کتاب «کمرا اورینتالیز» با موضوع نگاهی به عکاسی خاورمیانه با تالیف علی بهداد، به تازگی توسط انتشارات دانشگاه شیکاگوی آمریکا منتشر شده است.

   این کتاب پژوهشی مصور دارای ۲۲۴ صفحه، به زبان انگلیسی و به دو قیمت ۳۰ یا ۹۰ دلار (بسته به نوع جلد) برای نخستین بار در آمریکا منتشر شده است. همچنین نسخه الکترونیکی این کتاب به قیمت ۳۰ دلار قابل خریداری است. علی بهداد، مولف این کتاب، مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۹۰ از دانشگاه میشیگان گرفته و هم‌اکنون استاد ادبیات در دانشگاه UCLA کالیفرنیا است. 

   در بخشی از متن معرفی این کتاب آمده است: «چند دهه پس از اختراع عکاسی در سال ١٨٣٩ این صنعت، به طور جدی با خاورمیانه پیوند خورد. عکاسی به عنوان ابزار مهمی برای مصرشناسان و خاورشناسان جهت ثبت یافته‌های باستان‌شناسی آنها درآمد. به علت وجود نور شدید آفتاب در خاورمیانه تولید عکس‌ها [با ابزار اولیه] در این منطقه سریعتر و آسان‌تر بود و از این رو خاورمیانه به یکی از مهم‌ترین کانون‌های عکاسی در جهان تبدیل شد. 

  کتاب "کمرا اورینتالیز" پژوهشی است از تاثیر و نقش خاورمیانه در تکامل عکاسی و همچنین تغییر نگرش و دیدگاه اروپاییان نسبت به شرق. با بررسی شماری از منابع و آرشیوهای موجود در غرب و خاورمیانه مربوط به دوره زمانی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم علی بهداد به خوبی نشان می‌دهد که چگونه عکاسی توانست نگاه دور از حقیقت اروپاییان به شرق را به واقعیت عینی نزدیکتر کند؛ چیزی که هسته اصلی سیاست‌های استعماری آنها بود.

   در عین حال اورینتالیسم برای عکاسان هر دو منطقه شرق و غرب مفید بود چرا که به آنها مجموعه‌ای از قراردادها و چارچوب‌های تصویری جهت تصویر کردن شرق شگفت‌انگیز و ارائه آن تصاویر به مخاطب غربی ارائه داد.

  علی بهداد همچنین نشان می‌دهد که چگونه مردم خاورمیانه از عکاسی به عنوان راهی برای برجسته کردن وضعیت و ارزش‌های مردسالارانه و ارائه تصویری اگزوتیک از طبقات مختلف اجتماعی [در شرق] استقبال کردند. این کتاب پژوهشی مهم و حاوی نکاتی است که پیش از این در بررسی عکاسان و استودیوهای اروپا و خاورمیانه نادیده‌ گرفته شده‌اند. "کمرا اورینتالز" نشان می‌دهد که علی‌رغم توسعه یک‌جانبه عکاسی توسط اروپاییان، عکاسی شرق‌شناسانه محصول ارتباطات فرهنگی غنی بین غرب و شرق بوده است.»

   کریستوفر پینی، استاد یونیورسیتی کالج لندن، درباره اهمیت این کتاب معتقد است: «بهداد نظریه مهمی درباره تاثیرات سیاسی عکس مطرح می‌کند. پافشاری درست او بر نشان دادن تاثیر دیدگاه‌های شرق‌شناسانه در عکاسان اولیه سبب تغییر نگرش ما نسبت به تاثیر شکل‌دهنده دوربین بر امپراطوری اروپاییان می‌شود. وی نشان می‌دهد که چگونه نخبگان و بزرگان محلی در خاورمیانه از عکاسی استقبال کردند و سبب شدند که نه تنها عکاسی عاملی برای مقابله با استعمار غرب نشود، بلکه کاملا برعکس، کمکی به حفظ و بقای آن قدرت هم باشد. این کتاب نقش مهمی در مطالعات تاریخ عکاسی در ابعاد جهانی دارد چرا که در آن مطالعات همیشه نقش اروپا برجسته‌تر و همزمان نقش کشورهای دیگر [در تاریخ عکاسی] محدودتر ترسیم شده است.»

  علاقه‌مندان به ترجمه این کتاب به زبان فارسی می‌توانند برای انجام هماهنگی‌های لازم از راه نشانی ایمیل behdad@humnet.ucla.edu با علی بهداد تماس بگیرند.