نمایشگاه آثار احمد عالی با عنوان «خودنگاره‌های احمد عالی با G11» از روز جمعه ۱۲ آذرماه ۹۵ در گالری امکان گشایش می‌یابد.

   مهرداد نجم آبادی در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌نویسد: «احمد عالی جعبه‌های زندگیش را بسته تا جا‌به‌جا شود. هم از آنجا که سال‌ها در آن زیسته و هم از صورت و رفتار عکاسی‌اش.

   مرور آثار احمد عالی در پنجاه سال گذشته تاکید او بر زیبایی‌شناسی و دقت وسواس گونه‌اش در بازنمایی تصویری را نشانمان می‌دهند. چهارده عکس و یک نقاشی، مجموعه اخیر او هستند که در مفهوم با مجموعه نقاشی‌هایش در نمایشگاه آران تفاوتی ندارند: جستجوی خاطرات گمشده وزمان سپری شده، خودش و چیزهایی که دوستشان دارد. نقش پر رنگ کلمات هم که در جای جای آثارش دیده می‌شود، تاکیدی متناقض و کنایی می‌سازند.

   آن چه در این  مجموعه اخیر متفاوت است دل کندن او از نقاشی و رویکرد تازه‌اش به کار کردن برروی عکس‌ها است که قطعیت جا‌به‌جایی را به رخ می‌کشند.

   تک نقاشی صندلی که یادآور نمایشگاه‌های پیشین او، چیزهایی که از آنها عکاسی کرده و کلمات و نشانه‌های تکرار شده بر روی جعبه هاست، این مجموعه را بدل به خود سرگذشت نگاری‌ای می‌کند که یادآور حضور فروتن «جناب عالی» در هنر ایران است.»

   احمد عالی متولد ۱۳۱۴، فعالیت هنری خود را با نقاشی آغاز کرد و در نهایت راه نوجویی در نقاشی را در رسانه‌ای دیگر یعنی عکاسی یافته و در ابتدای دهه ۴۰ به آن روی می‌آورد. وی توانست اولین نمایشگاه انفرادی عکس خود را در سال ۱۳۴۲ در تالار فرهنگ برگزار و در پی آن تاکنون در بیش از ۱۰ نمایشگاه آثار خود را عرضه کند.

از احمد عالی دو کتاب به نام‌های «کتاب عالی» که مجموعه عکس‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۸ است و کتاب «جنابِ‌ عالی» گزیده‌ای از نقاشی‌ها و عکس‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۹۳ توسط نشر نظر منتشر شده است.

گشایش: جمعه ۱۲ آذرماه – ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید از این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۲۹ آذرماه ۹۵ از ساعت ۱۵ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
گالری امکان: تهران، میدان هفت‌تیر، کوچه آقامحمدی، پلاک ۷۷