مراسم اختتامیهٔ سومین دورهٔ «ده روز با عکاسان» با بریدن کیک چهارمین دوره آن که قرار است از ۱۵ تا ۲۵ دی ۹۴ برگزار شود، عصر ۳۰ دی ۹۳ به پایان رسید. 
 
  به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، مراسم اختتامیهٔ سومین دورهٔ «ده روز با عکاسان» عصر ۳۰ دی ۹۳ در تالار شهناز خانهٔ هنرمندان برگزار شد. ابراهیم صافی که دبیری این دوره را برعهده داشت در ابتدای مراسم به ارائهٔ گزارشی از جزئیاتی از این ده روز پرداخت و گفت: «طی این ده روز ۲۵۶ اثر از ۹۱ هنرمند، هفت کارگاه تخصصی با حضور ۳۵۶ نفر، ۱۷ سخنرانی و نشست تخصصی بالغ بر ۳۸ ساعت برگزار شد.» 
 
  او سپس به نظرسنجی که در این مدت انجام شد، اشاره کرد: «۶۰ درصد حضار در این نظرسنجی شرکت کردند که ۷۴ درصد از این دوره رضایت کلی داشتند. آنها کیفیت نمایشگاه را ۷۱ درصد و نحوه چیدمان آثار را ۷۳ درصد مطلوب ارزیابی کردند.» 
 
  در ادامه سیف الله صمدیان از اسماعیل عباسی، شهاب‌الدین عادل، محمد خدادادی مترجم‌زاده، ابراهیم صافی، محمدمهدی رحیمیان و مسعود زنده‌روح کرمانی به عنوان اعضای شورای علمی سومین دوره تقدیر کرد. پس از آن صمدیان که عضو هیات مدیره انجمن عکاسان است، در سخنانی گفت: «انجمن عکاسان حداقل ۶ یا ۷ شاخه دارد که باید همه آنها را حمایت کند و در این میان وقتی دولت مردانی هم با شعار تدبیر و امید آمده باشند، این مسئله برایشان اهمیت دارد. امیدوارم عکس اجتماعی ایران فراموش نشود. الان به دلایلی که اصلا واقعی نیست جلوی آن گرفته می‌شود یا حداقل این تصور در ذهن عکاسان ما شکل گرفته است.» 

  او در ادامه به قرائت بیانیه انجمن‌ها و رسانه‌ها پرداخت: «تاریخ عکاسی پرتلاطم ایران پس از یکصد و هفتاد سال فرزندان خویش را در خانه‌ هنرمندان ایران گرد هم آورد تا نقطه عطفی درخشان در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم تجلی یابد. پیشگامان عکاسی در ایران بیرون از دایره‌ حمایت‌ها و هدایت‌های دیگران برای اداره و پیشرفت امور خویش یکدیگر را جستجو کرده، همدیگر را یافتند، برای برقراری میثاق و پیوندی مستحکم حلقه‌های اولیه تشکل‌ها را با درایتی عمیق شناسایی کرده، هسته‌ انجمن‌ها را شکل دادند و دانستند که با عبور و گذر از وابستگی‌های ناخواسته و با کسب استقلال می‌توانند با مساعدت انبوه عکاسان، فرآیند ملی عکاسی ایران را سازماندهی کرده و درپیشبرد عکاسی این سرزمین به سوی آینده گام بردارند.» 
 
  در ادامه این بیانیه آمده است: «برگزارکنندگان سومین دوره‌ ده روز با عکاسان با آگاهی شعار راهبردی «با دوربین وارد شوید» را برگزیدند و برای حفظ استقلال و تحقق خواسته‌ها، نخستین گام استوار و بلند خویش را با شایستگی برداشتند. انتخاب رسانه‌ عکس و دوربین، با دوربین وارد شدن به عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز و خواسته‌ تاریخی عکاسان ایرانی است که با بیش از یک و نیم قرن تلاش از درون تاریخ معاصر ایران «فرهنگ دوربین» را برای جامعه فرهیختگان ایرانی به ارمغان آورده است.» 
 
  در بخش دیگری از این بیانیه «تشکیل کارگروه برای تدوین اهداف و برنامه‌های سند چشم انداز عکاسی ایران»، «تدوین اساسنامه‌ اتحادیه سراسری انجمن‌های عکاسی ایران»، «برنامه‌ریزی برای ادامه کار دبیرخانه دائمی ۱۰ روز با عکاسان»، تشکیل کارگروه مشترک حقوقی میان نهادهای ذیربط در قوای سه‌گانه، نیروی انتظامی و انجمن‌های عکاسی برای دستیابی به راهکارهایی در جهت حمایت از حقوق فردی و اجتماعی عکاسان ایرانی در چارچوب قوانین کشور»، «انتشار کتاب عکس سومین دوره و بررسی امکان چاپ و انتشار کتاب دو دوره پیشین»، «تلاش برای بستر سازی مطالعات و فعالیت‌های میان رشته‌ای در تعامل و تفاهم با نهادهایی مانند انجمن انسان شناسی، انجمن جامعه شناسی و انجمن روانشناسی ایران» و… به عنوان دستاوردهای این دوره عنوان شده است. 
 
  علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنران بعدی این مراسم بود. او با اظهار خوشحالی از اینکه نگاه خوبی درحال شکل گیری است، بر نکاتی تاکید کرد: «با توجه به آنچه در این بیانیه اعلام شد، خوب است که دبیرخانه دائمی شکل بگیرد چون دبیرخانه دائمی باعث می‌شود دوستان همیشه یادتان باشد که خیلی زود به سال بعد می‌رسید. اگر می‌خواهیم کار اساسی کنیم، دبیرخانه دائمی از ملزومات است.» 

  او همچنین در مورد سپردن امور به بخش خصوصی گفت: «خوشحالم در این جلسه از سوی انجمن عکاسان ایران دعوت شدم و به عنوان حامی حضور پیدا کرده‌ام. می‌دانم آثار زیادی باید چاپ شود و تازه شروع کار است. وقتی کاری واگذار می‌شود، مقاومت‌هایی وجود دارد که در ابتدا ممکن است تفیذ اختیارات سخت باشد. دلیل تفیذ اختیارات آن است که هرچقدر دولت فربه‌تر شود، چابکی خود را از دست می‌دهد. مرکز هنرهای تجسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براین اساس طی یک سال و اندی گذشته تمام تلاش خود را برای حمایت انجمن‌ها کرده است. ما در تلاش هستیم جشنواره‌های ملی را برعهده انجمن‌ها بسپاریم چراکه هر چقدر به سمت مشارکت عمومی و خرد جمعی برویم، کارها بهتر انجام می‌شود.» 

  مرادخانی افزود: «ما به عنوان دولت حمایت‌هایی را که لازم است از طریق صحبت با دوستان و هنرمندان مطرح می‌کنیم و مجموعه فعالیت‌های بخش تجسمی وزارت راشاد در خدمت دوستان خواهد بود.» 
 
  در ادامه یداله ولی‌زاده لوح‌های سپاس را به برگزارکنندگان کارگاه‌های آموزشی شامل محمد کرور، شهرام جعفری، سعید دستوری، سیمون آیوازیان و صادق میری، کیارنگ علایی، محمد غفوری و علی فاطمی اهدا کرد. 
 
  لوح‌های سپاسی نیز از سوی سیدعباس میرهاشمی و حافظ احمدی به برگزارکنندگان نشست‌های تخصصی شامل دکتر مجید سرسنگی، دکتر غلامرضا خلیل ارجمندی، دکتر امیرحسین جلالی ندوشن، افشین شاهرودی، تهمینه میلانی، علیرضا زرین دست، اسماعیل عباسی، سیدمحمد بهشتی، دکتر ناصر فکوهی، حسن غفاری، دکتر شهاب الدین عادل، دکتر فرزان سجودی، دکتر مهدی مقیم‌نژاد و محسن راستانی اهدا شد. 

  در ادامه اسماعیل عباسی، دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران از حاضران دعوت کرد تا به دیدن این دوسالانه بیایند: «دوسالانه ساعت ۱۷ روز یک شنبه ۵ بهمن ۹۳ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. کیارنگ علایی دیروز و امروز در چیدمان نمایشگاه کمک بسیار زیادی کرد و در طول برگزاری دوسالانه هم نشست‌های تخصصی از ساعت ۱۵: ۳۰ الی ۱۹ برگزار خواهد شد. روز یکشنبه منتظر دیدار شما در موزه هنرهای معاصر تهران هستیم.» 
 
  پس از آن با حضور ابراهیم حسینی و کاووس صادق‌لو با اهدا لوح‌های سپاسی به کارشناسان برگزاری پانل‌ها شامل فرهود حقی، نادر داوودی، محمدمهدی رحیمیان، فرزاد هاشمی و فرهاد سلیمانی تقدیر شد. 

   حامیان مالی این برنامه هم شامل حمیدرضا منصوریان از شرکت کاله، دکتر جمال کامیاب از سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر مجید سرسنگی از خانه هنرمندان، بهمن بهروز از شرکت نیکو نگرش، محمد فروغی از شرکت نورنگار، کامیار کوشان از شرکت مدار سبز نوین، مجید مسچی از موسسه سینماشهر، حامد مهدیانی از لابراتوار آرتیمان، احمد جباری از شرکت نوین تجارت پارسیان و میثم محفوظ از کارگاه پرهون تقدیر شدند. 

   مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در ادامه در مورد این ده روز گفت: «ما ده روز دور هم لذت بردیم. یک گروه ۲۰ نفره دور یکدیگر جمع شدند، اذیت شدیم اما شیرین هم بود، شیرینی به خاطر برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها و فیلم‌هایی که پخش می‌شد. ده روز را زندگی کردیم اما از ۲۰ روز قبل آن نخوابیدیم با همه اینها یک اتفاق خوب روی داد. ما روی پله‌های اولیم و هنوز باید به افق‌های دورتر نگاه می‌کنیم. این یک شروع است اما فکر می‌کنم به این باور رسیدیم که می‌توانیم کنار هم باشیم و درد هم را بفهمیم.» 
 
 او اما به محدویت‌های عکاسان نیز اشاره کرد: «در نشست‌های ما نمایندگان قوه قضائیه و مجلس نیامدند تا حرف دل عکاسان را بشنوند. ما به سختی عکس می‌گیریم و کسی نیست که مشکل عکس گرفتن ما را حل کند. اگر رسمی هستیم و به ما مجوز داده‌اند، پس سندیت داریم و کارت‌هایمان هم سندیت دارد. وقتی عکس نگیریم، عکس کشف می‌کنیم و شب‌ها در اینترنت عکس‌ها را بهم می‌چسبانیم تا یک عکس جدید شکل بگیرد اما بخشی از تاریخ مستند را از دست می‌دهیم. ما از ۲۰ سال قبل تهران عکس‌های زیادی داریم اما از شش ماه قبل تهران عکس‌های کمی گرفته شده است.» 

 او ادامه داد: «وقتی پلیس ما را متهم می‌داند، مردم هم ما را می‌زنند یا کارمند شهرداری که در پارک کار می‌کند ما را بازداشت می‌کند. ما قانون را فراتر از جامعه برده‌ایم. ما مجرم نیستیم و از یک جهت مستندنگارانی برای آیندگان هستیم. اگر مرحوم حسین پرتوی عکس نمی‌گرفت، برای انقلاب چه اتفاقی می‌افتاد؟ بخشی از حافظه این مملکت در حال حذف شدن است.» 
 
  در پایان هم کیک تولد چهارمین دوره «ده روز با عکاسان» با حضور گروه اجرایی سومین دوره و علی مرادخانی، علی قلمسیاه، اکبر عالمی و مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بریده شد. چهارمین دوره هم قرار است از ۱۵ تا ۲۵ دی ۹۴ برگزار شود.