اختصاصی «سایت عکاسی» – فهرست برگزیدگان شصتمین دورهٔ جایزهٔ عکس بنیاد ورلدپرس فتو اعلام شد و برای ششمین سال پیاپی شاهد حضور نام حداقل یک عکاس ایرانی در فهرست منتخبان این مسابقهٔ معتبر فتوژورنالیستی بودیم.

  طبق اعلام مسئولین برگزاری، امسال ۸۰۴۰۸ عکس از ۵۰۳۴ عکاس از ۱۲۵ کشور در این مسابقه به رقابت پرداختند و نهایتا ۴۵ عکاس از ۲۵ کشور در هشت بخش مختلف این مسابقه معتبر موفق به کسب جایزه شدند. آثار برگزیده بخش مولتی‌مدیای امسال را هم می‌توانید اینجا ببینید.



    امسال بورهان اوزبیلیجی، عکاس ترک خبرگزاری آسوشیتدپرس، موفق به کسب جایزه اصلی این مسابقه یعنی «عکس سال» شده ‌است. این عکاس اهل ترکیه به دلیل عکس‌هایش از صحنه ترور آندره کارلوف، سفیر سابق روسیه در ترکیه، که ۲۹ آذر ۹۵ به دست یک جوان افراطی عضو پلیس ترکیه به ضرب گلوله در مراسم افتتاح یک نمایشگاه عکس در آنکارا از پای درآمد، برنده این جایزه معتبر عرصه فتوژورنالیسم شد.  

  بورهان اوزبیلیجی ۵۹ ساله است و از سال ۱۹۹۶ به عنوان عکاس رسمی خبرگزاری آسوشیتدپرس در ترکیه فعالیت دارد و برای شجاعتش در ثبت عکس‌های واقعه ترور سفیر روسیه، پیش و پس از حادثه، مورد تقدیر قرار گرفته است.



   اما جایزه دوم بخش «پروژه‌های بلندمدت» امسال به خاطر مجموعه عکسی با عنوان «یک سفر ایرانی» نصیب حسین فاطمی، عکاس ایرانی مقیم آمریکا، شد تا ششمین حضور پیاپی عکاسان ایرانی در این مسابقه عکس خبری و مستند رقم بخورد.

  عکاسانی که به طور بلندمدت روی یک مجموعه عکس کار کرده‌اند می‌توانستند در این بخش شرکت کنند. در این بخش باید حداقل ۲۴ و حداکثر ۳۰ فریم عکس با موضوع واحد ارسال شود. این عکس‌ها باید حداقل در سه سال مختلف عکاسی شده‌ باشند. همچنین از میان این فریم‌ها باید حداقل ۴ فریم در سال ۲۰۱۶ عکاسی شده باشد.

   جایزهٔ برندهٔ جایزه اصلی ۱۰ هزار یورو وجه نقد به همراه اهدای تجهیزات عکاسی از سوی شرکت کانن خواهد بود و به هر یک از برندگان جوایز کمک هزینه سفر به آمستردام برای مراسم اهدای جوایز تعلق خواهد گرفت.

  گرد‌هم‌آیی برگزیدگان و مراسم اهدای جوایز به همراه نشست‌ها و کارگاه‌های جانبی آن از ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت‌ماه ۹۶ در آمستردام برپا خواهد شد و نمایشگاه عکس‌های برگزیده‌ از ۲۵ فروردین‌ماه ۹۶ در همین شهر برای بازدید عموم دایر می‌شود و سپس در ۴۵ کشور جهان هم به نمایش درخواهد آمد. 

  World Press Photo یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی مستقر در آمستردام است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و بیشتر به خاطر برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقهٔ سالانهٔ عکس خبری در جهان شناخته می‌شود. آرشیو پنجاه و نه دورهٔ گذشتهٔ این مسابقهٔ بین‌المللی فتوژورنالیستی را می‌توانید اینجا ببینید.

   شایان ذکر است در شش حضور پیاپی عکاسان ایرانی در مسابقه ورلدپرس فتو، علاوه بر جایزه امسال حسین فاطمی، زهره صابری در سال ۲۰۱۶، آرش خاموشی و فاطمه بهبودی در سال ۲۰۱۵، امیر پورمند در سال ۲۰۱۴، ابراهیم نوروزی و مجید سعیدی در سال ۲۰۱۳ و ابراهیم نوروزی در سال ۲۰۱۲ در میان برگزیدگان یا عکاسان شایسته تقدیر این مسابقه حضور داشته‌اند.