مراسم نکوداشت ۱۰ عکاس پیشکسوت کشور با حضور مسئولان و عکاسان و هنرمندان عصر روز جمعه ۳ دی ماه ۹۵ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. 

   در این مراسم با حضور محمود صلاحی؛ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید عباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان، مسعود زنده‌روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و امیر عبدالحسینی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اهدای دو لوح از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن عکاسان ایران و هدیه نقدی و تندیس پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» از اکبر عالمی، سیمون آیوازیان، فخرالدین فخرالدینی، محسن شاندیز، محمد صیاد، کامران عدل، مسعود معصومی، منوچهر یگانه دوست، علی قلمسیاه و فرهود حقی تجلیل شد. 

   سید عباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین «همایش ۱۰ روز با عکاسان» در این مراسم گفت: «پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان بر پایه دوره‌های گذشته فرصتی شد برای با هم بودن و تشکل منسجم انجمن عکاسان به دلیل استمرار و انتقال تجربه‌ها در این دوره همایش گام‌هایی را به جلو برداشت.» 
 


 

   میرهاشمی با اشاره به همکاری و مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی عکاسی در پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان افزود: «در این همایش انجمن‌های عکاسان تبیلغاتی و صنعتی ایران، عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، عکاسان سینمای ایران، عکاسان خانه تئا‌تر، انجمن عکاسی میراث فرهنگی، انجمن عکاسان نگاه و خانه عکاسان ایران و انجمن عکاسان ایران همایش را برگزار کردند که امیدواریم تاثیر این همایش به جامعه وارد شود.» 

   همچنین میرهاشمی با اشاره به بخش جنبی پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» گفت: «برگزاری نمایشگاه آثار دانشجویان عکاسی دانشکده خبر در گالری مریم از برنامه‌های جنبی همایش بود که امیدواریم در دوره‌های آینده ورود جدی‌تر بخش‌های علمی و دانشگاهی را در همایش داشته باشیم. در فرهنگسرای ارسباران نمایشگاهی از منتخب آثار دوره‌های پیشین همایش ۱۰ روز با عکاسان و نمایشگاه انجمن عکاسان استان مرکزی برگزار شد که این برنامه در راستای توجه به عکاسان استان هاست و در دروه‌های آینده فرصت‌های بیشتری برای نمایش آثار عکاسان استان‌ها فراهم خواهد شد. نمایشگاه عکس‌های قاجار و پهلوی و دوربین‌ها و کتاب‌های قدیمی عکاسی از مجموعه افشین شاهرودی در موزه عکسخانه شهر نیز در بخش جنبی همایش برگزار شد.» 
 


 

   دبیر پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان افزود: «نکوداشت ۱۰ عکاس تاثیرگذار کشور نیز از برنامه‌های پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان است که با همکاری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران برگزار شده است و امیدواریم این نکوداشت پایه‌ای برای بزرگداشت شایسته آن‌ها با انتشار آثار و کتاب‌های این عکاسان باشد تا بتوانیم سرمشق‌هایی را برای جوانان ارائه کنیم.» 

   مسعود زنده روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در این مراسم گفت: «انجمن عکاسان ایران در سال‌های فعالیت خود به استادان و عکاسانی که در جامعه عکاسی تاثیرگذار و پیشگام بوده‌اند، نگاره ویژه‌ای داشته است و دارد. عکاسانی که با تالیف، ترجمه، تدریس و پایه گذاری رشته عکاسی در دانشگاههای کشور تاثیرگذار بوده‌اند و هستند. استادان عکاسی بسیاری داریم و ما به دلیل تعدد برنامه‌ها و امکانات امروز از ۱۰ عکاس تاثیرگذار و پیشگام تجلیل می‌شود. 

    ما فقر استاد نداریم، فخر استاد داریم، استادانی مانند نصرالله کسراییان، احمد عالی، یحیی دهقان‌پور، علی کاوه، اسماعیل عباسی، محمد اسلامی راد، رضا نوربختیار، افشین بختیار و… که هر کدام بر عکاسی معاصر تاثیر گذاشته‌اند و امیدواریم در دوره‌های بعدی همایش ۱۰ روز با عکاسان از این استادان استفاده کنیم و تاثیر آن‌ها را در جامعه بیان کنیم.» 

   زنده روح کرمانی افزود: «برای نکوداشت ۱۰ عکاس کشور نمایشگاهی از آثار آن‌ها با ۵۹ عکس نیز برگزار شد که مایه فخر ماست و بسیاری از این عکس‌ها قابلیت جمع آوری و نگهداری در موزه‌ها را دارند.» 

   رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به هر یک از این عکاسان گفت: «اکبر عالمی در پایه گذاری رشته عکاسی در دانشگاه نقش موثری داشته است، علی قلم سیاه استاد همیشه مهربان است که همیشه درس می‌دهد، سیمون آیوازیان سال‌ها عکاسی معماری را در دانشگاه درس می‌دهد، فرهود حقی تجربه‌های عکاسی مستند اجتماعی خود را در عکاسی صنعتی به کار گرفت و مسعود معصومی یک عمر، خود را وقف عکاسی تبلیغاتی مدرن کرد. کامران عدل مدرن نگاه می‌کند و می‌بیند و دوربین عکاسی ۱۳۵ و قطع کوچک را به عکاسی خبری ایران وارد کرد. محسن شاندیز از ابتدای جنگ حضور داشت و هوشمندانه عکاسی کرد و محمد صیاد نیز سال‌ها رخداد‌ها و جنگ را عکاسی کرده است و اگر امروز به عکاسی خبری اهمیت داده می‌شود مرهون خدمات عکاسانی مانند محسن شاندیز و محمد صیاد است. عکس‌های منوچهر یگانه دوست بخشی از مکه و حج بخشی از مهم‌ترین عکس‌های معاصر است و فخرالدین فخرالدینی با عکسهای پرتره دل جوانی دارد.» 

   محمود صلاحی؛ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نکوداشت ۱۰ عکاس کشور گفت: «همه گونه‌های هنر قابل احترام و ارج گذاری هستند، فرهنگ ما با هنر ماندگار شده و هنر‌ها آمده‌اند تا هویت، تاریخ و فرهنگ یک کشور را به نسل بعدی منتقل کنند و انتقال فرهنگ به نسل بعدی با هنر محقق می‌شود.» 
 


 

   صلاحی افزود: «هنر عکاسی کم دیده شده چون زیاد بوده است. امروز با تحول تکنولوژی و وجود شبکه‌های اجتماعی همه مردم عکاس شده‌اند اما در کنار آن عکاسان حرفه‌ای رخداد‌ها و اتفاقات را ثبت کرده‌اند. حماسه‌های یک ملت را در عکس بیشتر می‌توان ماندگار کرد و سینما و تلویزیون هم می‌بایست از عکس سیراب شوند. عکس و تصویر تاریخ است و عکاسان لحظه‌ها و رخدادهایی را برای ماندگاری ثبت کردند.» 

   رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با قدردانی از عکاسان پیشگام و پیشکسوت با اشاره به تعامل و همکاری با انجمن عکاسان ایران گفت: «امیدواریم در آینده برنامه‌های مشترک بیشتری را با انجمن عکاسان ایران و تشکل‌های غیردولتی داشته باشیم.» 

   همچنین در این مراسم توسط مسعود زنده‌روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و سیدعباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان با اهدای لوح همایش از محمود صلاحی؛ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد دکامئی؛ رییس موزه امام علی (ع)، امیر هوشنگ للهی؛ مدیر موزه عکسخانه شهر، زنجانپور؛ مدیر گالری فرهنگسرای ارسباران، لیلا زندی؛ مدیر گالری موزه عکسخانه شهر و آریان فر؛ مدیر گالری مریم قدردانی شد. 

   در این مراسم سید عباس عظیمی؛ رییس موسسه هنرمندان پیشکسونت و جمعی از هنرمندان عضو موسسه نیز حضور داشتند و علیرضا کریمی صارمی که اجرای برنامه را بر عهده داشت یاد بهمن جلالی، کاوه گلستان و هادی شفاییه را گرامی داشت.  در پایان نیز مسئولان، عکاسان و حاضران از نمایشگاه آثار این عکاسان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) دیدن کردند.