در ادامه برنامه نمایش فیلم در فصل پاییز از بخش «ژان لوک گدار: یک بارگذاری مجدد»، فیلم «سرباز کوچولو» و «دست جدا افتاده» روزهای یکشنبه ۱۴ و چهارشنبه ۱۷ آذرماه ۹۵، ساعت ۱۷ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   فیلم «سرباز کوچولو» محصول سال ۱۹۶۳ روز یکشنبه ۱۴ آذرماه ۹۵، به مدت ۸۴ دقیقه و فیلم «دست جدا افتاده» محصول سال ۱۹۶۴، روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه سال جاری به مدت ۹۴ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده می‌شود.

   «سرباز کوچولو» با نمایی سیلوئت از یک خانه شروع می‌شود. گرگ و میش است. یک پَن پر شتاب به راست. نقطه‌ی مرزی. ماشینی از عمق میدان به سمت ما می‌آید. اوراق عبور چِک می‌شود. برونو سیگاری روشن می‌کند و حرکت می‌کند و در نهایت یک پَن پر سرعت تعقیبی با ماشین. می‌توانیم بگوییم با یک انحراف، ایجاز و حرکت به درون دنیای فیلم وارد شده‌ایم. کات به دوربین سوار بر ماشین. روز. ژنو، ۱۹۵۸. جابجایی مکان دوربین از نقطه مرزی به ژنو، از شب به روز، با دوربین در دست، سیال، مشکوک، جستجوگر و مداخله‌گر. همه‌ی این‌ها نشان از فیلمی دارد که پر از اکسیون، آمیخته به داستان‌های جاسوسی، طرح و توطئه، تعقیب و گریز، و گره‌خورده با صحنه‌های شکنجه، تعلیق و قتل است.

   «سرباز کوچولو» از آن دست فیلم‌هایی نیست که با آرامش تو را به جهان فیلم می‌خوانند و آرام‌ آرام به آشکارسازی رویدادها می‌رسند. فیلم با یک فوریت آغاز می‌شود. انحراف و ایجاز و حرکت در سکانس نخستین نشان از اضطراری درونی دارد.

   فیلم «دست جدا افتاده»، اقتباسی از رمان «طلای احمق‌ها» (۱۹۵۸) نوشته‌ی دولورس هیچنز است. یک داستان پلیسی که گدار در آن نقش راوی را به عهده دارد و به جای سبک شخصیت‌پردازی ناتورالیستی اغلب فیلم‌ها و رمان‌های پلیسی، زندگی‌های درون-فیلمی بسیاری را که زمانی در نوار حافظه‌ی ما درخشیده‌اند، با نقل‌قول‌هایی از آرتور رمیو، لویی آراگون و … به شیوه‌ای پارودیک یادآوری می‌کند.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.