کتاب «مکان‌نگاری عکاسانه: خاستگاه‌ها و رویکرد‌ها» به ترجمه و نگارش علیرضا ملکیان از سوی موسسه‌ی فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر «نظر» منتشر شد. 

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۱۲۰ صفحه‌ی مصور رنگی و بر روی کاغذ گلاسه به قیمت ۲۳ هزار تومان منتشر شده‌ است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند. 

   کتاب «مکان‌نگاری عکاسانه: خاستگاه‌ها و رویکرد‌ها»، با توجه به تاریخ عکاسی، رویکردهای متفاوت نسبت به تصویرگری عکاسانه‌ی مکان‌ها را مورد بررسی قرار داده است. از طرفی، مؤلف بر آن بوده تا علاوه بر ارائه مباحثی مفید برای عکاسان‌ علاقه‌مند به مبحث مکان‌نگاری، راهی را به سمت ارتباط برقرار کردن با چنین آثاری نیز بگشاید. 

   علیرضا ملکیان در معرفی این کتاب می‌نویسد: «به منظور درک بیشتر این نوشتار، متن این کتاب بر اساس سیر تاریخی اتفاقات و جریانات رسانه‌ی عکاسی نگاشته شده است. «تاریخ» در یک قاعده کلی، همچون مجموعه‌ی به هم پیوسته‌ای از وقایع عمل می‌کند. مختصات هر رویداد در طول زمان، به واسطه‌ی رابطه‌اش با رویدادهای پیش و پس از آن تعریف می‌شود. متن این کتاب، با جداکردن حلقه‌های کلیدی در زنجیره‌ی بلند تاریخ عکاسی و شرح آن‌ها، بسط پیدا کرده‌است. در این راه، تنها آثار عکاسانی که توانسته‌اند با رویکرد خاص خویش مفهوم «مکان‌نگاری» را تحت تاثیر قرار دهند، مورد بررسی قرار گرفته‌است. 

   واژه‌ی «مکان‌نگاری» نیز نه در اشاره به جریان و رویدادی خاص، بلکه به معنی «فعل عکاسی کردن از یک مکان» در این کتاب مورد استفاده قرارگرفته‌است. در تعریف اخیر، یک اثر «مکان‌نگاری» دارای ویژگی‌های مشخصی است: «وسیع» است مانند چشم‌انداز یا «محدود» است مانند یک کوچه؛ «ماهیت شخصی» را نمایان می‌کند مانند یک کوه و یا یک ساختمان و یا «مکان بی‌مرزی» را به تصویر می‌کشد، مانند یک دشت؛ و در ‌‌نهایت به شیوه‌ی سیاه و سفید تهیه شده‌است و یا به شیوه‌ی رنگی.»