کارگاه «نورپردازی استودیویی» از سوی سعید دستوری ظهر جمعه ۲۶ دی‌ماه ۹۳ به عنوان بخشی از برنامهٔ سومین دورهٔ «ده روز با عکاسان» برگزار شد. 
 
  به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، این عکاس پیشکسوت در بخشی از کارگاه خود خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: «تعجب می‌کنم از اینکه چرا آتلیه‌ها را در زیرزمین انتخاب می‌کنند، دیوارها سیاه و پنجره‌ها بسته هستند، مگر می‌خواهیم عکس ظاهر کنیم که چنین فضایی بوجود می‌آوریم؟ دیوارها را سیاه نکنید و از سقف‌ها نور بگیرید، از عکاسی‌تان نترسید و این راه‌ها را امتحان کنید تا ببینید چقدر در عکس تاثیرگذار هستند.» 
 
 او در مورد رنگ سیاه و سفید در عکس‌های پرتره عنوان کرد: «ما عکس‌هایمان را سیاه و سفید می‌گیریم. اگر بخواهم در مورد دلیل آن توضیح دهم باید به این حرف هیچکاک اشاره کنم که در مصاحبه‌ای گفت من تماشاگر را با تصویر می‌ترسانم، افکت ندارم، صدای رعد و برق ندارم و رنگ‌ها را از فیلم می‌گیرم تا تماشاگر گول رنگ‌ها را نخورد. در واقع نور ما نشست خود را در عکس‌های سیاه و سفید بهتر نشان می‌دهد.» 



  دستوری در مورد سایه‌ها در عکاسی اظهار کرد: «سایه در اثر نور ایجاد می‌شود اما سایه در جایی بوجود می‌آید که حتما نور سفید وجود داشته باشد. نورهای ما در مقابل جنس، بافت و رنگ‌های مختلف عکس‌العمل خاصی دارند. رنگ‌های گروه سرد، برای شناساندن خودشان احتیاجی به ذخیره نور ندارند اما هرچه به سمت رنگ گرم برویم، نیاز به ذخیره نور هست. مشکی، داغ ترین نور و سفید سردترین رنگ است.» 
 
  او همچنین در مورد رفتار با مراجعانی که به آتلیه عکاسان می‌آیند، چنین توضیح داد «اینطور نیست که کسی در آتلیه شما را بزند و بگوید از او عکس بگیرید. اگر می‌خواهید یک عکس خوب بگیرید باید با سوژه نشست و برخواست کنید و از رفتارهای مختلف او مثل خنده یا وضعیت آناتومی‌اش مانند دست‌ها، سرشانه‌ها و.. مطلع شوید. شما حاکم آتلیه هستید و باید مانند یک پزشک طوری رفتار کنید که فرد متوجه شود نکاتی که می‌گویید برایش مفید است.» 



 دستوری ادامه داد: «اگر برخی از مردم فکر می‌کنند بدعکس هستند به این دلیل است که با تصویر خود از زاویه های مختلف آشنا نیستند و همیشه تصویر خود را به صورت تمام رخ در آینه دیده‌اند اما وقتی از زاویه دیگری از آنها عکس می‌گیرید، چون برایشان آشنا نیست، ممکن است از عکس، خوششان نیاید.»