نمایشگاه گروهی عکس دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با عنوان «تهران و آن‌سو‌تر» از روز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه ۹۵ در گالری  راه‌ابریشم (پارک لاله) گشایش می‌یابد.

   در این نمایشگاه که با همکاری رضا شجاعی، مهران مهاجر و مهرداد نجم‌آبادی جمع‌آوری شده است، هنرمندانی چون نسیم حقیقی، سحر خزائی، مهرعلی رزاق منش، غزاله رضائی، بهرام شعبانی، نوشین شفیعی، هستی ظهیری و نگار لطیفیان حضور دارند.

   مهران مهاجر در معرفی این نمایشگاه می‌نویسد: «مجموعه‌ی تهران و آن‌سوتر به همت، پی‌گیری و سودهیِ مهرداد نجم‌آبادی و رضا شجاعی پیش روی ماست. عکس‌های هشت تن از بچه‌های عکاسی دانشکده‌ی هنرهای زیبا که در دُور و دلِ تهران چرخیده‌اند و شهر خود را با پیچ و تابِ چشم و دوربین‌شان خوانده‌اند و دیده‌اند و تفسیرشان را، عکس‌هایشان را، جلوی چشمان ما گذاشته‌اند. هشت تنی که هر یک کوشیده‌اند هم بخش و پاره‌ای از شهرشان را ببینند و هم لحن و زبان و نگاه شخصی خود را بپرورانند. کوششی که به یقین کوششِ آغازین نیست. پس بگذارید به گذشته‌ی این راه هم نگاهی کنیم.

   در سال‌های عسرت و سختیِ میانه‌ی دهه‌ی شصت، سعید عینی‌فر مسئولیت رشته‌ی عکاسی را به عهده داشت. او در آن دو سه سالی که آن‌جا بود با جانی شیفته و شوری شیدایی به رشته‌ی عکاسی و دانشجویان این رشته پروبال داد و فضایی سرزنده و پرجوش و خروش را سبب شد. او که خود نیز آموزگاری نیک بود و تأثیرگذار، امکان حضور یحیی دهقانپور و بهمن جلالی را فراهم کرد و همین حضورِ این دو بزرگ و مباحث جدید و پُرکششی که مطرح می‌کردند و چشم‌اندازی که در فضای عکاسی‌ باز کردند، انگیزایی شد برای اندیشیدن جدی‌تر و آگاهانه‌تر ما دانشجویان به کنش و زبان هنری دوربین. هیچ یادم نمی‌رود که در همین دوران بود که همین سعید عینی‌فر  با تمام کمبود‌ها و فقدان‌های آن سال‌ها، اسباب و لوازمِ برپاییِ شاید نخستین نمایشگاه دانشجویان عکاسی دانشکده  را ــ اگر اشتباه نکنم ورودی‌های ۶۲  و ۶۳ و ۶۴ ــ  در تالار آزمون ساختمان معماری فراهم کرد. جنبشی و پویشی که شاید نمود و بروز آغازین تکوینِ ذهن و زبانِ عکاسی و بیان هنریِ ما دانشجویانِ آن دوران بود. اگر حافظه‌ام یاری کند در آن نمایشگاه هم به گمانم پاره‌ای از آن عکس‌ها چشم‌انداز شهری بود. از آن روزها سی‌سال ــاندکی بیشتر یا کمتر یادم نمی‌آیدــ می‌گذرد.

   اکنون که به این پشت سر نگاه می‌کنم حس می‌کنم در این راهِ رفته و در راه‌های ممکنی که پیش رو گشوده گشته، با گذشت زمان و با ریشه دواندن این درخت، انگار سنتی در عکاسی این دانشکده شکل گرفته است. با نگاهی شتاب‌زده شاید بتوانم بگویم پیوند با مکان و گونه‌ای مکان‌نگاری، آگاهی به تاریخ و جریان‌های عکاسیِ جهان و تأثیرپذیری و گاه ارجاعِ آگاهانه به این جریان‌ها، و کوشش برای فردیت‌یابی نگاه، از ویژگی‌های این سنت نوپای دانشگاهی است؛ سنتی که اگر بیشتر بپاید شاید بتواند نحله‌ای و مکتبی در  عکاسی ایران را بسازد. از خلالِ کوشش‌های فردی و گروهی که در این سه دهه برای نمایش و عرضه‌ی عکس‌های این نحله انجام شده، شاید بتوان ویژگی‌های تمایزدهند‌ه‌ی این سنت را بهتر و دقیق‌تر باز شناخت.

   خصوصاً در این چند سال اخیر نیز با برپایی چند نمایشگاه گروهی عکس ــ به همت آرش فائض، رامیار منوچهرزاده و مهرداد نجم‌آبادی که همگی هم با پشتیبانی آناهیتا قباییان در گالری راه ابریشم برگزار شدند و تقریباً عمده‌‌ی عکاسان این رخدادها هم از بچه‌های هنرها بودند ــ  داده‌ها و شواهد بیشتری برای بازشناسی این ویژگی‌ها در اختیارمان هست. استمرارِ این روند هم با نگاه به پیشینه و پیش‌رو، این چشم‌انداز را دیدنی‌تر می‌کند. خوب است بکوشیم در سویه‌های نادیده، ناشناخته، نایافته و فراموشیدهِ‌ی عکس‌های این دوران و این نهاد، ژرف‌تر بکاویم. حفظ و پرداخت و پالودن و واکاویِ این سنت کار ما دانشجویان این دانشکده است.»

گشایش: جمعه ۲۹ بهمن‌ماه – ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید از این نمایشگاه از روز یکشنبه اول اسفندماه تا ۹ اسفندماه ۹۵ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری روزهای شنبه و تعطیلات عمومی تعطیل است.
گالری راه ابریشم (پارک لاله): تهران، بلوار کشاورز، روبروی پارک لاله، بین خیابان قدس و وصال، ساختمان تکنوآجر، شماره ۲۱۰