فیلم صامت «توفان بر فراز آسیا» به کارگردانی وسوالد پودفکین، روز یکشنبه ۳ مردادماه ۹۵ از ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

   این فیلم که ششمین فیلم از دوره جدید نمایش فیلم در فصل تابستان و محصول سال ۱۹۲۸ میلادی است، به مدت ۱۰۲ دقیقه با میان‌نویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد. 

   «توفان بر فراز آسیا» سومین فیلم مهم وسوالد پودفکین پس از «مادر» و «پایان سن‌پترزبورگ» را، می‌توان از لحاظ ساختاری به مثابه‌ی چکیده‌ای از اصول روایتی‌ دانست که پیش‌تر در کتاب‌هایش «تکنیک فیلم» و «بازیگری فیلم» تشریح کرده‌بود. پودوفکین به عنوان یک تئوریسین/ فیلمساز همواره باور داشت که اساساً کلید اصلی سینما نظام‌مندسازی نگاه تماشاگر و هدایت ادراکات و احساسات وی از طریق تدوین و صحنه‌پردازی و تمهیدات بیانی‌ای چونان تضاد، پیشرفت موازی و نمادگرایی است.

   پودوفکین مومنانه اعتقاد داشت که مونتاژ هم شبیه به تغییر در کانون توجه است و هم اصولاً چنین حالتی را به وجود می‌آورد؛ وضعیتی که شبیه دریافت‌های روزمره و عادی است. به واقع امروزه توضیحات پودفکین درباره‌ی این سازوکارها از جهاتی افکاری را تداعی می‌کند که بعدها مفهوم سینمای کلاسیک را شکل داد.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم درفصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷، به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.