «این مجموعه عکس درباره‌ی قربانیان مین‌های زمینی و کسانی‌ست که در طول سال‌های جنگ در افغانستان بر اثر این مین‌ها اندام‌هایشان را از دست داده‌ یا دچار آسیب شده‌اند. بنابر تخمین «شبکه‌ی آمار مین» وابسته به سازمان ملل پس از حدود ۳۰ سال جنگ در افغانستان هنوز تقریبا بطور ماهیانه ۶۲ نفر بر اثر انفجار مین‌های نظامی کشته یا معلول می‌شوند.»
  طبق آئین‌نامه‌ی حرفه‌ای مسابقه، از میان برگزیدگان تمام گرایش‌های هر یک از ۹ بخش موضوعی، نهایتا یک عکاس بعنوان فینالیست آن بخش انتخاب می‌شود تا برای کسب عنوان برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ «عکاس سال ۲۰۱۱»، که شامل تندیس بنیاد لوسی و ۱۰ هزار دلار وجه نقد است، با سایر فینالیست‌ها رقابت کند. مجید سعیدی که ضمن کسب جایزه‌ی نخست گرایش «پرتره» در بخش موضوعی «انسان»، بعنوان فینالیست این بخش هم انتخاب شده‌ یکی از ۹ عکاس فینالیست بخش حرفه‌ای‌ست که شانس کسب جایزه‌ی بزرگ امسال  را دارند. داوری این دوره از مسابقه را امسال به مانند دوره‌های قبلی گروه پرشماری از عکاسان برجسته، ادیتورهای عکس، گالری‌دارها و هنرگردان‌ها از کشورهای گوناگون برعهده‌ داشتند. +
  نمایشگاه آثار منتخب در تمام گرایش‌ها و هر سه بخش مسابقه، ضمن نمایش بر روی وب‌سایت مسابقه +، همزمان با مراسم اهدای جوایز در نیویورک هم دایر خواهد شد و سپس در قالب کتاب نفیسی به چاپ می‌رسد. همچنین به انتخاب یک هنرگردان حرفه‌ای،  از میان کل آثار تعداد ۴۵ فریم برگزیده خواهد شد تا در قالب یک تور نمایشگاهی جهانی در سایر کشورها به نمایش گذاشته شود. هر ۹ فینالیست بخش حرفه‌ای از جمله مجید سعیدی، برای شرکت در مراسم پایانی و انتخاب «عکاسی سال ۲۰۱۱» مهمان بنیاد فرهنگی لوسی خواهند بود که ۲ آبان‌ماه سالجاری در «مرکز هنری لینکلن» نیویورک برگزار می‌شود. این مراسم بخشی از جشن سالیانه‌ی اهدای جوایز بنیاد لوسی در رشته‌های مختلف است که امسال شاهد نهمین دوره‌ی آن خواهیم بود.

مجید سعیدی، عکاس شناخته‌شده‌ی ایرانی که حدود ۲۰ سال است در زمینه‌ی فتوژورنالیسم فعال است، سال‌ها بعنوان دبیر سرویس عکس روزنامه‌های ایرانی و خبرگزاری فارس کار کرده است. او همچنین در سال ۲۰۰۱ بعنوان عکاس مجله‌ی معتبر «تایم» از رویدادهای جنگ افغانستان عکاسی کرده و از سال ۲۰۰۴ هم بعنوان عکاس آژانس «گتی ایمجز» در خاورمیانه مشغول به کار بوده و تاکنون موفق به کسب جوایز داخلی و بین‌المللی بسیاری در زمینه‌ی عکاسی خبری شده است.

عکس از مجتبی آقایی

خبر تکمیلی:
   شایان ذکر است در این دوره نام دو ایرانی مقیم خارج از کشور هم در بین برگزیدگان دیده می‌شود. در بین آثار بخش حرفه‌ای آیدا چهره‌گشا، عکاس ایرانی مقیم سوئد، با مجموعه‌ عکسی به نام «Swedish Hasbeens» موفق به کسب جایزه‌ی سوم در بخش موضوعی «تبلیغاتی» با گرایش «مد» شده است و در میان عکاسان آماتور هم امید اخوان، که مقیم کالیفرنیا می‌باشد، با تک عکسی به نام «Join the army» جایزه‌ی سوم بخش موضوعی «هنرهای زیبا» با گرایش «Other_FA» را بدست آورده است.