شرکت Canon در اولین روز فوریه‌ سال جاری میلادی از دوربین جدید فول‌فریم خود رونمایی کرد تا در بالاترین رده‌ی دوربین‌های DSLR پرچم‌دار جدیدی در عرصه‌ی رقابت در بازارهای تجاری معرفی کرده باشد.

    EOS-1D X Mark II داری یک سنسور جدید ۲۰.۲ مگاپیکسل CMOS است که به تکنولوژی Dual Pixel AF مجهز بوده و در قلب خود یک جفت پردازشگر Dual DIGIC 6+ را جای داده است تا بتواند با کیفیت ۴K فیمبرداری کرده و با سرعت ۱۶fps عکاسی پی‌در‌پی انجام دهد. دامنه‌ی حساسیت بین ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ قابل انتخاب بوده و تا ISO ۴۰۹۶۰۰ قابل گسترش است.

   سیستم جدید فوکوس خودکار ۶۱ نقطه‌ای با ۴۱ نقطه‌ی متقاطع و ۲۴% پوشش وسیع‌تر نسبت به مدل‌ قبلی یک فوکوس سریع و مطمئن را تضمین می‌کند. به‌علاوه برای رفع مشکل فوکوس در نور خیلی کم، نقطه‌ی فوکوس مرکزی در حالت فوکوس تک فریم (OneShot AF) تا -۳EV حساسیت دارد. هنگام استفاده از پخش زنده (Live View)، برای دستیابی به بیشترین سرعت فوکوس در حالتِ تک فریم (OneShot AF) دوربین از جدیدترین تکنولوژی کنون به نامِ Dual Pixel AF بهره می‌برد.

  سیستم نورسنجی نسبت به مدل قبلی به روز شده و متشکل از ۳۶۰k-pixel RGB به‌اضافه‌ی سنسورهای IR است و به گفته‌ی کنون قابلیت تشخیص و ردگیری سوژه (از جمله صورت) در آن پیشرفت کرده است.



   طراحی بدنه‌ی  EOS-1D X Mark II بسیار همانند مدل پیشین بوده و در ساخت آن نیز همانند اسلافش از آلیاژ ترکیبی منیزیم-آلمینیوم استفاده شده و کاملا در برابر گرد و غبار و رطوبت درزگیری و عایق‌بندی شده است. در کنار منظره‌یاب اپتیکال ( که به واسطه‌ی روش جدید نمایش نقاط فوکوس، بهتر شده است) یک نمایشگر ۳.۲ اینچی ClearView II با وضوح ۱.۶۲ میلیون نقطه قرار دارد که تنها در حالت نمایش زنده (LiveView)، قابلیتِ انتخاب لمسیِ نقطه‌ی فوکوس را دارد. از دیگر امکانات اضافه شده، داخلی شدن سیستم موقعیت‌یاب‌جهانی (GPS) به همراه یک قطب‌نمای الکترونیکی در این دوربین است. 

   EOS-1D X Mark II دارای ۱۴ فریم بر ثانیه سرعت عکاسی پیاپی در حالت فوکوس خودکار (AF) بوده و چنانچه از قفل آینه استفاده شود و مقادیر نوردهی و فوکوس ثابت باشند این مقدار تا ۱۶fps قابل افزایش است. با استفاده از کارت حافظه CFast حدود ۱۷۰ عکس خام متوالی و پیوسته قابل برداشت است. برقراری ارتباط با کامپیوتر از طریق درگاه USB3 یا درگاه شبکه انجام وامی‌شود و برقراری ارتباط وایرلس منوط به استفاده از ماژول مجزای ۶۰۰ دلاری WFT-E8 است.

    یکی از جذابترین توانمندی‌های اضافه شده به EOS-1D X Mark II فیلمبرداری با وضوح ۴K است. سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در این کیفیت و با بهر‌مندی از M-JPEG codec ( که ضبط تصاویر را سرعت می‌بخشد) در دسترس بوده، هرچند برای فیلمبرداری بالای چند ثانیه، استفاده از  کارت حافظه CFast الزامی است.



    در وضوح ۱۰۸۰p سرعت ضبط تصاویر تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه قابل افزایش خواهد بود. به‌کار بستن سیستم فوکوس Dual Pixel AF در کنار امکان انتخاب لمسیِ نقطه فوکوس در حالت فیلمبرداری، یک فوکوس پیوسته و مطمئن را نوید می‌دهد. ورودی میکروفون و هدفون جداگانه روی بدنه طراحی شده تا امکانات حرفه‌ای لازم را در اختیار کاربران این دوربین قرار دهد.

    EOS-1D X Mark II از ماه آوریل سال جاری میلادی (حدود دو ماه دیگر) با قیمتی حدود ۶۰۰۰ دلار آمریکا در دسترس بوده و رقیب جدی و اصلی Nikon D5 خواهد بود.