910106

مدیریت هنری شهرداری مشهد در تداوم اهداف و روش‌های فرهنگی خود در به تصویر کشیدن ظرفیت‌ها و تحولات کلانشهر مشهد و پس از برگزاری چهار دوره جشنواره ملی عکس مشهد که با ثبت شانزده هزار عکس توسط عکاسان خوب ایرانی همراه بود، پنجمین دوره از این جشنواره ملی را همزمان با نمایش آثار برگزیده دوره چهارم در نمایشگاه سایت عکاسی با قوانین ذیل برگزار می‌کند:

فراخوان
جشنواره پنجم در دو بخش و چهار محور موضوعی برگزار می‌گردد:

۱- بخش اصلی:
مشهد؛ شهری که دوستش می‌دارم
 (شامل تمامی عکس‌هایی که به صورت مستند به خصوصیات این شهر می‌پردازند: معماری، شهرسازی، نماد‌ها و نشانه‌ها، کوی و برزن، تغییرات بافت شهری، فرهنگ عامه، مشاغل، ارتباط مردم با امام رضا –ع-، مکان‌های عمومی و گردشگاه‌ها)
۲- بخش ویژه
۲ الف- موضوع: آزاد (مشهد را چگونه تصویر می‌کنید؟ نگاه ذهنی و خلاقانه به مشهد)
۲ ب- موضوع: آلبوم‌های خانوادگی (مشهد در میان عکسهای آلبومهای خانوادگی: شامل تمامی عکسهای زیارتی، یادگاری و مستندی که خانواده‌ها در سفر به مشهد ثبت کردهاند و حتما در این عکس‌ها نمایی از منظره شهری مشهد یا نشانه‌ای از این شهر در پسزمینه یا کلیت عکس قابل شناسایی باشد)
۲ج- موضوع: عکس نوشت

رییس ستاد جشنواره: هادی مظفری
دبیر جشنواره: کیارنگ علایی
قائم مقام دبیر و مدیر اجرایی جشنواره: سید مجتبی خاتمی

هیأت داوران: ابراهیم بهرامی، رعنا جوادی، اسماعیل عباسی، کریم ملک مدنی، ساعد نیک ذات
داور بخش ویرایش تصویر: دکتر اکبر عالمی

هیات داوران بخش عکس نوشت: علی خدایی، مصطفی مستور، پیمان هوشمند‌زاده

مقررات:
۱- حضور تمامی عکاسان آماتور و حرفهای از سراسر ایران در این جشنواره مغتنم است.
۲- به جهت تقویت نگاه عکاسانه، چند اردوی عکاسی برای عکاسان استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، و یک اردو ویژه عکاسان دیگر استان‌های کشور برگزار خواهد شد. شرکت در این اردو‌ها هیچگونه هزینه‌ای را متوجه شرکت کنندگان خراسانی یا شهرستانی نخواهد کرد.
۳- عکاسان شرکت کننده در اردو‌ها ملزم به شرکت در جشنواره هستند.
۴- عکس‌های ارسالی در بخش اصلی باید در محدوده شهر مشهد ثبت شده باشند، ییلاقیات طرقبه، شاندیز، فردوسی و… در محدوده شهری مشهد محسوب نمی‌شوند.
۵- پیشنهاد می‌گردد عکاسان از ظرفیت‌های فضای شهری فصول بهار و تابستان مشهد بهره ببرند و عکسهای برگزیده بخش مسابقه جشنواره را در نمایشگاه‌های مجازی آن حتما مطالعه تصویری فرمایند.
۶- عکس‌های ارسالی در بخش اصلی باید مستند باشند و ویرایش‌هایی که جنبه اسنادی عکس را مخدوش کند در این بخش ممنوع است. لازم به ذکر است تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاهش گرین، تقویت شارپنس جنبه اسنادی عکس‌ها را ازمیا ن نمی‌برد و آزاد است.
۷ – عکس‌های ارسالی در موضوع آزاد می‌توانند غیر مستند باشند. خلاقیت و بداعت شرط اصلی عکس‌های ارسالی برای این بخش است. هدف از این بخش نگاه تازه و ذهنی به شهر مشهد است. در ویرایش عکس‌های ارسالی برای این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد.
۸- رقابت میان تکعکسهای رسیده برگزار می‌شود و جشنواره از پذیرش مجموعه عکس – بهدلیل ضعف آموزشی در شناخت صحیح مجموعه عکس و ظرفیتهای آن – معذور است.
۹ – هر عکاس می‌تواند در هر بخش ۱۰ اثر به دبیرخانه ارسال کند؛ ۱۰ تک عکس برای موضوع «مشهد؛ شهری که دوست می‌دارم» و ۱۰ اثر برای موضوعات «آزاد»، «آلبوم‌های خانوادگی» و «عکس نوشت». ۱۰ اثر ارسالی برای موضوعات بخش ویژه می‌توانند در یک موضوع (مثلا موضوع آزاد) یا به طور پراکنده در سه زیرمجموعه بخش ویژه ارسال شوند. به این ترتیب هر عکاس می‌تواند با حداکثر ۲۰ اثر در دو بخش جشنواره (اصلی و ویژه) شرکت کند.
۱۰ – عکس‌ها می‌توانند رنگی، سیاه و سفید، ثبت آنالوگ یا دیجیتال باشند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.
۱۱- عکس‌های ارسالی باید فقط به صورت فایل Jpeg و اندازه ضلع بزرگ حداقل Pixel۳۵۰۰ (در عکسهای افقی Width = ۳۵۰۰ pixel و در عکسهای عمودی Height = ۳۵۰۰ pixel) بر روی CD یا DVD ارسال شوند. نیازی به ارسال پرینت یا نسخه چاپ شده نیست.
۱۱ الف – آثار برای موضوع (آلبوم‌های خانوادگی) نیز بایستی به صورت یک فایل اسکن شده که اندازه آن مطابق شرایط بند قبلی باشد، بر روی CD یا DVD ارسال شود. آثار پذیرفته شده در این بخش با عنوان «احیا کننده» به جای «عکاس» در کتاب نفیس جشنواره منتشر خواهد شد.
۱۱ ب- نحوه نامگذاری فایل‌ها: دو فولدر با نام‌های ۱ و ۲ ایجاد کنید. ده عکس خود را برای شرکت در بخش اصلی در داخل فولدر ۱ کپی کنید و سپس از چپ به راست شماره ردیف از یک تا ده و نام و نام خانوادگی خود را به صورت تایپ انگلیسی به این فایل‌ها بدهید.
مثلا: ۱-Alireza hosseini
۲-Alireza hoseini
و آخرین عکس این بخش
۱۰-Alireza hoseini
در فولدر ۲ عکس‌های موضوع آزاد یا آلبوم‌های خانوادگی، و همچنین عکس نوشت شما قرار خواهد گرفت به این ترتیب که عکس‌های موضوع آزاد را از چپ به راست: شماره ردیف، نام و نام خانوادگی، و کد ۲ را تایپ می‌کنید.
مثلا آقای علیرضا حسینی برای پنجمین عکس بخش آزاد خود چنین نامگذاری را انجام می‌دهد:
۵-Alireza Hoseini-۲
برای عکس‌های بخش آلبوم‌های خانوادگی: شماره ردیف، نام و نام خانوادگی، و کد ۳
مثلا آقای علیرضا حسینی برای ششمین عکس خود که برای موضوع آلبوم‌های خانوادگی است:
۶-Alireza Hoseini-۳
چنانچه تصمیم به شرکت در موضوع عکس نوشت داشتید، هر یک از عکس نوشت‌های شما به صورت یک فایل وردی که به نام و نام خانوادگی شما اسم گذاری شده در همین فولدر قرار می‌گیرد.
۱۱- از نامگذاری فارسی و یا استفاده از هرگونه کاراک‌تر فارسی در نام فایل‌ها جداً خودداری فرمایید.
۱۲- آثار راه یافته به بخش مسابقه در قالب کتاب نفیسی به چاپ خواهد رسید و به جهت اهداف آموزشی جشنواره، یک نسخه از این کتاب به همه شرکتکنندگان اهداخواهد شد.
۱۳- برگزار کننده تعداد معدودی از آثار پذیرفته نشده را در بخش جنبی به نمایش درخواهد آورد.
۱۴- در قدردانی از ویرایش تصویری مناسب و آگاهانه، یک عکس از میان آثار بخش مسابقه توسط داور این بخش معرفی و برگزیده خواهد شد. داوری این بخش به این صورت است که داور این بخش پس از بازبینی عکس‌های راه یافته توسط هیات داوران به بخش مسابقه، آن تعداد از آثار را که قابلیت‌های ویرایشی خوبی را به نمایش گذاشته‌اند به عنوان نامزد معرفی خواهد کرد. سپس دبیرخانه جشنواره از این عکاسان، فایل خام عکس نامزد شده را مطالبه خواهد کرد تا منبع و مرجع صحیح و علمی برای قیاس با فایل ارسالی به مسابقه گردد. داور بخش ویرایش تصویر در ‌‌‌نهایت یک اثر را به عنوان بهترین ویرایش تصویر معرفی خواهد کرد.
۱۵- CD‌ها و DVDهای ارسالی عودت نمی‌شوند و پس از پایان جشنواره معدوم می‌شوند.
۱۶- بر روی CD یا DVD ارسالی حتما نام و نام خانوادگی، نشانی پستی و شماره تماس تلفنی خود را قید فرمایید.
۱۷- عکاسان باید آثار خود را حداکثر تا پایان وقت اداری روزچهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ به دبیرخانه جشنواره تحویل و یا بوسیله پست پیشتاز بهگونهای ارسال کنند (۷۲ ساعت زود‌تر) که تا همین زمان به دبیرخانه وصول شود.
۱۸- ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

شرایط شرکت در موضوع: عکس نوشت
آثار ارسالی به موضوع «عکس نوشت» تمامی نوشتارهایی را شامل می‌شود که الزاما برای یکی از عکس‌های پذیرفته شده در جشنواره‌های اول تا چهارم این جشنواره (قابل دسترسی در کتاب دوره‌های قبل یا نمایشگاه مجازی در سایت جشنواره و سایت عکاسی. کام) نوشته شود. منظور از عکس نوشت متنی است که نه در پی توصیف عکس است و نه در جهت نقد و بررسی آن. بلکه متنی است که به قصد همراهی عکس و خوانش بهتر آن و یا ایجاد احساسی ژرف نسبت به عکس نگاشته شود. متن‌ها باید در فایل Word و در حداکثر۳۰۰ کلمه تایپ شود و عکس مورد نظر نیز از سایت کپی و در‌‌‌ همان صفحه وردی ضمیمه گردد. یا در صورت عدم دسترسی به سایت می‌توانید شماره صفحه‌ای که در کتاب جشنواره عکس مورد نظر شما منتشر شده به همراه دوره جشنواره (جشنواره اول، دوم، سوم و یا چهارم) را در فایل وردی متن خود ذکر فرمایید.

جوایز:
پنج عکاس برگزیده به صورت هم سطح در بخش اصلی: دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲میلیون ریال
پنج تقدیر داوران در بخش اصلی: لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال
سه عکاس برگزیده به صورت هم سطح در موضوع آزاد: دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال
سه عکس نوشت برگزیده به صورت هم سطح: دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون ریال
عکاس برگزیده بهترین ویرایش تصویر: دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون ریال

گاه‌شمار جشنواره:
اردوهای عکاسی: خرداد، تیر و شهریور ۱۳۹۱
آخرین مهلت ارسال آثار: پایان ساعت اداری روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
داوری: نیمه دوم شهریور ۱۳۹۱
اعلام اسامی منتخبین جشنواره: مهر ۱۳۹۱
مراسم پایانی: بهمن ۱۳۹۱

برنامه اردوهای عکاسی پنجمین جشنواره ملی عکس مشهد
اردوهای ویژه عکاسان مشهدی:
اردوی اول: پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، ساعت ۷ صبح لغایت ۲ بعد از ظهر
اردوی دوم: جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱، ساعت ۸ صبح لغایت ۲ بعد از ظهر

اردوهای ویژه عکاسان غیر مشهدی ساکن در شهرستان‌های استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی:
جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱: ساعت ۹ صبح لغایت ۲ بعد از ظهر

اردوی ویژه عکاسان شهرستان‌های سایر استان‌های کشور:
شنبه ۱۱ تا چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
عکاسان دعوت شده به این اردو، به مدت پنج روز میهمان جشنواره خواهند بود و تمامی هزینه‌های ایشان در مشهد (اسکان در هتل، صبحانه، نهار، شام) بر عهده جشنواره خواهد بود.

ثبت نام در اردو‌ها:
جزییات کامل و زمان و شکل ثبت نام برای هر اردو به صورت جداگانه متعاقبا در سایت عکاسی اطلاع رسانی خواهد شد.

نشانی دبیرخانه: مشهد، کوهسنگی، انتهای خیابان شهید بهشتی، خانه هنرمندان شهرداری مشهد، دبیرخانه پنجمین جشنواره ملی عکس مشهد
شماره‌های تماس: ۸۴۰۲۹۲۱
 ۰۹۳۶۶۷۰۹۷۶۸ – ۸۴۱۳۹۰۰ – ۸۴۲۴۹۸۳ (۰۵۱۱)
سایت جشنواره