در ششمین روز از نمایش فیلم درسالن سینما تک موزه در دوره چهل و ششم (فصل زمستان)، فیلم‌های «اسکله» و «بی‌آفتاب» از کارگردان معروف فرانسوی؛ کریس مارکر در موزه هنرهای معاصر تهران نمایش داده می‌شود. 

   روز یکشنبه ۱۹ دی ماه ساعت ۱۶، فیلم «اسکله» محصول سال ۱۹۶۲ به مدت ۲۸ دقیقه وفیلم «بی‌آفتاب» محصول سال ۱۹۸۳ به مدت ۱۰۴ دقیقه، دربخش «جلوه‌هایی از سینمای تجربی، به انتخاب مازیار اسلامی» به زبان اصلی با زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آید. 

   فیلم‌های دو دهه‌ی نخست، یعنی وضعیت طبیعی سینما در دو دهه‌ی نخست، تا پیش از ظهور داستان و سپس فیلمنامه، با تعاریف امروزی، وضعیتی تجربی و آوانگارد است. کیفیت جادویی و سحرانگیز تصاویر سینمایی این دوره حاصل رویکرد بازیگوشانه‌ی فیلم‌سازان نسبت به دوربین است. جذابیت سینما برای توده‌ها نیز به واسطه‌ی همین کیفیت جادویی و توهم‌گرایانه‌ی آن است، چیزی بیشتر هم‌ردیف شعبده‌بازی تا هنری داستانگو. 

   تکنولوژی ارزان و منعطف وسایل فیلم‌سازی، دوربین‌های قابل حمل ۱۶ میلیمتری، فیلم‌سازی تجربی را سهل‌الوصول‌تر از دهه‌های قبل کرده بود. قطع ۱۶۶ میلیمتری، قالب رایج و برگزیده‌ی سینمای تجربی در آن روزگار بود. در زمانه‌ای که بحث‌های پیرامون نظریه‌ی مولف در اوج خود بود، سینماگران آوانگارد نیز بر تألیف شخصی و ارتباط مستقیم با تماشاگر تأکید داشتند. 

   علاقه مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در سینما تک، روز‌های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.