کتاب «عکاسی نمایی از مدرنیسم» نوشته‌ی ون درن کوک و ترجمه‌ی غلامحسین فتح‌الله نوری از سوی نشر «حرفه: هنرمند» منتشر شد.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در۲۷۲ صفحه‌ی مصور و با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   «عکاسی نمایی از مدرنیسم» شامل بخشی از عکس‌هایی است که در موزه‌ی هنر مدرن سانفرانسیسکو گرد آمده و تاریخچه‌ای از عکاسی قرن بیستم و پیوندش با هنر معاصر را نشان می‌دهد. در واقع، شصت و شش تصویری که در اینجا ارائه شده‌، منتخبی از آثار پدید آمده در قرن بیستم و عکاسانی از لس‌آنجلس تا مسکو است. این کتاب به مثابه‌ی فیلمی با «برش» ‌های سریع و متمرکز بر شصت و شش جنبه از عکاسی مدرن است. همجواری عکس‌ها با یکدیگر معرف ویژگی‌های مشترک آن‌ها در تولید خلاقه‌ی سده‌ی حاضر در رسانه‌ی عکاسی است؛ بسیاری از عکس‌ها نیز اهداف خاصی را روشن می‌سازند که در جمع‌آوری آن‌ها در موزه‌ی هنر مدرن سان‌فرانسیسکو در نظر گرفته‌شده‌اند:  یعنی پیوند آن‌ها با جریان اصلی هنر مدرن.

   صورت‌بندی این کتاب در قالب چهار بخش فرمالیسم، سورئالیسم، اکسپرسیونیسم و پلورالیسم است و نویسنده‌ی آن، ون درن کوک، مدیر موزه‌ی عکاسی، یکی از استادان و نویسندگان تاثیرگذار در این عرصه بود که در حوزه‌ی عملی عکاسی نیز فعالیت داشت. به اعتقاد وی عکاسی از آغاز به طور انفکاک‌ناپذیری به هنر مدرن متصل بوده‌است. در جایی نوشته «عکاسی گاهی راهبری و گاهی پیروی کرده ولی به هر صورت بخشی از هنر مدرن بوده‌است.»

   ون درن کوک توصیف نگرش کتاب «عکاسی نمایی از مدرنیسم» می‌نویسد: «در این کتاب تاکید بر تأمل بیننده در معانی ضمنی عکس‌هایی است که ارائه شده‌اند، زیرا آن‌ها دال‌هایی پرمعنی از حیات درونی و بیرونی ما هستند. آثاری که به دهه‌ی ۱۹۳۰ تعلق دارند هندسه را، که نماد رایج نگاه خوش‌بینانه به نقش فناوری در جامعه‌ی مدرن است، بسیار ارج می‌نهند.

   تصاویری از دهه‌ی ۱۹۳۰ اروپا و بعدها، آمریکا، بیانگر دغدغه‌های این قرن به خلق تصاویر فراموش نشدنی از تجربه‌های دنیای رویا هستند. از سوی دیگر، قلمرو احساس شاعرانه و معنی‌دار، موضوع بسیاری از عکس‌ها در باز ارائه شناختی روانکاوانه از زمانه ما هستند. این تصاویر با چنان قدرتی بر بیننده اثر می‌گذارند که برداشت‌های وی را قوام می‌دهند.

   عکس‌های جدیدتر نشان می‌دهند که فرمالیسم و سورئالیسم و اکسپرسیونیسم راهگشای تکثرگرایی توانمندی بوده‌اند. در اواخر دهه شصت، جنبش‌های هنری بزرگ به دلیل سلب اعتماد از کارایی مینیمال که در آن زمان غالب بود، به جهات متعددی کشیده‌شدند. نقش فروشندگان آثار هنری که هنرمند را به کار وامی‌داشتند، در شکل‌دهی جهات زیبایی‌شناختی زیر سوال رفت چرا که هنرهایی چون سایت‌آرت، هنر اجرا و هنر مفهمومی در رده‌ی کالای مورد معامله قرار نمی‌گرفت. همین بازبینی «حقیقت بنیادین» در انتشار هنر مدرن، عکاسی را نیز به مسیرهای نوین جست‌و‌جو رهنمون شد.

   این کتاب مدعی نیست که تاریخ عکاسی یا حتی طرحی از تاریخ عکاسی را در دوره‌ای خاص بیان‌کرده‌ است. اما بیانگر کثرت برداشت‌ها و فناوری‌هایی است که عکاسی را در قامت فرم هنری زنده‌ای در سده‌ی بیستم، شکل داده است.»