به تازگی آرشیوی بزرگ و تاریخی از نمایشگاه‌های موزه هنر مدرن نیویورک (MOMA) در دسترس عموم علاقمندان در سراسر جهان قرار گرفته است.

    به یمن وجود اینترنت، اکنون می‌توانید تمامی نمایشگاه‌هایی که تا به‌حال در موزه هنر مدرن نیویورک برگزار شده است را تماشا کنید. حتی آن‌هایی که قبل از تولدتان برگزار شده اند!

   در میان دیوارهای یک موزه هنر، زمان به گونه‌ی متفاوتی می‌گذرد. نقاشی‌های پابلو پیکاسو که در ابتدای قرن بیستم خلق شده‌اند چند قدم آن‌طرف‌تر از مجسمه‌های الکساندر کالدر یا کولاژ‌های رابرت راشنبرگ، ساخته شده با فاصله‌های زمانی ۳۰ و ۶۰ ساله آویخته شده‌اند. در حال عبور از میان جلوه‌های گوناگونی از زمان و فضا، به سادگی می‌توان احساس کرد که درون موزه زمان ایستاده ‌است. 

  اما در واقعیت، حتی در موزه‌ها زمان تداوم دارد. موزه‌ی ۸۶ساله‌ی هنر مدرن به تازگی آرشیو دیجیتال گسترده‌ای شامل ۳۳ هزار تصویر را در معرض دید عموم قرار داده که سابقه‌ی طولانی نمایشگاهی این موزه را از ۱۹۲۹ تا به امروز مستندسازی نموده است. تصاویر اینستالیشن‌ها، چک لیست نمایشگاه‌ها، مطالب منتشر شده در مطبوعات و کاتالوگ‌ها تاریخ این موزه‌ی شاخص را از آغاز ترسیم می‌کنند.

  عکس‌ها و مستندات مربوط به هر نمایشگاه به صورت رایگان در دسترس هستند و می‌توان آنها را دسته‌بندی و آنالیز کرد. برای مثال کاربران می‌توانند تعیین کنند که پل‌کله در طول سالیان در چند نمایشگاه حضور داشته، یا میان تمام نمایشگاه‌هایی که یک کیوریتور ساماندهی نموده، کاوش کنند.

   این آرشیو همچنین لحظات شگفت‌انگیزی از تاریخ موزه را به تصویر می‌کشد. به طور مثال زمانی‌که اشخاص یا هنرمندان مشهور، مسحور یک اثر هنری می‌شدند. در عکسی از سال ۱۹۵۷، ادری‌هپبورن، نقاشی پیکاسو با عنوان " پسری با پیپ " را ستایش می‌کند و در تصویری دیگر میس ‌ون درروهه با فیلیپ جانسون در افتتاحیه نمایشگاه میس در سال ۱۹۴۷ گپ می‌زنند. این عکس‌ها در دسترس تاریخ‌دانان، دانشجویان، هنرمندان و موزه‌داران قرار دارند تا چهره در حال تغییر مدرنیته را همچنان‌که طی قرون بیستم و بیست‌ویکم تکامل یافته است ترسیم کنند.

    اگر آماده‌اید تمامی نمایشگاه‌های تحسین شده‌ی MOMA که قبل از تولد شما به اتمام رسیده‌اند را ببینید، به آرشیو نمایشگاهی MOMA سری بزنید و در آن غوطه‌ور شوید!

منبع:
Huffington Post