فیلم استخوان‌ها به کارگردانی پدرو کاستا محصول سال ۱۹۹۷، در بخش یک فیلم ساز یک نگاه روز شنبه ۳ بهمن ماه ساعت ۱۷ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر به نمایش در می‌آید. 


 بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ فیلم «استخوان‌ها» محصول سال ۱۹۹۷ به مدت ۹۳ دقیقه، سومین فیلم از بخش یک فیلم ساز یک نگاه مروری بر سینمای پدرو کاستا، روز شنبه ۳بهمن ماه ساعت۱۷ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر به نمایش در می‌آید. 


پدرو کاستا در این فیلم، اِلمان‌های مربوط به فیلم‌های چاپلین و ملودرام‌های ابتدایی سینما (مثلا مردی با یک کودک که چیزی برای خوردن ندارد، خیابان، ماشین‌های پرسرعت، نان و یک آشپزخانه) را به شکلی رادیکال به کار می‌گیرد تا وضعیت بن‌بست و فاجعه‌بار اهالی فونتنهاس را در قالب زندگی چند جوان بدبخت به تصویر بکشد.

«استخوان‌ها» را باید برسونی‌ترین فیلم کاستا و به نوعی به اوج رساندن منطق سینمای برسونی دانست (کاستا حتی فیلم‌بردار «پول برسون» را در «استخوان‌ها» به کارگرفت). همان‌طور که خامس کوانت می‌گوید: «عشق کاستا به برسون در سراسر فیلم نمایان است». با وجود آن‌که «استخوان‌ها» در جشنواره‌های معتبر دنیا به موفقیت‌های فروانی دست یافت.

کاستا این فیلم را در حرفه‌اش به یک بن‌بست تشبیه می‌کند؛ بن‌بستی که به نظر او ریشه در روش‌های کلاسیک فیلم‌سازی و شیوه‎ی نظامی‌گری آن داشت: عوامل سازنده با برنامه‌ریزی قبلی و هجوم به لوکیشن (در اینجا محلهٔ فونتنهاس)، با افشاندن نور بر تاریکی‌های محله و به نوعی اعمال قدرت بر بی‌قدرتان و سپس «گرفتن» نماهای مد نظر، آن‌جا را ترک می‌کنند. گویی در این شیوه همه چیز حتی رنج و بدبختی به ابژهٔ داستان فیلم تبدیل می‌شوند. 


یادآور می‌شود؛ علاقه مندان می‌توانندجهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.